Letecké expedice Jiřího Pruši

Aktuální expedici Jiřího Pruši „Po stopách uprchlíků“ sledujte na Flying Revue.

 
 
Letoun Dynamic WT9 Jiřího Pruši s imatrikulací OK-LEX

Letoun Dynamic WT9 Jiřího Pruši s imatrikulací OK-LEX | foto: archiv Jiřího Pruši

On-line z nebe nad Evropou. Letadélko si troufá na Atlantický oceán

  • 11
Zmapovat z výšky zhruba stovku evropských ostrovů. To je cíl pilota Jiřího Pruši pro letošní rok. V úterý 22. dubna se vydá ve svém letadle Dynamic WT-9 z Příbrami na dvoutýdenní cestu nad západním Středomoří, cílem jsou Kanárské ostrovy a Madeira. Z každé části trasy pošle on-line souřadnice, fotky i své dojmy z letu.

Jiří Pruša

Letecké dopravě a sportovnímu letectví se věnuje celý život. Soukromě se věnuje létání na větroních a ve sportovních letadlech. Nějaký čas létal také na paraglidu, ale poté, co si naštípl obratel a pár žeber, mu další létání na paraglidu rodina zakázala. Více z jeho cest najdete na jeho blogu.

Vychodil elektrotechnickou průmyslovku a následně absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Na PF UK absolvoval postgraduální právnické studium a v roce 2013 dokončil studium klinické dietologie na britské Stonebridge College.
Velkou část profesního života se věnoval letecké dopravě a cestovnímu ruchu - nejdříve v ČSA a posléze jako finanční ředitel sdružení leteckých dopravců IATA v Ženevě. V letech 1995-1999 byl pak viceprezidentem ČSA pro marketing odkud odešel plně do soukromé sféry, kde se pohybuje dodnes, i když nyní již ve sféře zdravého životního stylu. Současně se věnuje létání, fotografování a psaní. Je ženatý, dvě dospělé dcery.

Jiří Pruša nad mapou při letu nad Chorvatskem

Mezi svoje nejzajímavější letecké cesty řadí:

  • Několik cest po USA 2009-2012 zahrnující například průlet New Yorkem, přelet Niagarských vodopádů, průlet nad Grand Canyonem, přelet Los Angeles a San Franciska nebo let do Key West – nejjižnějšího bodu kontinentálních USA.
  • Dvě cesty přes Jižní Afriku, Namibii, Botswanu, Tanzanii – 2010 a 2011 – s přeletem pouští Namib a Kalahari, létáním nad Viktoriinými vodopády nebo letem kolem Mysu Dobré naděje a nejjižnějšího bodu Afriky.
  • Cestu na Kypr i týdenní let za polární kruh s létáním nad největšími ledovci a fjordy Norska – 2013.

Jiří Pruša také vydal knihu Abeceda reálného socialismu.

Osobní stránky Jiřího Pruši najdete na www.prusa.org.

On-line z nebe nad Evropou

zpět na speciální přílohu

Dynamic WT-9

Jiří Pruša poletí dvoumístným dolnoplošníkem Dynamic WT-9 s imatrikulací OK-LEX. V kokpitu bude sám. Výkon motoru jeho letadla je 73,5 KW (100 HP), průměrná spotřeba paliva 18 litrů na hodinu. Cestovní rychlost je 200-250 km/h. Odhaduje, že na téměř 9 000 kilometrů bude potřebovat 850 litrů naturalu 95 nebo leteckého benzinu AVGAS 100 LL.

Dynamic se vyrábí ve dvou verzích, Pruša létá tou vyšší (Light Sport Aircraft) do 600 kg, protože ta může mít mezinárodní imatrikulaci a létat jak nad mořem, tak také bez dalších povolení do jakýchkoliv cizích zemí.

Na letadle má tři kamery Garmin Virb Elite s vestavěným GPS modulem, jednu pod každým křídlem a jednu na zádi (ostruze) letadla, všechny dokáží snímat až dvě hodiny záznamu.

Letoun Dynamic WT9 Jiřího Pruši s imatrikulací OK-LEX

Letadlo je vybaveno záchranným systémém – vystřelovacím padákem, který lze použít v kritické situaci k záchraně posádky. Při využití tohoto padáku však dochází ke zničení letadla. Využít lze do minimální výšky cca 300 m nad zemí. V případě nouzové situace nad ale mořem není jeho využití vhodné a je lepší co nejbezpečněji přistát na hladinu.

Pro případ nutnosti přistání na vodu má pilot k dispozici záchrannou vestu a speciální člun – obojí s automatickým nafukováním.

Ke komunikaci polohy na moři/zemi mimo letiště má pilot k dispozici vysílačku na leteckých frekvencích (118-135 MHz), satelitní telefon pracující kdekoliv na zeměkouli a běžný mobilní telefon. Navíc pak tři zdroje signálního světla – baterky.

Popis trasy – Evropské ostrovy z nebe

MAPA: On-line z nebe nad Evropou

Zajímavosti na cestě

Trasa: Příbram – Alpy – Itálie – Elba – Kosika – Sardinie – Menorca – Mallorca – Ibiza – Ceuta – Gibraltar – Maroko (Casablanca) – Kanárské ostrovy (Fuerteventura, Grand Canaria, Maspalomas, Tenerife) – Madeira – Porto Santo – Španělsko (Santiago de Compostella) – Francie (Caen, Štrasburk) – Příbram.

Nejvzdálenějším místem jeho cesty bude ostrov Hiero v Kanárském soustroví – vzdušnou čarou 3 700 km od Příbrami.

Itálie: Vily Medicejských v Toskánsku, Benátky, Florencie, šikmá věž v Pise

Španělsko: skála a dramatické letiště na Gibraltaru, katedrála v Santiagu de Compostela

Maroko: královské město Casablanca, ploty proti imigrantům před pevností Melilla, která patří Španělsku,

Kanárské ostrovy: písečné duny v Maspalomas, vyhaslá sopka Pico Viejo

Madeira: květinové slavnosti

Francie: Loděnice stavějící největší osobní lodi světa, ponorkové bunkry z 2. světové války, guerandská solná pole, poloostrov s klášterem Mont St Michel, vyloďovací pláže spojeneckých jednotek z 6. června 1944, katedrála v Remeši.