"Dělám na šachtě,“ vysvětluje autor Petřkovického hornického betlému Tomáš Kudeljnjak důvody, proč pro své dílo zvolil právě havířské prostředí.
V betlému z mořeného dřeva lidé poznají části areálu Hornického muzea v Ostravě-Petřkovicích – těžní věž dolu Anselm, strojovnu či kapli. "Pozadí s Landekem a rozhlednou jsem dokončil letos,“ říká autor. Současná podoba betlému je prý již definitivní. "Už se nám nevleze domů.“
Obdivovatelům umožnil nahlédnout i do podzemí Landeku – ve spodní části vytvořil scenerii dolu s pracujícími horníky – dřevěnými postavičkami, které spolu s dvěma koníky ve štole těží uhlí.
"Inspiroval jsem se na Příbramsku. Hornická tematika je v tamních betlémech častá,“ říká. Výrobou betlémů se začal zabývat teprve před pěti lety. Petřkovický je jeho druhým exponátem, v malé dílničce ve sklepě na něm pracoval dva roky. "Manželce můj koníček nevadí, má ode mě klid,“ usmívá se betlémář.
Svatá rodina z uhlí
Ještě jeden betlém na hlučínské výstavě souvisí s hornickým charakterem Ostravska. Jde o materiál, ze kterého je vyroben – uhlí. Jeho autorem je sedmapadesátiletý výtvarník z polského města CzerwionkaLezsczyny František Piecha.
"Když jsem si jej poprvé potěžkal, roztřepaly se mi ruce. Ne tak z hmotnosti betlému, spíše vědomím, kolik práce do něj autor vložil,“ popisuje Metoděj Chrástecký, ředitel Muzea Hlučínska, které výstavu pořádá.
Do zhruba 30 centimetrů vysokého monolitu z černého uhlí František Piecha vytesal svatou rodinu. Pannu Marii s Ježíškem svou velikostí a umístěním v horní části reliéfu převyšuje a chrání svatý Josef, v ruce drží svítilnu. Ježíšek leží na povijanu v dolní části zobrazení. Všechny tři postavy jsou dokonale vybroušeny.
"Betlém dokončil pan Piecha před dvěma měsíci,“ říká předseda Českého sdružení přátel betlémů na severní Moravě Jiří Cvešper. Piecha již uhelných betlémů vyrobil více, o něco rozsáhlejší exponát než ten v Hlučíně mohli Ostravané zhlédnout před několika lety na výstavišti Černá louka.
Výroba betlémů z uhlí je náročná. Piecha tvoří ve speciálně upraveném ateliéru, který je kvůli vysoké prašnosti uhlí vybaven systémem odvětrávání, výtvarník při práci používá respirátor. Kromě uhlí už dvacet let pracuje také se dřevem. Netvoří jen betlémy, specializuje se na reliéfy.
K vidění je 200 betlémů
Na výstavě v hlučínském zámku čeká návštěvníky i dalších 200 betlémů. Z papíru, keramiky, textilu, perníkového těsta, paličkované krajky, sádry, či dokonce z plastových lahví. Asi 30 z nich pochází z Polska.
Místní Gerhard Janda zde vystavuje svůj monumentální Hlučínský betlém ze dřeva, v němž se prolíná autentická krajina Hlučína s jeho slavnými obyvateli v kontrastu s exotickým prostředím Atén. "Tady je sochař Janda z Darkoviček, tady hostinský Kuchař, tady trumpetista Ostarek,“ ukazuje Metoděj Chrástecký na dřevěné postavičky. Starší návštěvníci výstavy své často již zesnulé sousedy poznávají.
Může se hoditZa návštěvu betlémů v Hlučínském zámku zaplatí dospělí 30 korun, děti polovinu. Výstava trvá od 16.12. - 4.2.2007.
|