Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kde si prohlédnete auto kmotra mafie a vyzkoušíte Lamborghini. Autostadt

aktualizováno 
Uvidíte tu bourák, v němž jezdil král gangsterů Al Capone. Vyzkoušíte si jízdu v Lamborghini i v Tiguanu. A až vás výtah vyveze do 'Věže aut', nebudete stačit popadat dech. Takové zážitky nabízí Autostadt, tematický park továrny Volkswagen v německém Wolfsburgu, kam míří milovníci aut z celé Evropy.

Nablýskaná fordka ze začátku 20. století patří k hvězdným exponátům Autostadtu. | foto: Vít Štěpánek pro iDNES.cz

Až projdete vstupní halou Autostadtu, malebně položeného na břehu Mittellandkanalu v severní části Wolfsburgu, sotva si budete připadat jako v technologickém návštěvnickém centru. Většinu z asi pětatřicetihektarové plochy areálu totiž pokrývá zeleň a voda.

V dálce si možná všimnete mohutného komplexu vlastní fabriky, kde se auta vyrábějí, ale to nejzajímavější se skrývá v návštěvnických pavilonech jednotlivých značek, které spadají pod křídla Volkswagenu.

Vlastní "showroom" tu mají například Audi, Seat, Volkswagen a taky Škoda a v každém z nich najdete to nejlepší, co příslušná značka nabízí. Nečekejte ale pouhou přehlídku nablýskaných plechů - třeba v pavilonu Lamborghini si můžete simulací vyzkoušet, jaké to je, když Murciélago startuje na plný plyn. Řev motoru dosahuje v uzavřeném prostoru 120 decibelů.

Wolfsburg, Autostadt. „Věže aut“ jsou nepřehlédnutelnou dominantou areálu

"Věže aut" jsou nepřehlédnutelnou dominantou areálu

Moderní pavilon Zeithaus stojí na břehu Mittellandskanalu.

Moderní pavilon Zeithaus stojí na břehu Mittellandskanalu.

Čím jezdil Al Capone

Pavilon zvaný ZeitHaus podává průřez automobilovou historií od samého prvopočátku. Najdete tu například autentickou repliku prvního auto-mobilu, samočinně se posouvajícího vozidla, kterým se v roce 1886 vynálezcova manželka Bertha Benz vydala na cestu z Mannheimu. Tohle vozítko ještě připomíná spíše kočár, pak už ale následují skutečná auta.

České duše určitě potěší pohled na nablýskaného Laurina&Klementa z Mladé Boleslavi. Auto s rokem výroby 1905 mělo objem motoru 1 005 ccm a mohlo jet maximálně 40 km/h.

O kousek dál stojí Cord L29 Phaeton Sedan z roku 1930, kterým jezdil proslulý boss chicagských gangsterů Al Capone. Vzhledem k "povolání" svého majitele mělo auto na svou dobu výjimečně silný motor (4 893 ccm) - to aby policisté nestačili.

„Král gangsterů“ Al Capone brázdil chicagské ulice ve 20. letech tímto vozítkem

„Král gangsterů“ Al Capone brázdil chicagské ulice ve 30. letech tímto vozítkem

Tiguanem skrz cementovou trubku

Některá z vozítek koncernu VW si můžete v Autostadtu sami vyzkoušet. Projet si můžete terénní polygon Gelände Parcours, při kterém vám pod kola přijdou nezdravě šikmé plochy i dost bahna, a také budete muset projet obří betonovou trubkou. Vybrat si můžete mezi modely Volkswagen Tiguan nebo Touareg.

Pro úplné začátečníky ovšem terénní jízda není a to přesto, že první okruh strávíte na sedadle spolujezdce a řídit bude instruktor, to aby těch pomačkaných plechů nebylo tolik. Pak už ale za volant sednete sami... Celá záležitost trvá půl hodiny a ulehčí vaší kapse o 25 eur.

Spíš kočár než skutečné auto: tohle vozidlo, sestrojené v 80. letech 19. století Karlem Friedrichem Benzem, ohlásilo start automobilového věku.

Laurin&Klement z roku 1905

Čtrnáct důvodů proč je Ford lepší než kůň: auto prý (na rozdíl od koně) nikdy neuteče a udělá mnohem víc práce...

Čtrnáct důvodů proč je Ford lepší než kůň: auto prý na rozdíl od koně nikdy neuteče a udělá mnohem víc práce...

Výtahem do "věže aut"

Do Autostadtu se ovšem nejezdí jen na výlet či za zábavou, každý den sem totiž dorazí stovky zákazníků vyzvednout si svůj nový automobil. Aby se na každého dostalo v předem stanovený čas, skladují se auta nachystaná k odběru v daný den ve dvou 50 metrů vysokých věžích zvaných Autotürme.

Tohle můžete jako návštěvníci spatřit zblízka, ale pozor, máte-li slabší žaludek nebo závrať, návštěvu "Věže aut" dobře zvažte. Výtah (ve skutečnosti jedna z kabin, kterým se hotová auta posunují mezi jednotlivými úrovněmi) vás totiž posune vzhůru docela zprudka, plošina se navíc ještě otáčí kolem své osy.

Další vědeckofantastický prvek areálu

Pohled shora do nitra věže vyvolává představy jako z verneovek

Shora budete mít do útrob věže vyhlídku, která ve vás možná vyvolá pocity, jaké jste měli při četbě Verneova Ocelového města. Mezi jednotlivými podlažími putují jednotlivé automobily nahoru a dolů, kolem není nic než ocel a sklo. Pěkně je ale vidět i ven a právě odtud budete mít celý areál Autostadtu z ptačí perspektivy jako na dlani.

"Věže aut" jsou nepřehlédnutelnou dominantou areálu

"Věže aut" jsou nepřehlédnutelnou dominantou areálu

Pohled shora do nitra "Věže aut" vyvolává představy z vědeckofantastických románů.

Vstupní prostor Autostadtu zvaný KonzernForum působí světle a vzdušně

může se hodit

Jak se tam dostat

Autostadt najdete ve Wolfsburgu na severu Německa, mezi Berlínem a Hannoverem.

Autem trvá cesta z Prahy do Wolfsburgu asi 5 hodin a kromě krátkého úseku přes České Středohoří vede celá po dálnici (kolem Drážďan, Lipska a Magdeburgu). Při cestě vlakem musíte přestoupit v Berlíně (6 hodin).

Otevírací doba a vstupné

Otevřeno je denně od 9 do 18 hodin, zavřeno je pouze na Štědrý den a Silvestr.

Jednodenní vstupenka pro dospělého stojí 15 €, děti do 17 let platí 6 €. Za výtah do "Autověže" dáte 8, děti do 17 let 4 €. Půlhodinka dovádění na terénním polygonu přijde na 25 €.

Užitečné weby

www.autostadt.de – oficiální stránky Autostadtu (německy, anglicky).
www.wolfsburg.de – oficiální internetové stránky města Wolfsburgu.

Mapy © Google

Autoři:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Další z rubriky

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.