Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Německá stíhačka nad hlavou a setkání s nadšenci na letišti Maia

  14:02aktualizováno  14:02
Ve středu jsem dopoledne řešil problém s počítačem a satelitním telefonem. Satelit se podařil, počítač ne. Ještě teď večer čekám v hotelovém pokoji v Portu člověka, který mi ho slíbil opravit. Moc tomu nevěřím, ale chci mu dát příležitost, protože se trochu vytahoval, píše Jiří Pruša ze svého letu nad evropskými ostrovy.

Přistání na Madeiře | foto: Archiv Jiřího Pruši

Odlet z portugalského Benavente byl velmi přátelský, přišlo se tam podívat asi 10 pilotů. Vyletěl jsem v poledne a pozoroval směrem na sever překrásné pláže, na kterých nebylo ani živáčka. Letěl jsem nad nimi ve výšce jen 300 metrů, protože jich velká část leží ve cvičební oblasti portugalských vzdušných sil.

Fotogalerie

Vznášel jsem se tam z protekce, protože jeden z pilotů v Benavente je vojenský dispečer. To je samozřejmě fajn, ale ve chvíli, kdy asi 300 metrů nade mnou prosvištěla německá stíhačka F4 Phantom, jsem si nebyl tak jistý, že jsem měl takovou výhodu přijmout. Dispečer sice dával pilotovi instrukce, jak letět, aby se mi vyhnul, ale byl to i tak pěkný hukot...

Setkání s leteckými nadšenci na letišti Maia

Od dispečera z portského letiště jsem si vyžádal možnost proletět se nad středem města. S trochou zdráhání mě tam pustil. Bylo to milé. Pak jsem doletěl k dalšímu portugalskému letišti Maia, kde jsem se měl setkat s mladými nadšenci, kteří fotí letadla. Někteří někde našli informace o mém letu a tak mě pozvali, abych se zastavil na letišti. Musel jsem pro ně udělat dva nízké přelety nad ranvejí a oni se sbíhali a fotili mě. Pak jsme strávili asi hodinu a půl povídáním a trochou jídla a já jsem nakonec odstartoval do Santiaga.

On-line: Evropské ostrovy z nebe

Evropské ostrovy z výšky

Zkušený pilot Jiří Pruša vyrazil 22. dubna 2014 na dvoutýdenní cestu nad evropskými ostrovy. V kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX) je sám, čeká ho 8 600 kilometrů a odhadem 43 hodin letu. Aktuální snímky, data i průběh letu průběžně sdílí se čtenáři iDNES.cz.

Počasí se cestou postupně zhoršovalo. Nejdříve jsem šel stále výš, abych se dostal nad mraky, ale pak jsem změnil taktiku a snažil jsem se je podletět. Nakonec jsem už byl příliš nízko, přes hory bych nemohl a tak jsem raději vyletěl nad moře. To proto, abych se při nízkém letu a kličkování mez mraky nemusel bát, že do něčeho narazím. Viditelnost se stále zhoršovala a turbulence od bouřky se zvyšovala.

Pak mi letiště Santiago oznámilo, že jsou hluboko pod limity letu za viditelnosti a nemohou mě proto přijmout. To rozhodlo a tak jsem se otočil a po dalších 40 minutách přistál, odkud jsem odletěl. Tam už nikdo nebyl a tak jsem trochu smutně dokráčel na železniční stanici a dojel do Porta, kde jsem zůstal na noc Zítra svou trať trošku upravím, protože na cestu do Santiaga už nemám dostatek času. Počasí má být dobré, tak bych mohl něco odletět.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Titanic. Bezesporu nejznámější lodní katastrofa zaujímá co do počtu obětí...
Cestovka nabídne ponory k vraku Titaniku, dobrodruzi zaplatí miliony

Sen mnoha dobrodruhů se už příští rok naplní. Britská cestovní kancelář hodlá nabízet ponory k vraku Titaniku. Během netradičního výletu se cestující podívají...  celý článek

Ohromující Čína v okolí města Jang-šuo (Yangshuo) v provincii Kuang-si
Originální rybolov a kouřový čaj. Ohromující Čína v provincii Kuang-si

Přála bych si Čínu procestovat křížem krážem, ale je tak obrovská, že mých plánovaných pět týdnů by na to nestačilo ani náhodou. I tak jsem ale navštívila plno...  celý článek

Značkaři dostávají od Libereckého kraje málo peněz. Na snímku Jindřiška Brabcová z Liberce.
Klub českých turistů slaví výročí, stovka pochodů projde Českem

Klub českých turistů zahájí 25. března speciální seriál pochodů ke 100. výročí vzniku Československé republiky a ke 130. výročí svého vzniku. Akci nazvanou 100...  celý článek

Nekonečná přistávací dráha podle představ projektu The Endless Runway.
Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz....  celý článek

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy...
Oprava Božího hrobu v Jeruzalémě je u konce, znovu hýří barvami

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy pohřben Ježíš Kristus. Takzvaná edikula, malá svatyně, v chrámu Božího hrobu...  celý článek

Další z rubriky

Hory kolem karpatského údolí Oltului
Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další dva lidi včetně vojenského kontrolora,...  celý článek

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května...
Pruša letí k nejzápadnějšímu bodu Evropy, sám stovky kilometrů nad mořem

Vlakem dojel na nejvýchodnější bod Euroasijské pevniny, teď doletí na její nejzápadnější výspu. Jiří Pruša vyráží na další leteckou expedici, tentokrát směr...  celý článek

Maják a navigační bod letiště Macedonia v Soluni
Řecko z nebe: kde se zrodily lesby a kde řádí největší úřední šiml

Jak se dá řešit situace, kdy letiště oficiálně prodává benzin, ve skutečnosti nikoliv, a aeroklub, který tam benzin má, ho oficiálně prodávat nesmí? Pilot Jiří...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.