Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Allmountain, fun ski, tuleň, camber... Kdo se má v těch lyžích vyznat

  11:08aktualizováno  11:08
Před dvaceti lety to měli lyžaři dost jednoduché. Byly v podstatě dva druhy lyžařského nářadí. Sjezdovky a běžky. Pak se však začaly dít věci. Dnes je zejména se sjezdovými lyžemi všechno jinak.

Kdo se v tom má ve všem vyznat: allmountain, fun ski, tuleň, camber a podobně. Podívejte se, na čem se dnes jezdí, protože na kopcích už dávno nejsou vidět jen klasické sjezdařské lyže. | foto: koláž iDNES.cz

Trend posledních let se jmenuje diverzifikace. Lyže se rozdělily na mnoho kategorií a neskutečně mnoho podkategorií. Vyznat se v tom je někdy pěkná fuška.

Když si dnes půjdete koupit lyže do specializovaného obchodu, už by se vás prodavači neměli ptát jen na to, jak dobrý jste lyžař, ale hlavně kde, v jakém terénu a jakým způsobem hodláte lyžovat.

Fotogalerie

Dnešní lyžník už nemá k dispozici jen sjezdové lyže na krátký a delší oblouk na upravených tratích. Velmi populární začínají být lyže do každého terénu, do různých podmínek, často zvané allmountain. Měly by jet primárně výborně po sjezdovce, ale zároveň i mimo ni. Zejména čeští lyžaři by teď měli zbystřit. Takové lyže totiž poskytují vysoký komfort jízdy i na sjezdovce, která není dobře upravená nebo už je po celodenním provozu hodně rozbitá.

Někde tady na rozhraní sjezdovkového lyžování začíná velká kategorie lyžařského nářadí označovaná často jako free ski. Prostě lyže určené na jízdu mimo sjezdovky a do snowparků.

Řekni mi, kam jedeš

Některé modely musí zvládnout různorodé podmínky volného terénu. Čím jsou širší a delší, tím víc se hodí do divočejších podmínek a do hlubšího sněhu. Ty nejširší, které mívají pod patou i hodně přes 100 milimetrů, jsou pak vysloveně do hlubokého prašanu.

Čím složitější podmínky, čím hlubší sníh, tím jsou navíc vhodnější lyže delší. Top modely pro experty se vyrábějí v délkách až kolem 190 centimetrů. Zatímco většina lyžařů má tak v kabince lanovky lyže, které jsou kratší nebo stejně dlouhé jako oni, můžete vedle nich nezřídka vidět drobnou freeriderku s "prkny" o 20 čísel delšími, než je ona sama. Nebojte, v terénu jí to pojede líp než lyže kratší, které by se víc zařezávaly.

Dále tu máme kategorii fun ski. Prostě lyže, na kterých se nejen lyžuje, ale také blbne, skáče, otáčí, jezdí pozadu a řádí ve snowparku. Na první pohled u nich většinou nelze rozeznat, kde jsou špičky a kde patky. I patky jsou totiž zvednuté a podobně upravené jako špičky, aby se na nich dalo jezdit také pozadu. Mnohé modely jsou konstruovány tak, že se hodně prolínají s lyžemi freeridovými. Prostě proto, že někdo si rád udělá fun park přímo z divokého terénu. Mimochodem, to je dnes jeden z nej lyžařských hitů.

Atomic Cool Minx. Model na sjezdovku určený designem i konstrukcí vysloveně pro...

Atomic Cool Minx. Model na sjezdovku určený designem i konstrukcí vysloveně pro ženy, v délkách 145 až 173 cm

Armada Bubba. Model určený na heliskiing do fantastického prašanu, příklad lyže...

Armada Bubba. Model určený na heliskiing do fantastického prašanu, příklad lyže s extrémním rockerem, vyrábí se v délkách 168 až 188 cm.

Ti, kdo jezdí vzhůru

Ne všechny lyže do terénu se však konstruují pouze na sjíždění. Je tu stále populárnější kategorie lyží pro skialpinismus. Jejich uživatelé nemají rádi lanovky a blázinec na sjezdovce. Často je vidíte, jak nejprve po sjezdovce a pak mimo ni šlapou na "tuleních" pásech stále vzhůru kamsi do neznáma, aby se pak spustili divokým hodinovým sjezdem zpátky do údolí. Zejména v Alpách je to dnes jeden z velkých trendů.

Takové lyže musí sice sjet každý terén, ale zároveň, když se na ně natáhnou stoupací pásy, musí také dobře stoupat vzhůru do hor. Čím víc se na nich musí stoupat či je nosit připnuté na batohu, tím musí být přirozeně lehčí a kratší. Že to jde proti sobě? Zajisté, zhoršují se tím trochu jejich jízdní vlastnosti, ale bez kompromisů to prostě nejde.

Fischer X-Treme. Model určený na skialpinistické túry, vyrábí se v délkách 145...

Fischer X-Treme. Model určený na skialpinistické túry, vyrábí se v délkách 145 až 175 cm, lyže váží jen něco málo přes 1,5 kg.

Scott Crus’Air. Model pro skialpinismus zajímavý díky unikátní 3D svrchní...

