Když nejede vlak, může za to listí

Možná jste znali tu Skoumalovu písničku o starém pánovi, který poslouchá staré desky a vzpomíná na prvorepublikové časy: ''…ráno si vzal čistý ponožky, zajel si do Paříže bez doložky…'' Tak na tento verš jsem si vzpomněl při nedávném výletu Eurostarem z Londýna do Paříže (Eurostar je název společnosti, která provozuje vlakové spojení mezi Londýnem a Paříží a Londýnem a Bruselem). Stručně řečeno, cesta totiž probíhá asi takto: ráno sednete na metro (samozřejmě poté, co jste si doma vzali čisté ponožky) a dojedete do stanice Waterloo, kde jste informováni o tom, že kromě dalších linek metra, příměstské a meziměstské dráhy, můžete přesednout také na ''European services''. Načež tak učiníte, uvelebíte se v Eurostaru, dle libosti se začtete či zaposloucháte do muziky ve sluchátkách, a za tří hodiny vystupujete na Gare du Nord v Paříži.

Pro toho kdo ví, jakou konkrétní náplň dávají pojmu ''železniční přeprava'' České dráhy, je cesta Eurostarem sama o sobě určitě zážitkem.  Říkal jsem si, že určitě bude stát za to o této cestě něco napsat.  Později mi však došlo, že vlastně téměř není o čem psát - všechno funguje tak, jak má, a najednou mě to začalo připadat úplně normální.  Začal jsem si říkat, proč by tomu vlastně mělo být jinak - vždyť co je na tom, provozovat nějakou vlakovou linku tak, aby se v ní lidi cítili normálně…

Ale přece jenom si lze všimnout, že není všechno tak úplně dokonalé - existuje totiž rozdíl mezi rychlostí vlaku v Anglii a rychlostí vlaku na kontinentě.  V Anglii totiž Eurostar díky stavu místní železnice není jaksi schopen předvést to, co umí.  Tím už ale opouštím téma Eurostaru a dostávám se k britské železnici jako takové - tady je rozhodně o čem psát, takže aspoň krátce. 

Opominu nedávný železniční chaos který je stále žhavým tématem - to je dočasný stav způsobený důkladnou kontrolou a opravou většíny tratí po nedávném vykolejení expresního vlaku na severu Londýna.  Pokud tedy panuje stav normální, tak ale stále platí, že jsou železniční společnosti ostře sledovány a musí čelit docela silnému mediálnímu tlaku na dokonalost služeb (oni jsou totiž Britové tak nějak posedlí tím, aby služby - myslím teď obecně - byly dokonalé…bohužel se jim to však většinou jaksi nedaří realizovat).  Takže někdy bývá docela zábavné sledovat, jak se publicisté do železnice trefují a jak se naopak železniční společnosti brání a vymlouvají. 

Jednou z nejčastěji používaných (a dle mého názoru nejkomičtějších) výmluv, proč je vlak zpožděn či zrušen, je ''listí na trati''.  O tom jsem si opravdu nejprve myslel, že jde o nějakou srandu - avšak v podzimním období je spadané listí opravdu tím nejmocnějším pánem na britské železnici a časy odjezdů a příjezdů vlaků se zdají být určovány zejména tímto faktorem.  Někdy to vede k vášnívým debatám na stránkách zdejšího tisku. 

Rozzlobený čtenář například píše: ''Nedávno jsem byl na služebních cestách ve Finsku a v Německu a v obou případech jsem hodně cestoval vlakem.  Nikde jsem nezažil žádná zpoždění, i když to bylo v době, kdy ze stromů padá listí.  Díval jsem se pozorně, ale nevšiml jsem si toho, že by Evropa byla zrovna nějakou bezlesnou pouští - předpokládám tedy, že i na kontinentě padá ze stromů listí.  Nechápu tedy, čím je naše listí tak vyjímečné, že činí Railtracku (společnost mající na starosti údržbu tratí) téměř nepřekonatelné obtíže.'' A tak dále.  Ještě že tady nesněží…Jiným častým důvodem, proč konkrétní vlakový spoj musí být zrušen, bývá to, že náhle není k dispozici žádná posádka, která by vlak obsluhovala.

Ale abych moc nekritizoval a abych vše uvedl do správných souvislostí - mluvíme o spojích často frekventovaných (pro příměstskou dopravu ani nemusíte znát jízdní řád - stačí přijít na nádraží a během chvilky něco jede), o vlacích čistých a pohodlných, a o personálu, který je umytý, upravený, nesmrdí, je slušný a ochotný.  Prostě vlak je použitelný kulturní dopravní prostředek pro normální lidi a ne něco, čeho byste se museli štítit. 

My se sice považujeme za tzv. kulturní národ, ale někdy mi připadá, že nevím jak jsme na to vlastně přišli - rozhodně jsme smyslu pro kulturu moc nepobrali, pokud jde o hromadné cestování, údržbu veřejných prostor apod…Ale to by zase bylo o něčem jiném.  Já jsem chtěl jenom napsat něco o Eurostaru a o tom zákeřném listí, co padá na trať…