Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kamionům pomohla do tunelu policie

  11:18aktualizováno  11:18
Dopravní chaos u tunelu pod Mont Blankem skončil. Za policejního dohledu ráno projely touto spojnicí mezi Itálií a Francií první konvoje kamionů. Bezpečnostní síly v noci rozehnaly slzným plynem poslední stovky ekologických aktivistů, kteří vjezdu kamionů do tunelu od pondělního večera bránili.

Tisíce ochránců přírody a odpůrců automobilové dopravy zablokovaly v úterý ve francouzském Chamonix nájezdovou rampu do tunelu pod Mont Blankem. Podle policie se protestu zúčastnilo 2000 lidí, podle organizátorů jich bylo více než 5000.

Organizátoři blokády tunelu později sdělili, že jejich akce v úterý večer skončila. Dvě stovky demonstrantů ale pokračovaly až do zásahu policie v protestních akcích dál. Nikdo nebyl zraněn ani zadržen.

ÚTERÝ 25. června
Dopravní chaos pod Mont Blankem
Vjezd do tunelu byl v úterý možný pouze z území Itálie. Na francouzské straně ho v Chamonix blokovalo dva tisíce ekologických aktivistů. Protestovali proti tomu, že úřady povolily od půlnoci průjezd nejtěžším kamionům. Dopravní středisko v Lyonu doporučilo řidičům, aby k přejezdu přes Alpy používali tunel Fréjus.

Několik desítek aktivistů v bílých kombinézách potištěných zákazovými dopravními značkami s nápisem "kamiónům zakázáno", zahájilo v Chamonix protest už v pondělí večer.

Za provokaci označili fakt, že první velký kamión, který se s televizním štábem "na palubě" marně pokoušel přijet k tunelu, patřil belgické firmě. Požár v březnu 1999, při němž zahynulo 39 lidí, totiž vypukl v belgickém kamiónu, do kterého narazila další nákladní vozidla.

Aktivisté drželi stráž na přivaděči k tunelu po celou noc a na památku obětí požáru zapálili podél silnice ohně.

Spor o tunel
Po požáru v březnu 1999 byl tunel pod nejvyšší evropskou horou tři roky uzavřen. Po rozsáhlé rekonstrukci byl znovu zprovozněn letos začátkem března. Od 9. března ho mohou využívat osobní automobily a autokary a od dubna i lehčí kamiony. Návrat těžších kamionů 13. května provázely demonstrace ekologických aktivistů.

Znovuotevření tunelu nákladním automobilům se začátkem roku stalo předmětem sporu mezi Francií a Itálií, přičemž Řím se v této záležitosti dokonce obrátil až na Evropskou komisi. Itálie si stěžovala na ekonomické ztráty, které jí uzavření této cesty způsobuje.

Francie se hájila tím, že chce zajistit co největší bezpečnost dopravy, nakonec ale ustoupila. Francouzský ministr dopravy Gilles de Robien navrhl zavedení stálého monitoringu ovzduší a hlučnosti v údolí Chamonix.

Omezení v tunelu
Před požárem jezdilo denně tunelem v průměru 2100 kamionů. Stejně hustá nákladní doprava se zde však v nejbližší době nedá očekávat, neboť na příjezdové komunikaci z francouzské strany budou pokračovat rekonstrukční práce ještě tři roky. V tunelu je navíc z bezpečnostního důvodu pro kamiony zavedena doprava jen jedním směrem, který se každou hodinu střídá.

Ekologičtí aktivisté brání vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem. (25. června 2002)

Ekologičtí aktivisté protestují proti vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem (25. června 2002)

Autoři: ,




Nejčtenější

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
A zase to Chorvatsko. I letos bude pro Čechy nejoblíbenější destinací

Chorvatsko bude letos podle Asociace cestovních kanceláří opět nejoblíbenější destinací českých turistů - stejně jako loni a spoustu předchozích let. Asociace...  celý článek

Další z rubriky

Z filmu Dunkerk
Natáčení Dunkerku se Francii vyplatilo, chystá se nápor turistů

Natáčení filmu Dunkerk vyneslo severofrancouzskému regionu Hauts-de-France za pět týdnů 19 milionů eur (495 milionů Kč), napsal deník Le Figaro s odvoláním na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.