Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Když nejede vlak, může za to listí

  11:38aktualizováno  11:38
Možná jste znali tu Skoumalovu písničku o starém pánovi, který poslouchá staré desky a vzpomíná na prvorepublikové časy: ''…ráno si vzal čistý ponožky, zajel si do Paříže bez doložky…'' Tak na tento verš jsem si vzpomněl při nedávném výletu Eurostarem z Londýna do Paříže (Eurostar je název společnosti, která provozuje vlakové spojení mezi Londýnem a Paříží a Londýnem a Bruselem). Stručně řečeno, cesta totiž probíhá asi takto: ráno sednete na metro (samozřejmě poté, co jste si doma vzali čisté ponožky) a dojedete do stanice Waterloo, kde jste informováni o tom, že kromě dalších linek metra, příměstské a meziměstské dráhy, můžete přesednout také na ''European services''. Načež tak učiníte, uvelebíte se v Eurostaru, dle libosti se začtete či zaposloucháte do muziky ve sluchátkách, a za tří hodiny vystupujete na Gare du Nord v Paříži.

Pro toho kdo ví, jakou konkrétní náplň dávají pojmu ''železniční přeprava'' České dráhy, je cesta Eurostarem sama o sobě určitě zážitkem.  Říkal jsem si, že určitě bude stát za to o této cestě něco napsat.  Později mi však došlo, že vlastně téměř není o čem psát - všechno funguje tak, jak má, a najednou mě to začalo připadat úplně normální.  Začal jsem si říkat, proč by tomu vlastně mělo být jinak - vždyť co je na tom, provozovat nějakou vlakovou linku tak, aby se v ní lidi cítili normálně…

Ale přece jenom si lze všimnout, že není všechno tak úplně dokonalé - existuje totiž rozdíl mezi rychlostí vlaku v Anglii a rychlostí vlaku na kontinentě.  V Anglii totiž Eurostar díky stavu místní železnice není jaksi schopen předvést to, co umí.  Tím už ale opouštím téma Eurostaru a dostávám se k britské železnici jako takové - tady je rozhodně o čem psát, takže aspoň krátce. 

Opominu nedávný železniční chaos který je stále žhavým tématem - to je dočasný stav způsobený důkladnou kontrolou a opravou většíny tratí po nedávném vykolejení expresního vlaku na severu Londýna.  Pokud tedy panuje stav normální, tak ale stále platí, že jsou železniční společnosti ostře sledovány a musí čelit docela silnému mediálnímu tlaku na dokonalost služeb (oni jsou totiž Britové tak nějak posedlí tím, aby služby - myslím teď obecně - byly dokonalé…bohužel se jim to však většinou jaksi nedaří realizovat).  Takže někdy bývá docela zábavné sledovat, jak se publicisté do železnice trefují a jak se naopak železniční společnosti brání a vymlouvají. 

Jednou z nejčastěji používaných (a dle mého názoru nejkomičtějších) výmluv, proč je vlak zpožděn či zrušen, je ''listí na trati''.  O tom jsem si opravdu nejprve myslel, že jde o nějakou srandu - avšak v podzimním období je spadané listí opravdu tím nejmocnějším pánem na britské železnici a časy odjezdů a příjezdů vlaků se zdají být určovány zejména tímto faktorem.  Někdy to vede k vášnívým debatám na stránkách zdejšího tisku. 

Rozzlobený čtenář například píše: ''Nedávno jsem byl na služebních cestách ve Finsku a v Německu a v obou případech jsem hodně cestoval vlakem.  Nikde jsem nezažil žádná zpoždění, i když to bylo v době, kdy ze stromů padá listí.  Díval jsem se pozorně, ale nevšiml jsem si toho, že by Evropa byla zrovna nějakou bezlesnou pouští - předpokládám tedy, že i na kontinentě padá ze stromů listí.  Nechápu tedy, čím je naše listí tak vyjímečné, že činí Railtracku (společnost mající na starosti údržbu tratí) téměř nepřekonatelné obtíže.'' A tak dále.  Ještě že tady nesněží…Jiným častým důvodem, proč konkrétní vlakový spoj musí být zrušen, bývá to, že náhle není k dispozici žádná posádka, která by vlak obsluhovala.

Ale abych moc nekritizoval a abych vše uvedl do správných souvislostí - mluvíme o spojích často frekventovaných (pro příměstskou dopravu ani nemusíte znát jízdní řád - stačí přijít na nádraží a během chvilky něco jede), o vlacích čistých a pohodlných, a o personálu, který je umytý, upravený, nesmrdí, je slušný a ochotný.  Prostě vlak je použitelný kulturní dopravní prostředek pro normální lidi a ne něco, čeho byste se museli štítit. 

My se sice považujeme za tzv. kulturní národ, ale někdy mi připadá, že nevím jak jsme na to vlastně přišli - rozhodně jsme smyslu pro kulturu moc nepobrali, pokud jde o hromadné cestování, údržbu veřejných prostor apod…Ale to by zase bylo o něčem jiném.  Já jsem chtěl jenom napsat něco o Eurostaru a o tom zákeřném listí, co padá na trať…

 

Autor:




Nejčtenější

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Kalinov: první osvobozená obec v Československu
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Další z rubriky

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.