Kamionům pomohla do tunelu policie

Dopravní chaos u tunelu pod Mont Blankem skončil. Za policejního dohledu ráno projely touto spojnicí mezi Itálií a Francií první konvoje kamionů. Bezpečnostní síly v noci rozehnaly slzným plynem poslední stovky ekologických aktivistů, kteří vjezdu kamionů do tunelu od pondělního večera bránili.

Tisíce ochránců přírody a odpůrců automobilové dopravy zablokovaly v úterý ve francouzském Chamonix nájezdovou rampu do tunelu pod Mont Blankem. Podle policie se protestu zúčastnilo 2000 lidí, podle organizátorů jich bylo více než 5000.

Organizátoři blokády tunelu později sdělili, že jejich akce v úterý večer skončila. Dvě stovky demonstrantů ale pokračovaly až do zásahu policie v protestních akcích dál. Nikdo nebyl zraněn ani zadržen.

ÚTERÝ 25. června
Dopravní chaos pod Mont Blankem
Vjezd do tunelu byl v úterý možný pouze z území Itálie. Na francouzské straně ho v Chamonix blokovalo dva tisíce ekologických aktivistů. Protestovali proti tomu, že úřady povolily od půlnoci průjezd nejtěžším kamionům. Dopravní středisko v Lyonu doporučilo řidičům, aby k přejezdu přes Alpy používali tunel Fréjus.

Několik desítek aktivistů v bílých kombinézách potištěných zákazovými dopravními značkami s nápisem "kamiónům zakázáno", zahájilo v Chamonix protest už v pondělí večer.

Za provokaci označili fakt, že první velký kamión, který se s televizním štábem "na palubě" marně pokoušel přijet k tunelu, patřil belgické firmě. Požár v březnu 1999, při němž zahynulo 39 lidí, totiž vypukl v belgickém kamiónu, do kterého narazila další nákladní vozidla.

Aktivisté drželi stráž na přivaděči k tunelu po celou noc a na památku obětí požáru zapálili podél silnice ohně.

Spor o tunel
Po požáru v březnu 1999 byl tunel pod nejvyšší evropskou horou tři roky uzavřen. Po rozsáhlé rekonstrukci byl znovu zprovozněn letos začátkem března. Od 9. března ho mohou využívat osobní automobily a autokary a od dubna i lehčí kamiony. Návrat těžších kamionů 13. května provázely demonstrace ekologických aktivistů.

Znovuotevření tunelu nákladním automobilům se začátkem roku stalo předmětem sporu mezi Francií a Itálií, přičemž Řím se v této záležitosti dokonce obrátil až na Evropskou komisi. Itálie si stěžovala na ekonomické ztráty, které jí uzavření této cesty způsobuje.

Francie se hájila tím, že chce zajistit co největší bezpečnost dopravy, nakonec ale ustoupila. Francouzský ministr dopravy Gilles de Robien navrhl zavedení stálého monitoringu ovzduší a hlučnosti v údolí Chamonix.

Omezení v tunelu
Před požárem jezdilo denně tunelem v průměru 2100 kamionů. Stejně hustá nákladní doprava se zde však v nejbližší době nedá očekávat, neboť na příjezdové komunikaci z francouzské strany budou pokračovat rekonstrukční práce ještě tři roky. V tunelu je navíc z bezpečnostního důvodu pro kamiony zavedena doprava jen jedním směrem, který se každou hodinu střídá.

Ekologičtí aktivisté brání vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem. (25. června 2002)

Ekologičtí aktivisté protestují proti vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem (25. června 2002)

,