Scott Crus’Air. Model pro skialpinismus zajímavý díky unikátní 3D svrchní karbonové konstrukci, v délkách 169 a 179 cm

Procenta a prohnutí

A to ještě není všechno. Dvacet let si lyžařské firmy hrály hlavně s délkou, šířkou lyže a s jejím vykrojením nebo chcete-li s poloměrem zatáčení. Dnes k tomu přibyly hrátky s jejím prohnutím. Až donedávna měly lyže klasické prohnutí neboli camber. Hlavní kontakt se sněhem nesla špička a patka. Hitem posledních dvou tří let je takzvaný rocker.

Zjednodušeně řečeno, špička a často i patka lyže se začíná ohýbat vzhůru mnohem dříve než u klasické lyže a kontaktní body se sněhem se přibližují. Je to proto, aby se lyže v terénu tolik nezařezávala do sněhu a líp zatáčela. Klasické prohnutí u lyží do terénu se proto zkracuje a zejména v přední části lyže, ale často i vzadu začíná rocker o větším či menším průhybu. Jsou dokonce takové prašanové speciály, které jsou celé prohnuté úplně opačně než běžné lyže.

Tak a teď tohle všechno sesypejte na hromadu a pořádně zamíchejte. Jen menší část dnes vyráběných lyží lze přísně zařadit do jediné kategorie. Většina se dá použít v různých podmínkách. Na sjezdovku i do terénu, do terénu i do parku, na stoupání v divočině i následný sjezd atd. Abychom se v tom my lyžaři lépe vyznali, označují výrobci velmi často vhodnost použití lyže procenty. Příklad: 80 procent upravená sjezdovka, 20 procent volný terén; 50 procent terén, 50 procent snowpark atd.

Aha, málem jsme zapomněli na ženy. Dívky, dámy jsou dnes významným terčem lyžařských designérů i obchodníků. Prakticky všechny výše uvedené druhy lyží, které se vyrábějí v pánském a unisex provedení se dají sehnat i v takzvaném "lady kabátu". Abychom nebyli nespravedliví, změny velmi často nespočívají jen v jemnějším ženském designu, ale nezřídka i v odladěné konstrukci. Ženy přeci jen lyžují méně agresivně a jsou v průměru i o dost lehčí než muži.

A ještě to není všechno. Sjíždět po sjezdovce i mimo ni se totiž dá i jiným než dnes klasickým stylem. Zaznamenáváme velký návrat jízdy v telemarku. "Šílence" provozující tento sport poznáte na první pohled podle toho, jak zvláštním způsobem, často velmi ladně, pumpují při jízdě tělem nahoru a dolů a navíc v zatáčkách v pokleku předsunují vnější lyži před vnitřní.

Völkl Wall. Výborný model na řádění a skoky v parku, ale i v terénu, k...

Völkl Wall. Výborný model na řádění a skoky v parku, ale i v terénu, k dispozici v délkách 161 až 185 cm

Armada Bubba. Model určený na heliskiing do fantastického prašanu, příklad lyže...

Armada Bubba. Model určený na heliskiing do fantastického prašanu, příklad lyže s extrémním rockerem, vyrábí se v délkách 168 až 188 cm.

K čemu to je

Jaký má telemark smysl? Je to móda, ale třeba také návrat ke kořenům, takhle se na lyžích před více než sto lety začínalo. Zároveň, když se to umí, se telemarkem dá dobře jezdit v hlubším sněhu i mimo sjezdovku a konečně je to také výborné posilování.

Když to budete zkoušet a nebudete mimořádně trénovaní, zjistíte, jak náročný pohyb to je a jak vás i po dvou hodinách budou bolet hýždě. Problém telemarku však je, že vyžaduje částečně jiné vybavení. Jiné boty, které se značně odlišují od klasických sjezdových, často i jiné lyže a určitě vázání. A to všechno něco stojí. Nová výbava bez oblečení přijde skoro na 20 000 korun.

Kdo má dosud klasické carvingové lyže na sjezdovku, neměl by určitě propadat panice. Tohle všechno nepíšeme proto, aby nebohý čtenář hned utíkal pro nové široké freeridové "plácačky". S jistou nadsázkou platí, že lyžování je jen jedno a dobrý lyžař sjede svah téměř na všem. Nové dimenze nicméně lákají a stojí za to si některé nové "nářadí" při vhodných podmínkách vyzkoušet na vlastní kůži.

Autor:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Zatím největší lavina letošní zimy měla délku 425 metrů a parametry střední...
Největší lavina zimy měla 425 metrů, sjela do krkonošské Kotelní jámy

Zatím největší lavina letošní zimy spadla v polovině února do Malé Kotelní jámy v Krkonoších. Podle lavinového specialisty Horské služby Krkonoše Pavla Cingra...  celý článek

Lavina ve francouzských Alpách smetla snowboardisty
Laviny v Alpách letos zabily už přes 50 lidí, živlu přeje počasí

Jen za uplynulých deset dní zahynulo při lavinách v Alpách nejméně jedenáct lidí. Přírodní živel, kterému letos nadmíru přejí výkyvy počasí, zabíjel v italském...  celý článek

Zimní inspekce prověřila lyžování na Králickém Sněžníku.
VIDEO: Zimní inspektor: Lyžování na Dolní Moravě milují i profesionálové

Populární lyžařské středisko na Králickém Sněžníku si oblíbil Ondřej Bank i Eva Samková. V moderním areálu si na své přijdou rodiny s dětmi i zkušení lyžaři a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.