Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jiří Pruša poletí přes Baltské moře. Nemůžu té touze odolat, říká

  10:30aktualizováno  10:30
Jak se vlastně létá kolem Evropy? Zdánlivě je to jednoduché. Přijedete na letiště, potřesete si pravicí s šéfem letiště, sednete do letadla a vzhůru k nebi! Ale kdeže. Znáte to, všechno je jinak. Jiří Pruša, který v pondělí 11. srpna startuje do třetí etapy projektu Nebe nad Evropou, tentokrát směr ostrovy Baltského moře, o tom ví své.

Nutné vybavení pro nouzové přistání na mořské hladině - vodotěsný vak, záchranná vesta. Na fotografii nejsou vidět samonafukovací člun a neoprénový oblek. (26. června 2014) | foto: Jindřich Ilem / Videolab.cz

Přes ostrovy Baltského moře

V pondělí 11. srpna startuje Jiří Pruša nad ostrovy Baltského moře. Zprávy, fotky i videa z jeho cesty budeme opět přinášet v naší speciální příloze.

Spolu s panem Kosem z legendárního filmu Na samotě u lesa můžeme začít vypočítávat. To máte: vyvažovací testy vrtule, detekce možných poškození z předchozích letů, prohlídka letadla po sto hodinách létání, odslanění po přistání ve slané vodě na pláži Barra v minulé etapě, promazání čepů, umytí letadla od písku, musíte vylepšit umístění antény satelitního telefonu, sehnat mapy Finska z Finska (a kdyby jednu, hned šest je jich třeba), rozvrhnout trasu, udělat detailní itinerář, sledovat předpovědi počasí, připravit nabíječky, propojovací dráty, zdroje, paměťové karty, kamery, baterie, satelitní telefon s příslušenstvím, ruční vysílačku, další mapy, iPad, fotoaparáty, plovací vestu, záchranný člun, nepromokavý vak…

Problém s papírovými mapami

Když chcete letět v srpnu, připravovat se musíte začít nejméně měsíc předem. „Nejprve jsem si nahrubo načrtl trasu a začal jsem shánět potřebné mapy,“ líčí přípravy pilot.

Kdo je Jiří Pruša

  • Pilot malého letadla, publicista, promotér, výživový specialista a rovněž bloger iDNES.cz spolupracuje s iDNES.cz už několik let.
  • Zprávy o jeho přeletech Afriky, Nového Zélandu či Manhattanu najdete na jeho blogu.
  • V červnu uspořádal na Kypru v řeckém amfiteátru úspěšný koncert klasické a muzikálové hudby s českými hudebníky. Více na jeho webu www.prusa.org.
  • Podílí se také na připravovaném filmu Petra Nikolaeva o českých legionářích. Více ZDE.

Například sehnat papírové letecké mapy Finska můžete jen ve Finsku. A to trvá týdny. „Není to ani jednoduché ani levné. Finsko má své území navíc rozdělené do 6 dílů, takže těch map potřebujete šest,“ popisuje Pruša. Během letu se sice většinou řídí elektronickými mapami, ale papírové mapy má raději na ranní plánování letů toho dne. Jsou na nich totiž někdy detaily, které na elektronické mapě jednoduše nejsou. „V Norsku to byla například vysokonapěťová vedení přes fjordy. Bez papírové mapy bych o nich prostě nevěděl, což by logicky nemuselo dopadnout dobře,“ vzpomíná na jeden z dřívějších letů.

Přistání na vodě propočítané na vteřiny

Dál musíte připravit a prověřit záchranné postupy a pomůcky pro přistání na vodu. Letadlo je vybavené padákem, ten se ale při nouzovém přistání na vodu nedá použít. Počítá totiž s deformační zónou podvozku, a ta na vodě nefunguje. Podvozek se zaboří do vody a letadlo nezbrzdí. To se tak rozbije o hladinu. I při pádu s padákem nad pevninou, kdy podvozek pád ztlumí, dopadne letadlo jako by padalo volným pádem z pěti metrů, tedy z druhého patra paneláku. Čili přistání poměrně komfortu prosté. Na přežití to je, leč žádné potěšení to není. Nemluvě o tom, že letadlo je při dopadu neopravitelně zničeno. 

