Letecké expedice Jiřího Pruši

Aktuální expedici Jiřího Pruši „Po stopách uprchlíků“ sledujte na Flying Revue.

 
 
Snímky z radaru Řízení letového provozu Lisabon ukazuje polohu letadla Jiřího

Snímky z radaru Řízení letového provozu Lisabon ukazuje polohu letadla Jiřího Pruši - v zatrženém rámečku | foto: José Rocha - letový dispečer z Řízení letového provozu Lisabon

Jak mapu iDNES.cz zachránil José Rocha a český rekord přeletu Dynamicem

  • 0
Tak to jsem nečekal. Poté, co jsem s řadou technických zádrhelů doletěl z Madeiry na letiště Benavente ve Španělsku, dozvěděl jsem se, že jsem udělal portugalský rekord přeletu tak lehkým letadlem. To prý nikdo zatím neudělal, líčí Jiří Pruša další dobrodružné momenty z letu nad evropskými ostrovy.

O rekordu, který se mi povedl v úterý, jsem se dozvěděl ve středu na letišti Benavente. Musím však říct, že úterý zpočátku na nějaké rekordy opravdu nevypadalo, leda na rekordy spojené s průšvihy.

Ráno začalo obletem ostrova, což trvalo asi hodinu. Mraky byly ve výšce asi 700 metrů, tak jsme museli letět pod nimi a nebyly vidět vršky hor, přesto to bylo zajímavé. Létání nad ostrovem je zakázané, musí se jen podél pobřeží.

Další "čekání na Godota" a nervy nadranc

On-line: Evropské ostrovy z nebe

Evropské ostrovy z výšky

Zkušený pilot Jiří Pruša vyrazil 22. dubna 2014 na dvoutýdenní cestu nad evropskými ostrovy. V kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX) je sám, čeká ho 8 600 kilometrů a odhadem 43 hodin letu. Aktuální snímky, data i průběh letu průběžně sdílí se čtenáři iDNES.cz.

Odlet do Benavente byl opět složitější. Dvacet minut jsem čekal na benzinový vůz. Když přijel a nasadil hadici, zjistil, že nejde pumpa, takže odjel a vrátil se za dalších 20 minut. Napumpoval mi plné nádrže a pak patnáct minut počítal cenu. Mají v tom různé daně, takže se mu prostě nedařilo to zkalkulovat a já jsem musel čekat a čekat.

Pak jsem teprve směl jít zaplatit letištní poplatky a teprve potom jít zase k letadlu. Když jsem se ohlásil věži, řekli mi, že se v systému ztratil můj letový plán. Čekal jsem s vypnutým motorem a bál se o svou baterií. Pak mi řekli, abych jim celý letový plán nadiktoval znovu, to trvalo asi pět minut, pak jsem požádal o povolení nahodit motor, abych nevyplácal baterii a čekal s nahozeným motorem. Do hlavy mi pražilo slunce a benzin, o jehož množství jsem se před tak dlouhou cestou obával, se pálil zbytečně. Také moje hlava se vařila teplem i zlostí, teprve po dalších 30 minutách jim systém potvrdil, že je to v pořádku, a já jsem tedy ve 12:32 pražského času odstartoval.

Polohové zprávy přímo od letového dispečera

Vzkazy od letového dispečera pro iDNES.cz

Pro zajímavost zveřejňujeme jednu ze zpráv Josého Rochy, jak je posílal Jakubovi Matějů z produkce iDNES.cz (časy ve zprávách uvádí v UTC):

29.4.2014 14:24
He is now at N 34.35.450 W 014.25.570 passed GALPA IFR point 12 minutes ago on course to Benavente and estimating NARTA IFR POINT 13:31. And mainland at ESP VOR at 15:32 at FL 100.
* Je aktuálně na souřadnicích N 34.35.450 W 014.25.570, před 12 minutami minul bod GALPA cestou na Benavente a průlet bodem NARTA se očekává ve 13:31. Dosažení souše je očekáváno v 15:32 nad radiomajákem ESP v letové hladině FL 100 (cca 10 000 stop).

Let probíhal nad očekávání dobře, jen jsem trochu znejistěl kvůli polohovým zprávám. Z neznámého důvodu mi totiž zmizelo číslo service centra satelitního operátora, ale to jsem u sebe neměl, a tak jsem to nemohl opravit. Letěl jsem v 10 tisících stop, protivítr byl jen kolem 15 km/h. Nakonec vypomohl letový dispečer José Rocha, který produkci iDNES.cz posílal přímo snímky z radaru řízení letového provozu Lisabon. Kolem lehkých letadel se v Portugalsku pohybují opravdu silné fandovské komunity a José do jedné z nich patří. Díky Josému tak mohli čtenáři speciálu On-line z nebe nad Evropou sledovat, kudy letím.

Pak jsem zase udělal jednu blbost já. Ztlumil jsem si vysílačku a když jsem přeletěl bod přechodu na radar Lisabon, tak jsem jim stále volal, ale "nedostával odpověď". Obával jsem se, že mám špatnou frekvenci nebo rozbitou vysílačku. To nejjednodušší mě ovšem hned nenapadlo, až asi za hodinu. Tehdy už bylo jasné, že problém je opravdu na mé straně (byl jsem blízko pobřeží), tak mě napadlo zesílit zvuk. A ejhle, najednou se slyšel lisabonského dispečera, který si postěžoval, že pořád jen volám, ale neodpovídám. Zastyděl jsem se.

Pak už si mě dispečeři-fandové předávali a informovali mě o dvou Dynamicích, které na mě čekají v zálivu. Byly ve výšce 1 500 stop a já jsem měl držet 2 000 stop, abychom se nesrazili ještě dříve, než se najdeme. Pak jsme se našli. Byly dva a v radostném roji nadlétávání, podlétávání a formací jsme dorazili na letiště v Benavente. Tam jsme udělali průlet nad drahou a jeden po druhém jsme sedli. Přivítání bylo velké, spousta dotazů, úsměvů, plácání po ramenou atd. Následoval rozhovor pro dva letecké časopisy a večer společná večeře.

Ve středu chci doletět do Santiago de Compostela přes jedno malé letiště východně od Porta, kde sednu pro radost asi deseti mladých leteckých nadšenců-fotografů. Ve čtvrtek pak do Normandie, asi Caen, a v pátek do Štrasburku. V sobotu bych kolem 11 hodiny byl rád v Příbrami. Samozřejmě to vše podléhá vrtochům počasí a dalším nepředvídaným událostem.

, pro iDNES.cz