Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak mapu iDNES.cz zachránil José Rocha a český rekord přeletu Dynamicem

  17:55aktualizováno  17:55
Tak to jsem nečekal. Poté, co jsem s řadou technických zádrhelů doletěl z Madeiry na letiště Benavente ve Španělsku, dozvěděl jsem se, že jsem udělal portugalský rekord přeletu tak lehkým letadlem. To prý nikdo zatím neudělal, líčí Jiří Pruša další dobrodružné momenty z letu nad evropskými ostrovy.

Snímky z radaru Řízení letového provozu Lisabon ukazuje polohu letadla Jiřího Pruši - v zatrženém rámečku | foto: José Rocha - letový dispečer z Řízení letového provozu Lisabon

O rekordu, který se mi povedl v úterý, jsem se dozvěděl ve středu na letišti Benavente. Musím však říct, že úterý zpočátku na nějaké rekordy opravdu nevypadalo, leda na rekordy spojené s průšvihy.

Ráno začalo obletem ostrova, což trvalo asi hodinu. Mraky byly ve výšce asi 700 metrů, tak jsme museli letět pod nimi a nebyly vidět vršky hor, přesto to bylo zajímavé. Létání nad ostrovem je zakázané, musí se jen podél pobřeží.

Další "čekání na Godota" a nervy nadranc

On-line: Evropské ostrovy z nebe

Evropské ostrovy z výšky

Zkušený pilot Jiří Pruša vyrazil 22. dubna 2014 na dvoutýdenní cestu nad evropskými ostrovy. V kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX) je sám, čeká ho 8 600 kilometrů a odhadem 43 hodin letu. Aktuální snímky, data i průběh letu průběžně sdílí se čtenáři iDNES.cz.

Odlet do Benavente byl opět složitější. Dvacet minut jsem čekal na benzinový vůz. Když přijel a nasadil hadici, zjistil, že nejde pumpa, takže odjel a vrátil se za dalších 20 minut. Napumpoval mi plné nádrže a pak patnáct minut počítal cenu. Mají v tom různé daně, takže se mu prostě nedařilo to zkalkulovat a já jsem musel čekat a čekat.

Pak jsem teprve směl jít zaplatit letištní poplatky a teprve potom jít zase k letadlu. Když jsem se ohlásil věži, řekli mi, že se v systému ztratil můj letový plán. Čekal jsem s vypnutým motorem a bál se o svou baterií. Pak mi řekli, abych jim celý letový plán nadiktoval znovu, to trvalo asi pět minut, pak jsem požádal o povolení nahodit motor, abych nevyplácal baterii a čekal s nahozeným motorem. Do hlavy mi pražilo slunce a benzin, o jehož množství jsem se před tak dlouhou cestou obával, se pálil zbytečně. Také moje hlava se vařila teplem i zlostí, teprve po dalších 30 minutách jim systém potvrdil, že je to v pořádku, a já jsem tedy ve 12:32 pražského času odstartoval.

Polohové zprávy přímo od letového dispečera

Vzkazy od letového dispečera pro iDNES.cz

Pro zajímavost zveřejňujeme jednu ze zpráv Josého Rochy, jak je posílal Jakubovi Matějů z produkce iDNES.cz (časy ve zprávách uvádí v UTC):

29.4.2014 14:24
He is now at N 34.35.450 W 014.25.570 passed GALPA IFR point 12 minutes ago on course to Benavente and estimating NARTA IFR POINT 13:31. And mainland at ESP VOR at 15:32 at FL 100.
* Je aktuálně na souřadnicích N 34.35.450 W 014.25.570, před 12 minutami minul bod GALPA cestou na Benavente a průlet bodem NARTA se očekává ve 13:31. Dosažení souše je očekáváno v 15:32 nad radiomajákem ESP v letové hladině FL 100 (cca 10 000 stop).

Let probíhal nad očekávání dobře, jen jsem trochu znejistěl kvůli polohovým zprávám. Z neznámého důvodu mi totiž zmizelo číslo service centra satelitního operátora, ale to jsem u sebe neměl, a tak jsem to nemohl opravit. Letěl jsem v 10 tisících stop, protivítr byl jen kolem 15 km/h. Nakonec vypomohl letový dispečer José Rocha, který produkci iDNES.cz posílal přímo snímky z radaru řízení letového provozu Lisabon. Kolem lehkých letadel se v Portugalsku pohybují opravdu silné fandovské komunity a José do jedné z nich patří. Díky Josému tak mohli čtenáři speciálu On-line z nebe nad Evropou sledovat, kudy letím.

Pak jsem zase udělal jednu blbost já. Ztlumil jsem si vysílačku a když jsem přeletěl bod přechodu na radar Lisabon, tak jsem jim stále volal, ale "nedostával odpověď". Obával jsem se, že mám špatnou frekvenci nebo rozbitou vysílačku. To nejjednodušší mě ovšem hned nenapadlo, až asi za hodinu. Tehdy už bylo jasné, že problém je opravdu na mé straně (byl jsem blízko pobřeží), tak mě napadlo zesílit zvuk. A ejhle, najednou se slyšel lisabonského dispečera, který si postěžoval, že pořád jen volám, ale neodpovídám. Zastyděl jsem se.

Pak už si mě dispečeři-fandové předávali a informovali mě o dvou Dynamicích, které na mě čekají v zálivu. Byly ve výšce 1 500 stop a já jsem měl držet 2 000 stop, abychom se nesrazili ještě dříve, než se najdeme. Pak jsme se našli. Byly dva a v radostném roji nadlétávání, podlétávání a formací jsme dorazili na letiště v Benavente. Tam jsme udělali průlet nad drahou a jeden po druhém jsme sedli. Přivítání bylo velké, spousta dotazů, úsměvů, plácání po ramenou atd. Následoval rozhovor pro dva letecké časopisy a večer společná večeře.

Fotogalerie

Ve středu chci doletět do Santiago de Compostela přes jedno malé letiště východně od Porta, kde sednu pro radost asi deseti mladých leteckých nadšenců-fotografů. Ve čtvrtek pak do Normandie, asi Caen, a v pátek do Štrasburku. V sobotu bych kolem 11 hodiny byl rád v Příbrami. Samozřejmě to vše podléhá vrtochům počasí a dalším nepředvídaným událostem.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Pobřeží kolem ostrova Svatého Tomáše, Americké panenské ostrovy
Zátoka Sviní i kajmanský řidičák. Češi fotí a filmují Karibik z nebe

Pilot a dobrodruh Jiří Pruša, tentokrát ve dvojici s filmovým režisérem Petrem Nikolaevem, mapují od minulého týdne z letadla ostrovy Karibského moře.  celý článek

Maják a navigační bod letiště Macedonia v Soluni
Řecko z nebe: kde se zrodily lesby a kde řádí největší úřední šiml

Jak se dá řešit situace, kdy letiště oficiálně prodává benzin, ve skutečnosti nikoliv, a aeroklub, který tam benzin má, ho oficiálně prodávat nesmí? Pilot Jiří...  celý článek

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...
Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem Dynamic nad pohoří Kavkaz i po stopách...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.