Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jízda vlakem v bývalé sovětské říši

aktualizováno 
-
Pro jízdu po železnici v bývalém Sovětském svazu je potřeba znát několik základních věcí. Cestuje se zde totiž trochu jinak, než v jiných částech světa. Nabízíme vám proto několik rad, které budete zcela jistě při svých cestách potřebovat.

Jízdenky

Jízdenky si vždy kupujete na určitý jeden vlak, tedy ne na trať jako je tomu u nás. Jízdenky často v pokladnách nejsou, čistě proto, že nefunguje informační počítačová síť. Každé místo na trati má určitý počet míst, která se smí prodat. Neobsazená místa se hlásí až po příjezdu vlaku, to je pravá chvíle pro koupi jízdenky. Budou-li vám i nadále tvrdit, že lístky nejsou, je pravděpodobné, že zde dobře funguje překupnická mafie. Chlapíci, kteří bloumají po nádražní hale, vám prodají s přiměřenou přirážkou jízdenky kamkoliv. Nechcete-li je, ať již ze zásady či z šetrnosti, kupovat od nich, jděte rovnou k vlaku. Průvodčí často stojí už před nádražím a hledají zákazníky. Zaplatíte jim cenu stejnou nebo i menší, bez hádek u pokladny, jen vaše peníze půjdou přímo do kapsy průvodčího. Nic neriskujete, při nástupu do vlaku mu jízdenku stejně odevzdáváte.

Třídy

Vlaky jsou několikerého typu. Jednak to jsou »elektríčky« takzvané příměstské vlaky jezdí po elektrifikovaných tratích, v blízkosti velkých měst. Jsou levné a jelikož nejsou místenkové, bývají často přeplněné. Rolníci v nich vozí na trhy své produkty. Mají-li více než jednu bednu (často mívají desítky beden) platí pokuty, tak vysoké, aby se průvodčí mohl ještě rozdělit s případnou kontrolou. Dalším druhem jsou osobní vlaky a rychlíky, ty jezdí už větší vzdálenosti a nebývají elektrifikované. Mají-li za svým označením dodatek »firményj«, poskytují relativně lepší služby za podstatně vyšší cenu. Ve vlacích jsou řazeny různé třídy vagónů. Takzvané »plackartnyje« jsou povinně místenkovými vagóny, kde si s jízdenkou kupujete lehátko. V jednom vagónu je asi devět otevřených kójí s uličkou napříč celým vagónem. V každé kóji jsou čtyři lehátka, vždy dvě nad sebou, další dvě jsou v uličce. Nejlepší jsou spodní místa v kóji, nejenže jsou nejširší a v noci vám nehrozí, že si při prudším brzdění rozbijete hlavu při pádu do hlubin, ale vaše lůžko je zároveň víkem nad úložným prostorem, ve kterém máte zavazadla. V ahou vlastního těla je celou noc chráníte proti nenechavým rukám. Stejně konstruované jsou i »obščije« vagóny. Jsou levnější a o hodně špinavější. Nemáte už nárok na lůžko, na spodních pryčnách sedíte tři a střídáte se v polehávání na té horní. Nejčistší a také nejdražší jsou »kupénnyje« vagóny. Kóje jsou uzavíratelné, chodbička je už bez bočních lůžek, na zemi bývají koberce (většinou překryté kusy hadrů, aby se neušpinily). V kupé jsou tři, případně čtyři lůžka, vagóny označené jako SV mají kupé nadstandardně pouze po dvou. Tyto vlaky mají zabudovanou klimatizaci, ale nejásejte nad ní, je to velice poruchové zařízení. Každý vlak s sebou veze mechanika, ten sice závadu většinou neopraví, ale aspoň vám okna, která se nedají otvírat, vyšroubuje z rámů a umožní vzduchu proudit. Ojediněle se setkáte i s kuriozitami typu Almata-Akmola (Kazachstán), kde jezdí vlak s bazénkem, barem a perskými koberci na stěnách.

Služby

Každý vagón vlaku má svého průvodčího, většinou i dva. Starají se o vaše pohodlí: zametají podlahu, kontrolují, zda na stolcích nestojí lahve od vodky, toalety udržují v přijatelném stavu (každý průvodčí to ale chápe jinak), vždy musí téct voda. V každém vagónu je samovar s horkou vodou. Můžete si udělat čaj nebo instantní polévku. Čaj a kávu vám za drobný peníz průvodčí udělají. Hned po nástupu vám začnou nutit čisté povlečení, za dolar až pět, podle třídy vlaku. Není vaší povinností si ho brát, přestože vám to budou průvodčí tvrdit. Sami rozvažte, nakolik vás čisté povlečení na strašných matracích ochrání od vší, blech a jiné drobné havěti.

Jak bezpečně

Za nejbezpečnější lze považovat třídu »plackartnych«. Dáte-li si pozor na drobné zlodějny, nemůže vás žádný velký problém potkat, jste v nepřetržitém kontaktu se spolucestujícími. Kdežto v uzavíratelném kupé vás vetřelec může izolovat. Nikdy nic nenechávejte v pověšených svršcích. Průvodčí, kterého nachytáte s rukama ve vaší bundě, bude bez uzardění tvrdit, že hledá jízdenku a nechtěl vás kvůli tomu budit. Budete-li mít zoufalý pocit, že vlak, kterým jedete, je ten nejstrašnější v ruinách impéria, věřte že někde dál, možná na ázerbájdžánské hranici, možná v pouštích Kazachstánu, jezdí také vlaky. Je to vděčné téma. V aši spolucestující se na nejstrašnějším vlaku zřejmě neshodnou, ale dozajista budou mít o čem vyprávět.


Autor:




Nejčtenější

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.