Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Norské fjordy a ledovce z nebe. Pohádka, jaká se hned tak nevidí

  11:12aktualizováno  11:12
Je to krása, kterou si ze země není možné ani představit. Let nad ledovci a fjordy kolem norského Bergenu byl jeden z nejhezčích, jaké jsem zažil, píše pilot Jiří Pruša z posledního dne své expedice nad Severním mořem.

Ostrovy Severního moře - den desátý

Bergen, Norsko – ledovce Folgefona a Hardanger-jokulen – Skien – Esbjerg

Fotogalerie

Odlet z Begenu zkomplikovaly byrokratické průtahy, které tu zřejmě zažívají všichni piloti malých letadel, jejichž odbavení je pro toto letiště evidentní přítěží. Vlastní odlet ale nakonec vše vynahradil – řídící letového provozu z věže mi povolil letět přímo nad město Bergen, což bylo jedním slovem dechberoucí. Malebný přístav, modrá mořská voda, úchvatné zátoky...

Pak jsem se otočil zpět na jihovýchod a zamířil přes fjord Hardanger směrem k ledovci Folgefona. Ten je asi 5 500 stop vysoko a kvůli blízkosti letiště jsem musel postupně žádat o povolení stoupat vždy o 1 000 až 1 500 stop výše. Pak už jsem se vznášel nad ledovcem – bílá plocha působí trochu oslepivě, ale pohledy to byly majestátní.

On-line: Ostrovy Severního moře

Evropské ostrovy z výšky

Evropské ostrovy z výšky

Prohlédněte si unikátní fotky a videa z desetidenní cesty pilota Jiřího Pruši nad ostrovy Severního moře, s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX).

Poté jsem se přehoupl směrem nad druhé rameno fjordu Hardanger a pokračoval nad ním nad ledovec Hardanger-jokulen. Asi hodinové létání nad ledovci a fjordy ve slunečném počasí bylo jedním z nejpůsobivějších, jaké jsem kdy zažil. Nakonec jsem ale odletět musel, abych se v rozumný čas dostal do Skienu, což bylo moje mezipřistání na cestě na Helgoland.

Ve Skienu ale nastalo tolik zádrhelů, že jsem musel změnit plány. 

Stáhněte si deník z první výpravy

Na jakém středomořském letišti jde při přistání o život? To se dozvíte v e-knize o výpravě na Kanárské ostrovy. Stáhněte si ji na Knihy.iDNES.cz.

jiří průša e-kniha

Měli na tři hodiny zavřenou ranvej, a když mi po vyjednávání dovolili přistát na začátku dráhy, nenašel jsem nikoho u benzinové pumpy.

Nakonec vzhledem k tomu, že letový plán se tu musí podávat nezvykle už dvě hodiny před odletem a letiště na Helgolandu zavírá už v 18:30, jsem musel Helgoland oželet a zamířit do Esbjergu v Dánsku. Tam mi potvrdili, že jsou otevření až do deseti večer a že mají benzin. Cesta do Esbjergu pak proběhla zcela v klidu a kolem sedmé večer jsem tam přistál.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Největší kokosová houpačka, Bali
Nejlepší destinace pro rok 2017 podle cestovatelů. Praha na 9. místě

Nejlepší destinací letošního roku je podle prestižní ankety cestovatelů na serveru TripAdvisor Bali, na druhém místě se umístil Londýn, třetí příčku obsadila...  celý článek

KARAVAN. Vyjet s obytným přívěsem se zprvu zdálo jako skvělý nápad. Po...
Hotel s sebou. Karavany a obytné vozy Češi milují, nejvíc rodiny s dětmi

Češi stále častěji vyrážejí na dovolenou v zapůjčených karavanech či obytných vozech. Poptávka roste i po těch luxusnějších. Řada půjčoven už má kapacity na...  celý článek

Dinosauří stopa objevená na pobřežním pásu mysu James Price Point v...
V Austrálii našli největší otisk stopy dinosaura na světě

Na severozápadním pobřeží Austrálie vědci objevili otisky stop 21 druhů dinosaurů. Některé z nich jsou až 140 milionů let staré a jedna je největší dinosauří...  celý článek

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Pohled z Vysoké hole směrem na Šumperk a Zábřeh
VIDEO: Světelné moře a krásná souhvězdí. Co dokáže inverze v Jeseníkách

V době, kdy si většina lidí užívala hluboký spánek, vydávali se v zimě a s těžkou technikou na hřebeny Jeseníků a fotili. Na tisících fotografií zachytili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.