Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kolem světa pod vodou

  19:46aktualizováno  19:46
Začátkem února 1960 se nová atomová ponorka Triton, tou dobou největší na světě (délka 136 metrů, výtlak 5662 tun), chystala k první cvičné plavbě, když byl její kapitán Edw ard Beach náhle povolán do Pentagonu. A tam mu admirál Beakley položil šokující otázku: »Mohl by teď Triton místo plánované cesty obeplout pod vodou zeměkouli?« »A... ano, pane,« vypravil ze sebe zkoprnělý Beach.
Ponorka

Ponorka - Sto metrů pod hladinou Pacifiku si mužstvo atomové ponorky Triton dopřává "luau party" v havajském stylu na oslavu druhého podplutí rovníku cestou kolem světa. | foto: archiv

Několik hodin pak spolu celou věc probírali s tím, že loď vypluje podle původního rozpisu: 16. února. »Vaše cesta, Beachi, bude mít větší význam, než si tu dnes můžeme říci,« uzavřel tajuplně admirál. Při návratu na námořní základnu v New Londonu, stát Connecticut, vrtalo Beachovi hlavou, co to má všechno znamenat. Proč ten spěch a tajnosti? Proč má tak málo vyzkoušená ponorka, vlastně experimentální prototyp, najednou absolvovat tak neslýchanou plavbu? Ve shonu příprav nebyl však na dlouhé úvahy čas. Ráno 16. února doplnilo normální posádku ještě šestnáct speciálně vybraných odborníků, hydrografem počínaje a psychologem konče. A odpoledne Triton se 184 muži na palubě opustil základnu. Když dosáhl potřebné vzdálenosti od pobřeží, sestoupil pod hladinu - aby se z ní vynořil až za 12 týdnů. Průměrnou rychlostí přes 20 uzlů zamířil ve stometrové hloubce Atlantikem na jih, obepluli Hornův mys a pokračoval napříč Pacifikem, přibližně stejnou trasou, po které 440 let před nimi poprvé obkroužila svět Magellanova plachetnice. Potřebovala k tomu tři roky. Ani na Tritonu nešlo všechno hladce. Posádka se musela vypořádat s řadou technických i zdravotních komplikací. »Plavba byla namáhavá,« zapsal kapitán Beach do lodního deníku, když se blížil konec. »Skvělá nálada, s níž každý z nás před osmdesáti dny cestu začínal, poněkud opadla.« Nicméně - svět byl poprvé obeplut pod vodou! Odyseu Tritonu uzavřel zápis z 12. května 1960. »Vynořili jsme se po 83 dnech a 10 hodinách, když jsme urazili 36014 námořních mil.« Vynořili se u mysu Delaw are. Pro kapitána Beache přiletěl na moře vrtulník a dopravil ho rovnou na trávník před Bílým domem, kde ho už očekával prezident se svými lidmi a novináři. Teprve teď se kapitán postupně dovídal, co vlastně bylo důvodem kvapného a tajemného vyslání Tritonu na tak extrémní misi. Chystaly se totiž americko-sovětské rozhovory na nejvyšší úrovni: Eisenhow er Chruščov. A americký prezident chtěl zasednout k jednacímu stolu s několika esy v rukávě. K tomu účelu sloužila řada akcí. Jednou z nich bylo vyslání špionážního letounu U-2, který měl v bezpečné výšce přeletět napříč Sovětským svazem. Další akcí byla spektakulární plavba Tritonu. Dva efektní důkazy americké převahy. První nevyšel: U-2 byl nečekaně sestřelen raketou u Sverdlovska, pilot zajat a postaven před soud. Selhaly i některé další podniky, vyšel vlastně jenom Triton. Eisenhow er však nakonec ani tohle eso nepotřeboval. Po blamáži s U-2 z rozhovorů sešlo. Ve studené válce opět přituhlo.

Autor je spolupracovníkem redakce
Autor:




Nejčtenější

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Kalinov: první osvobozená obec v Československu
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.