Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jubileum skončilo - do Říma se vracejí turisté

  12:17aktualizováno  12:17
Vloni zaplavilo Řím asi 25 miliónů lidí, kteří do italské metropole přijeli v rámci oslav jubilea, jímž si katolická církev připomněla 2000 let své existence. Obchodníci si těšili, kolik peněz si díky takové akci vydělají, ale zažili jen zklamání. Poutníci mnoho peněz neutratili. Římané si začínají mnout ruce až teď, když se do "věčného města" vracejí klasičtí turisté, kteří právě kvůli záplavám poutníků od cesty do Říma v minulém roce raději upustili. Turisté neobdivují jen místní pamětihodnosti a muzea, ale také zaplňují hotely a především brousí po obchodech.

Luxusní hotely mají již teď kapacity téměř naplněné na týdny dopředu, a to ještě nepřišel vrchol sezóny. Značkové butiky jako Gucci a Prada dělají velké obchody. Lepší restaurace, které loni zely prázdnotou, se začínají plnit. Před jejich dveřmi se tvoří fronty, dokonce i když prší. "Myslím, že letos bude vynikající rok," pochvaluje si Mario Mariani, který v Římě provozuje již 40 let Ristorante Mario. "Vloni tady sice bylo víc lidí, ale míň peněz," dodává.

Pravda je skutečně taková, že ačkoli vloni přijelo do Říma přes 25 miliónů návštěvníků, obchody příliš dobře nešly, protože věřící se věnovali především svým církevním povinnostem. Poutníci často přijížděli jen nakrátko ve skupinách organizovaných církevními spolky, spali ve školních třídách nebo v církevních zařízeních kolem Říma a obvykle konzumovali typické menu o třech chodech, které je přišlo podstatně levněji než v restauracích.

Mnoho věřících také přijíždělo z okolí Říma do města jen na jeden den, a to aby se v některém chrámu vyznali ze svých hříchů a účastnili se modliteb. Pak zase z metropole odjížděli, aniž se třeba prošli po římských obchodech. Ve stejné době, kdy se Svatou bránou otevřenou k jubileu ve zdi svatopetrské baziliky draly zástupy věřících, proslulé římské památky zely obvykle prázdnotou. "Nemohu sice říct, že to byl špatný rok, ale tržby zůstaly daleko za očekáváním," říká Nicola Rex, ředitel pětihvězdičkového hotelu Hassler, který stojí nedaleko obdivovaných Španělských schodů v centru Říma.

Řada stálých hostů, kteří se do tohoto hotelu vracejí, už v roce 1999 upozornila vedení Hasslera, že rok 2000 vynechají - z obav před masami lidí, které se do města měly přihrnout, dodává Rex. Teď je to ale jiné. Obsazenost hotelu se vrátila na původní úroveň a je dokonce vyšší, než bylo pro toto období obvyklé v předcházejících letech. Například na minulý víkend bylo zamluveno 97 pokojů z celkových sto, jež Hassler hostům nabízí. A to i přesto, že ceny začínají na úrovni těsně pod 900.000 lirami, tedy kolem 18.000 korun.

"Vloni přijížděli do Říma věřící. Kolem obchodů jen prošli, když mířili do kostela. Teď je to jiné, vrátila se atmosféra dovolených, takže se v obchodech, jako je tento, zase utrácí," konstatuje prodavač Domenico Pipino z butiku DKNY. Podle Pipina to vypadá, jakoby zahraniční turisté - zejména ze Spojených států - znovuobjevili Řím, který prošel díky přípravám na Svatý rok omlazující kúrou. Ta vyhladila na tváři
notoricky známých památek jako fontána di Trevi či bazilika svatého Petra vrásky, jež na nich zanechal čas.

Některé turisty nyní také potěšilo, že na mnoha turisticky atraktivních místech hlídkují policisté jako jasný důkaz toho, že římské úřady to s bojem proti kapsářům myslí vážně. Římská radnice očekává letos pětiprocentní nárůst zahraničních turistů, kteří zavítají do Říma a jeho okolí - především Američany, Brity, Španěly a Francouze. Už během prvního čtvrtletí letošního roku vzrostl ale počet hostů ubytovaných v římských hotelech o sedm procent ve srovnání s loňským rokem.

Hodně zahraničních návštěvníků Říma také těží z příznivých směnných kursů, které zvýhodňují nákup italského zboží, například kožených výrobků, módních doplňků a oblečení. "V Japonsku by to stálo dvakrát víc," říká japonská turistka, která si právě v obchodě Prada pořídila dvě značkové kožené peněženky. Ty ji přišly na 700.000 lir, což je necelých 14.000 korun.

Autor:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Další z rubriky

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.