Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kde jsou ty zámky? Focení z letadla nad Loirou hatil vítr a elektrárny

  10:55aktualizováno  10:55
První den letu z Příbrami do Francie byl náročnější, než jsem čekal. Cesta byla v letní termice a sílícím větru hodně turbulentní, takže jsem se celou dobu letu nemohl ani napít a stále jsem si jen utahoval pásy. A můj záměr natočit francouzské zámky z nebe nevyšel, jak jsem si představoval.

Stáhněte si dobrodružství

Z Příbrami přes Středomoří až na Kanárské ostrovy a zase zpět přes Španělsko, Portugalsko a Francii. Jiří Pruša popisuje svou výpravu takřka s reportážní přesností. Nechybí ani jeho “palubní deník” složený ze SMS, které zasílal z paluby letadla na iDNES.cz přímo v průběhu letu. Jak dopadla jeho expedice na Kanárské ostrovy?

jiří průša e-kniha

Z Příbrami jsem vyletěl téměř na čas, v 10:06 hodin. Plánovaná doba letu na letiště Auxerre u Orleansu byla 4 hodiny a letiště mělo z nějakých důvodů na pondělí vyhlášenou polední pauzu do 14 hodin. Vše proběhlo dobře. Někde od Stuttgartu mi začal foukat vítr do zad, a tak jsem nakonec do Auxerre přiletěl už 20 minut před druhou hodinou. Z jakéhosi jiného důvodu ráno rozhodnutí o polední pauze zrušili, a tak jsem přistál i natankoval zcela bez problémů. Pak jsem nasadil kamery a odstartoval na zbytek cesty.

Letěl jsem směrem k Loiře a jako první zámek jsem měl naplánovaný Sully, který leží jižně od Orleansu. Trošku problém je jeho blízkost k atomové elektrárně, která má kolem sebe ochranné pásmo asi 5 km, kam se nesmí létat. Podobně to pak bylo i dále, protože Francie se z nějakého důvodu rozhodla krásné údolí Loiry poničit celkem třemi atomovými elektrárnami jen několik desítek kilometrů od sebe.

Fotogalerie

Filmování zámků na Loiře se ukázalo jako větší problém, než jsem si původně myslel. Kromě elektráren mi ještě dělala starosti dramatická turbulence a již velmi silný vítr. K tomu i fakt, že souřadnice většiny zámků nebyly přesné, takže jsem měl problém je vůbec najít. Navíc se moje počínání moc nelíbilo letovému dispečerovi na věži v Orleans, který mě odháněl pryč.

Před cestou jsem si také koupil nový objektiv, ale při namíření z okénka jej podtlak vzduchu vždy vysál na maximální zoom, při kterém není možné udržet zacílení objektu. Trochu jsem s tím vším bojoval a doufal, že alespoň venkovní kamery jedou. Nakonec se ukázalo, že ze tří pracovaly pouze dvě. Ta nejdůležitější, na pravém křídle, se bohužel zasekla, tak jsem byl večer trochu zklamaný. Fotomateriálu proto není tolik, kolik bych si přál.

Navíc jsem se dověděl, že polohové zprávy z mého satelitu nepřicházejí, a tak jsem se marně snažil řešit i tento problém. Bylo toho tedy docela hodně najednou.

On-line: Ostrovy Severního moře

Sledujte od 16. června

Evropské ostrovy z výšky

Evropské ostrovy z výšky

Zkušený pilot Jiří Pruša vyrazil 16. června 2014 na devítidenní cestu nad ostrovy Severního moře. V kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX) je sám, čeká ho 7 000 kilometrů a odhadem 37 hodin letu. Aktuální snímky, data i průběh letu průběžně sdílí se čtenáři iDNES.cz.

Let nad řekou Loirou byl asi 300 km dlouhý a končil v jejím ústí do moře v St. Nazaire na letišti Montoir. Řeka Loira je ve francouzštině také nazývána "Královská řeka", "Kolébka Francie" nebo "Zahrada Francie". Svou délkou asi 1 000 km je nejdelší řekou v zemi galského kohouta a její povodí zahrnuje celou pětinu rozlohy státu.

Na březích Loiry vyrostlo nebo bylo přestavěno v 15. a 16. století mnoho královských a aristokratických zámků. Dodnes se jich zachovalo více než 70, z nichž většinu je možno navštívit. Prostřední část údolí řeky Loiry byla prohlášena za součást světového dědictví UNESCO. I z letadla jsem viděl množství lidí, kteří jednotlivé zámky navštěvují.

Kromě atomových elektráren a turistických atrakcí jsem pak měl při přistání možnost vidět ještě další zdroj pracovních příležitostí této části Francie. Na letišti Montoir jsou totiž výrobní haly firmy Airbus. Jen pár minut přede mnou tam přistálo ohromné transportní letadlo Beluga, které převáží vyrobené díly mezi jednotlivými výrobními linkami rozmístěnými po celé Evropě. Z přistání v Montoiru jsem po téměř sedmi hodinách ve velmi turbulentním vzduchu a v přehřáté kabině měl velkou radost.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Ilustrační snímek
Roaming končí. Kolik budu platit s předplacenkou nebo tarifem?

Již necelý měsíc zbývá do zlomového okamžiku ve využívání mobilních služeb na území států Evropské unie, všichni operátoři v EU se totiž budou muset začít...  celý článek

Tato společnost, která vyhrála soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem,...
Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť,...  celý článek

Jiří Zindulka (vlevo) se synem
Chorvatsko na jachtě. Je to skoro jako na Slapech, říká český kapitán

Nechcete v létě jen tak ležet na pláži? Pronajměte si plachetnici! Dovolená na jachtě nemusí být jen pro milionáře, každý rok takto vyrážejí na moře tisíce...  celý článek

Výhled směrem na jižní část poloostrova ze stezky Goat´s Path
Klid, který srovná hlavu. Výlet na irský jihozápad je jako cesta časem

Irský jihozápad umí být drsný, ale odměňuje malebnými výhledy. Z útesů můžete pozorovat velryby, ve vesnicích přihlížet výrobě sýra a v národních parcích dojít...  celý článek

„Žlutá“ vyhlídka z Šediny na Berkovský vrch s hradem Starý Berštejn (vlevo...
Nejkrásnější sopky Kokořínska. Kouzelný výlet, který dá zabrat

Symbolem Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko jsou pískovcové rokle, skalní pokličky a labyrinty. V severní části území však narazíte i na parádní kopce...  celý článek

Další z rubriky

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...
Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem Dynamic nad pohoří Kavkaz i po stopách...  celý článek

Přiblížení na dráhu 12 letiště Grand Case ve francouzské části ostrova St....
Přistání na nejtěžších letištích světa. Češi brázdí letadlem Karibik

Letec Jiří Pruša a režisér Petr Nikolaev několik dnů mapovali z letadla ostrovy Karibiku. Naposledy jsme je opustili při letu na jedno z pilotně...  celý článek

Pobřeží kolem ostrova Svatého Tomáše, Americké panenské ostrovy
Zátoka Sviní i kajmanský řidičák. Češi fotí a filmují Karibik z nebe

Pilot a dobrodruh Jiří Pruša, tentokrát ve dvojici s filmovým režisérem Petrem Nikolaevem, mapují od minulého týdne z letadla ostrovy Karibského moře.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.