Na vodu je proto nezbytné přistát klouzavým letem. „Pak rozhodují vteřiny,“ říká Jiří Pruša. Rychle otevřít horní kryt kabiny (před dopadem to nejde, proud obtékajícího vzduchu nepřetlačíte – kabina se otevírá zezadu dopředu), vyhodit člun a rychle za ním. Nesmí vám uplavat a musíte se do něj okamžitě vyškrábat.

Fotogalerie

V ledové vodě na to máte sotva pár vteřin, síly unikají zběsile rychle. Je-li moře rozbouřené, je vše ještě mnohem komplikovanější. „Špatné je, že není k dispozici moc svědectví a rad těch, kdo tohle zažili. Většinou je nestihli nikomu říct,“ povzdychne si Pruša, ale s touhle alternativou nepracuje. „Dělám věci s tím, že dopadnou dobře. A když ne, nemá smysl nad tím rozumovat předem. Je třeba být co nejlépe připraven a pak už se uvidí,“ uzavírá.

Významnou roli při tom, jak dobře let proběhne, bude hrát počasí. Při minulé etapě kolem Anglie, Skotska a Norska Jiřímu Prušovi vyšlo počasí dokonale, což ostatně můžete vidět, když si prohlédnete pozoruhodné fotografie z letu. A když počasí nevyjde? „Smůla. Musím počkat na zemi na lepší,“ směje se Pruša. Proto meteorologické podmínky průběžně bedlivě sleduje na specializovaných serverech.

Při letu na sever musel Pruša nedávno přistávat na pláži s blátem a kamením:

Evropské ostrovy jako kniha

Právě vyšla knižně předchozí etapa projektu. V e-knize Ostrovy Severního moře máte možnost kromě podrobných reportáží s bohatou fotodokumentaci i přehrávat videa z cesty. Více na Knihy iDNES.cz.

Záložní krizový plán letišť

A ještě to není všechno. Připravit si také musíte přesně plán letišť, na kterých chcete přistát, a mít přehled o záložních letištích pro případ krizových situací. Roli v tom hraje délka jednotlivých letů, to, jestli je potřeba letět na mezinárodní letiště, zda má letiště benzin, jakou má otevírací dobu, zda je potřeba předběžné povolení přistání, u menších letišť i je nutno zkoumat i jejich technické parametry. Délka jednotlivých letů nesmí být kvůli filmování delší než 2 hodiny. „Jinak dojdou baterky,“ konstatuje pilot lakonicky důvod. Pochopitelně je potřeba mít také dostatek benzinu – pokud na nějakém letišti benzin není, musí být letadlo schopno doletět na další letiště bez tankování.

Zkrátka letět přes půl Evropy není jen tak. Starosti, starosti a zase starosti. A proč to tedy Jiří Pruša dělá? „Nemůžu té touze odolat,“ zní jednoduché a jasné vysvětlení.

Autor:




Nejčtenější

Mezi pláží Copacabanou a arénou Sambodrome se během karnevalu spotřebuje...
Jiný kraj, jiný mrav. Jak funguje erotika a seznamování na cestách

Seznamování, dohodnuté vztahy, randění ve skupinách, první sex, manželství i náruživé orgie. Pojďme se podívat, jak to se vztahy, erotikou a sexem funguje na...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Další z rubriky

Severní část ostrova Mljet, Chorvatsko
Meteora, uprchlíci i kostelík z muzikálu Mamma Mia! Fotili jsme z nebe

Byly to jedny z nejhorších okamžiků, které Jiří Pruša ve vzduchu zažil. V protivětru rozbitém o jižní Alpy zakusil v malém letounu Dynamic nejsilnější...  celý článek

Hory kolem karpatského údolí Oltului
Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další dva lidi včetně vojenského kontrolora,...  celý článek

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května...
Pruša letí k nejzápadnějšímu bodu Evropy, sám stovky kilometrů nad mořem

Vlakem dojel na nejvýchodnější bod Euroasijské pevniny, teď doletí na její nejzápadnější výspu. Jiří Pruša vyráží na další leteckou expedici, tentokrát směr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.