Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Let nad sopkami a dramatické přistání na Madeiře za airbusem

  15:45aktualizováno  15:45
Na letišti na Tenerife se objevil další byrokratický zádrhel, přistání na Madeiře bylo hodně nebezpečné a nakonec rozhovor pro místní zpravodajskou televizní stanici. Prostě i jindy poklidná neděle byla nabitá napínavými okamžiky, píše pilot Jiří Pruša ze svého letu nad evropskými ostrovy.

Pobřeží ostrova Gomera zadní kamerou | foto:  Jiří Pruša, pro iDNES.cz

Neděle znamenala zlom v cestě, začal jsem se vracet. Odlet z letiště Tenerife Norte se mi trochu zkomplikoval, zapomněl jsem si totiž den předem vzít mobilní číslo na člověka, který mi řekl, že na mě bude na letišti čekat, aby mi pomohl podat letový plán, projít bezpečnostní kontrolou a dostat se k letadlu.

Ráno jsem běhal po letišti a nikdo tam samozřejmě nebyl. V informacích jsem na paní, která nic nevěděla a mluvila jen španělsky, naléhal, že mi musí sehnat někoho z té handlingové společnosti, která se o mě za velké peníze měla starat. Nejdříve to odmítla, ale když jsem neodcházel, tak začala měknout a nakonec se to po deseti minutách zadařilo a přišla milá mladá dáma plná omluv. Vše proběhlo, jak mělo, a kolem desáté místního času jsem odstartoval.

On-line: Evropské ostrovy z nebe

Evropské ostrovy z výšky

Zkušený pilot Jiří Pruša vyrazil 22. dubna 2014 na dvoutýdenní cestu nad evropskými ostrovy. V kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX) je sám, čeká ho 8 600 kilometrů a odhadem 43 hodin letu. Aktuální snímky, data i průběh letu průběžně sdílí se čtenáři iDNES.cz.

Nejdříve jsem chtěl natočit vyhaslou sopku Teide (3 718 mnm), která má kráter v kráteru. Bohužel má na jedné straně letiště Tenerife Sur a zároveň je to národní park, takže mě tam prostě nepustili. Letěl jsem tedy ve výšce asi 2 500 stop (kolem 800 m) a filmoval alespoň takto. Kráter uvnitř tedy nemám, jen sníh na vrcholku sopky.

Pak jsem pokračoval přes ostrov Gomera a stočil se na sever směrem k La Palma. Zvolil jsem podvětrnou (západní) stranu, abych se na La Palmě vyhnul letišti La Palma. Ale to byla chyba, protože východní vítr zesílil asi na 45 km/h a já jsem letěl na závětrné straně vysokých hor La Palmy. To, jak každý letec ví, znamená prolétávání těžké turbulence ve vzduchu rozbitého horami. Nebylo to nic příjemného a také mi to samozřejmě zabránilo ve fotografování. Ale kamery běžely v pořádku, a tak videozáznamy mám výborné.

Sopka Teide - Uvnitř je kráter v kráteru, ale bohužel jsem neměl možnost to...

Sopka Teide - Uvnitř je kráter v kráteru, ale bohužel jsem neměl možnost to vyfotit nebo nafilmovat.

Náročné přistání na Madeiře

Po La Palmě byl přede mnou už jen otevřený Atlantik, přes 400 km nad vodou do Madeiry. Cesta proběhla v pořádku. Protivítr byl, ale nijak silný. Potkal jsem asi tři lodě. Přistání na Madeiře bylo dost dramatické, protože letiště je zde umístěno na úbočí ostrova a foukal mírně boční silný vítr, který se o rozbíjel o skály po levé (východní) straně přistávací dráhy. Musel jsem tedy přistávat na velké rychlosti a s malými klapkami, abych snížil nebezpečí vlivu turbulence těsně před přistáním. Navíc přede mnou odstartoval Airbus 320 Austrian Airlines, který k turbulenci ještě trochu přidal. Přistání dopadlo v pořádku a já jsem nyní už na portugalské půdě.

Divoké pobřeží ostrova Gomez

Divoké pobřeží ostrova Gomera

Hory ostrova La Palma. O ty se z ostrého bočního větru vytvořila silná...

Hory ostrova La Palma. O ty se z ostrého bočního větru vytvořila silná turbulence.

Na letišti jsem si opět musel vynutit připoutávací závaží, protože je prý nemají. Již tradičně jsem tedy řekl, že se od letadla nehnu a teprve to pracovníka letiště zaktivizovalo k tomu, aby je někde našel. Po vyplnění řady nesmyslů jsem asi za hodinu a půl opouštěl letiště.

Ubytoval jsem se v blízkém městečku Santa Cruz a dal si oběd. V té chvíli volala televize, že chtějí udělat teď hned rozhovor se mnou na letišti. Už jsem měl všeho dost a oběd jsem opravdu potřeboval, a tak jsem řekl, že nikam nejedu a pokud chtějí, ať přijedou za mnou do zahradní restaurace u kostela v Santa Cruz. Za 10 minut tam byli, mezi polévkou a hlavním jídlem jsme udělali rozhovor a večer už běžel ve zpravodajské hodince studia RTP Madeira.

Fotogalerie

Dneska jsem si dal volno. Jsem velmi rád, protože na mě trochu dopadla únava a to poslední, do čeho bych měl chuť, by bylo zase hned letět. Trochu se tady podívám a zítra se zase budu těšit na další část cesty. Bude celkem zásadní: 1 000 km do Portugalska bez možnosti kdekoliv přistát. V případě silného protivětru nebo jiných problémů bude do poloviny cesty možnost se vrátit. Doufám, že to nebudu muset a zítra odpoledne si zalétáme ve formaci s portugalskými piloty Dynamiků, kteří mě mají přiletět přivítat nad portugalské pobřeží.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Dolní část Modrého dolu se Studniční horou v pozadí.
Modrý důl není pro boty s hladkou podrážkou. Žily tam svérázné osobnosti

Uchovává si nezaměnitelné kouzlo a stále leží stranou masové turistiky. Krkonošský Modrý důl má dnes jednoho obyvatele s trvalým pobytem a pamatuje myšlenku...  celý článek

Neslyšící Ir procestoval 82 států světa.
Neslyšící učitel procestoval 82 zemí, znakovou řečí se domluvil všude

Seán Herlihy od narození neslyší. Díky znakové řeči se ale domluví na celém světě a pořádný kus ho už procestoval. Poznávat cizí země ho nepřestalo bavit ani...  celý článek

Při čištění národního památníku Mount Rushmore zažil jednu z nejkrásnějších...
Užívám si nejlepší výhledy světa, říká muž, který čistí známé památky

Navštěvují je statisíce turistů a žasnou nad jejich velikostí, dokonalostí a působivostí. Jen málokoho však ale také napadne, že ony monumenty potřebují...  celý článek

Největší kokosová houpačka, Bali
Nejlepší destinace pro rok 2017 podle cestovatelů. Praha na 9. místě

Nejlepší destinací letošního roku je podle prestižní ankety cestovatelů na serveru TripAdvisor Bali, na druhém místě se umístil Londýn, třetí příčku obsadila...  celý článek

Jantar Mantar v Džajpuru byl jeden z pěti astrologických areálů, které nechal...
Přinuťte hvězdy mluvit. Astrologický klenot indického mahárádži

Rádžasthánský vládce Džaj Singh II. byl jako náš Rudolf II. Bohatý mahárádža chtěl číst svůj osud ve hvězdách a nechal si vedle svého paláce v Džajpuru...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.