Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Norské fjordy a ledovce z nebe. Pohádka, jaká se hned tak nevidí

  11:12aktualizováno  11:12
Je to krása, kterou si ze země není možné ani představit. Let nad ledovci a fjordy kolem norského Bergenu byl jeden z nejhezčích, jaké jsem zažil, píše pilot Jiří Pruša z posledního dne své expedice nad Severním mořem.

Ostrovy Severního moře - den desátý

Bergen, Norsko – ledovce Folgefona a Hardanger-jokulen – Skien – Esbjerg

Fotogalerie

Odlet z Begenu zkomplikovaly byrokratické průtahy, které tu zřejmě zažívají všichni piloti malých letadel, jejichž odbavení je pro toto letiště evidentní přítěží. Vlastní odlet ale nakonec vše vynahradil – řídící letového provozu z věže mi povolil letět přímo nad město Bergen, což bylo jedním slovem dechberoucí. Malebný přístav, modrá mořská voda, úchvatné zátoky...

Pak jsem se otočil zpět na jihovýchod a zamířil přes fjord Hardanger směrem k ledovci Folgefona. Ten je asi 5 500 stop vysoko a kvůli blízkosti letiště jsem musel postupně žádat o povolení stoupat vždy o 1 000 až 1 500 stop výše. Pak už jsem se vznášel nad ledovcem – bílá plocha působí trochu oslepivě, ale pohledy to byly majestátní.

On-line: Ostrovy Severního moře

Evropské ostrovy z výšky

Evropské ostrovy z výšky

Prohlédněte si unikátní fotky a videa z desetidenní cesty pilota Jiřího Pruši nad ostrovy Severního moře, s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX).

Poté jsem se přehoupl směrem nad druhé rameno fjordu Hardanger a pokračoval nad ním nad ledovec Hardanger-jokulen. Asi hodinové létání nad ledovci a fjordy ve slunečném počasí bylo jedním z nejpůsobivějších, jaké jsem kdy zažil. Nakonec jsem ale odletět musel, abych se v rozumný čas dostal do Skienu, což bylo moje mezipřistání na cestě na Helgoland.

Ve Skienu ale nastalo tolik zádrhelů, že jsem musel změnit plány. 

Stáhněte si deník z první výpravy

Na jakém středomořském letišti jde při přistání o život? To se dozvíte v e-knize o výpravě na Kanárské ostrovy. Stáhněte si ji na Knihy.iDNES.cz.

jiří průša e-kniha

Měli na tři hodiny zavřenou ranvej, a když mi po vyjednávání dovolili přistát na začátku dráhy, nenašel jsem nikoho u benzinové pumpy.

Nakonec vzhledem k tomu, že letový plán se tu musí podávat nezvykle už dvě hodiny před odletem a letiště na Helgolandu zavírá už v 18:30, jsem musel Helgoland oželet a zamířit do Esbjergu v Dánsku. Tam mi potvrdili, že jsou otevření až do deseti večer a že mají benzin. Cesta do Esbjergu pak proběhla zcela v klidu a kolem sedmé večer jsem tam přistál.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

Rýchorský prales v Krkonoších
Zakázaný ráj. V národních parcích se zpřístupní uzavřená místa

Nový zákon o národních parcích zpřístupní turistům některá atraktivní místa. Jedním z nich je i Rýchorský prales v Krkonošském parku, v českém Švýcarsku mohou...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

třesoucí se letadlo
VIDEO: Airbus se musel vrátit do Austrálie, třásl se jako stará pračka

Nedělní let společnosti AirAsia do Kuala Lumpur se musel kvůli technickým problémům vrátit zpět do Austrálie. Kapitán se rozhodl stroj otočit nad Indickým...  celý článek

Další z rubriky

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...
Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem Dynamic nad pohoří Kavkaz i po stopách...  celý článek

Severní část ostrova Mljet, Chorvatsko
Meteora, uprchlíci i kostelík z muzikálu Mamma Mia! Fotili jsme z nebe

Byly to jedny z nejhorších okamžiků, které Jiří Pruša ve vzduchu zažil. V protivětru rozbitém o jižní Alpy zakusil v malém letounu Dynamic nejsilnější...  celý článek

Písčitý výběžek u města Kurtulus
Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i blesky. Díky této krásné expedici jsem na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.