Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Měnící se klima zpomaluje lety, zjistili američtí vědci

aktualizováno 
Je známým faktem, že dlouhé lety ze západu na východ trvají kratší dobu než lety opačným směrem. Letadla ve vysokých vrstvách atmosféry totiž při letech na východ „popohání“ (a směrem na západ naopak brzdí) silný vítr, tzv. jet stream čili tryskové proudění. To vzniká na rozhraních velkých atmosférických mas s rozdílnou teplotou.
Letadlo - ilustrační foto

Letadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Tryskové proudění se vyskytuje především mezi 30° až 50° severní a jižní šířky. Zasahuje tedy do nejfrekventovanějších letových tras – atlantické z Evropy na východní pobřeží USA a pacifické ze západního pobřeží USA do Asie.

Vědci z Oceánografického institutu ve Woods Hale (WHOI) a z Wisconsinské univerzity nyní zjistili, že se tryskové proudění mění a jde podle nich o důsledek globálního oteplování. Hannah Barkleyovou, jednu z autorek projektu, podle britského listu Daily Mail k výzkumu inspirovala jedna z cest z havajského Honolulu do USA. Uvědomila si totiž, že let byl kratší než obvykle. „Jako první mě napadlo, jaký byl asi ten den vítr ve vysokých letových hladinách,“ říká její kolega a vedoucí projektu Kris Karnauskas.

Vědci pak z databáze Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) zjistili, že onoho dne byl polární jet stream mimořádně silný. Zpomalování a zrychlování tryskového proudění je způsobeno změnami teplot oceánů zejména v rovníkové oblasti a mění se v průběhu roku. Vědecký tým však zjistil, že výkyvy jsou stále extrémnější.

Výzkumníci si vyžádali také záznamy o délce letů čtyř amerických leteckých společností, které provozují lety mezi Honolulu a městy na západním pobřeží USA, a porovnali data za posledních 20 let. Zjistili, že délky letů naprosto přesně odpovídají rychlosti tryskového proudění v daném období. Rovněž si ověřili, že zpomalení letů při cestě z východu na západ je větší než zrychlení při cestě opačným směrem.

Začarovaný kruh: delší let, více paliva, více emisí, více změn

Například pokud se let na východ kvůli větru zkrátí o deset minut, let opačným směrem proti stejně silnému větru cestu se prodlouží o jedenáct minut. Rozdíly se tedy nevynulují a celková doba, kterou letadla stráví ve vzduchu, se pomalu zvyšuje.

A v tom je problém. Čím delší dobu totiž letadlo ve vzduchu stráví, tím více spálí paliva a vyprodukuje více skleníkových plynů, které vedou k dalším klimatickým změnám. A v důsledku k dalšímu prodloužení času letů.

Patrick Smith, dopravní pilot a letecký publicista, však upozorňuje, že z růstu objemu emisí nelze vinit jen leteckou dopravu. „Komerční letecká přeprava je zodpovědná za méně než čtyři procenta emisí skleníkových plynů.“

Nic to však nemění na tom, že prodlužování letů, byť by šlo i o krátké časové úseky v rozmezí několika minut, vede k velkému nárůstu emisí. Tým z WHOI a Wisconsinské univerzity vypočítal, že kdyby se jen lety z a do USA prodloužily o uvedenou minutu na každý zpáteční let, znamenalo by to, že letadla ročně stráví ve vzduchu o 300 tisíc hodin navíc. To znamená značný nárůst spotřeby paliva, nákladů a také emisí skleníkových plynů, hlavně oxidu uhličitého.

Aerolinky podle vědců zatím tento jev příliš nebraly v potaz při plánování letů (vyhnout se mu do jisté míry dá například úpravou letové trati nebo volbou takové letové hladiny, kde není protivítr tak silný). O omezení spotřeby paliva, a tím pádem o ušetření nákladů i o snížení emisí, však usilují i výrobci letadel a jejich součástí, zejména motorů.





Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.