Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jen helma nestačí, pořiďte si páteřák

  18:56aktualizováno  18:56
Při pohledu do lyžařské minulosti vidíme kroužit neohrožené lyžaře v tvídovém saku, s volnými patami a rozevlátým účesem. Po přilbě či nějaké další ochraně ani památky a ojedinělá zranění zapadají někam pod koberec historie. Doba se ale mění a s ní i rizika a bezpečnostní standardy. Dnešní generace lyžařů už přijala přilby a stále více normálními se stávají i chrániče zad.

Důvodů je mnoho a mnohé jsou notoricky známé.

Jen namátkou: na moderním vybavení a na kvalitně upravených tratích dosahujeme vysokých rychlostí (bez problémů 60–80 km/h); je nás spousta s podobnou zálibou v omezeném prostoru; kolem se otevírá spousta dalších extremnějších možností – ve snowparcích si mládež při freestylu i při menší chybě "pohraje" svými těly s různými kovovými konstrukcemi, spousta z nás se vydává mimo tratě za freeridovým dobrodružstvím atd.

Je dobrou zprávou, že i na sněhu se čím dál více myslí na bezpečnost. Podobně jako se třeba v automobilovém průmyslu staly airbagy běžnou výbavou, tak i lyžaře a snowboardistu uvidíte s přilbou podstatně častěji než dříve – i když stav známý například z cyklistiky je zatím hudbou budoucnosti.

Pokud vezmeme ochranu hlavy jako samozřejmost a chceme jít o krůček dál, přijde na řadu páteř, jejíž poranění může mít také vážné následky vedoucí k ochrnutí i úmrtí. Tzv. páteřáky se již etablovaly na půdě domácího freeskiingu a začínají se prosazovat i u běžných sportovních lyžařů – narozdíl od přileb to těžko posoudíme při pohledu na svah, informace od dovozců o nárůstu prodejů jsou však jednoznačné.

Proč?
Poranění páteře je reálnou hrozbou, a my se na ni můžeme připravit, nebo nikoliv. Pro freestyle a freeride v exponovaném terénu by měl být páteřák samozřejmým vybavením. Ovšem i na sjezdovce může být užitečný, protože i kdyby výtečný lyžař byl přesvědčen, že za žádných okolností neudělá vážnou chybu, neustále je tu nebezpečí, že do něj zezadu vrazí rychle jedoucí šílenec. To platí pro dospělé, a ještě více pro děti.

partner přílohy
Jak to funguje a co je k dispozici?
Hlavním účelem chrániče je při nárazu co možná nejlépe roznést kinetickou energii na větší plochu těla, a snížit tak pravděpodobnost jeho poranění v místě střetu.

Chrániče bývají nejčastěji vyrobeny z nad sebou poskládaných plastových segmentů, což umožňuje vytvarování kolem páteře a povoluje pohyb v potřebných směrech. Počet plastových plátů udává velikost chrániče, k dostání je široká škála velikostí, takže každý by si měl bez problému vybrat.

Výrobci používají různé materiály jak pro absorbování nárazů, tak pro plochy, které se dostávají do kontaktu s tělem – ve větší míře se začínají prosazovat funkční tkaniny, které dobře odvádějí pot od těla, méně vážou pachy atd.

Na provedení a kvalitě použitých materiálů závisí cena, ale především funkčnost a pohodlí při nošení. Existuje značný počet výrobců s tradicí a propracovaným sortimentem. "Zimní" modely jsou víceméně totožné s těmi pro motocyklisty a splňují stejnou evropskou normu (EN-1621-2). Chránič poslouží i v létě například pro náročnější sjezdy na MTB.

Chrániče jsou k dispozici v různých provedeních. Mohou být samostatné s připevněním pomocí elastických popruhů, dále bývají integrované do vest nebo trikotů z elastických a prodyšných materiálů. Existují i lyžařské bundy s vyjímatelným certifikovaným chráničem. Homologované chrániče najdete i v batozích.

Existují i lyžařské bundy s vyjímatelným certifikovaným chráničem

Jak vybírat?
Páteřák by měl co nejlépe sedět a kopírovat tvar těla, aby dobře chránil a co nejméně překážel při pohybu. Pokud si najdete dobře padnoucí chránič, po krátké době zapomenete na to, že jej máte na těle a ani po delší době by vám neměl být nepříjemný.

Chrániče byste tedy měli nejlépe vybírat osobně s možností vyzkoušení. Pokud se rozhodnete pro koupi přes internet, pečlivě kontrolujte uvedenou velikost (rozsah výšky postavy). Chránič musí dobře sedět, to platí i pro děti. Nekupujte pro ně o číslo větší chránič s tím, že do něj časem dorostou. Do té doby jim totiž bude vadit, zkazí jim radost z lyžování a navíc nebude tak dobře chránit.

Za kolik?
Nejlevnější "noname" páteřák lze na internetu najít za cenu nižší něž 1 000 korun, ale určitě znáte pořekadlo: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné...“. Sledujte zpracování, certifikace vám dá potřebnou záruku.

Základní modely se pohybují přibližně v cenách od 1 500 do 3 000, luxusní přesáhnou i dvojnásobnou cenu. Je to částka, která není v porovnání s cenou moderního lyžařského vybavení až tak veliká a záleží především na vás, jestli chcete investovat do své bezpečnosti.

Co je to CE?
Homologované CE protektory splňují všechny požadavky kladené směrnicí PPE (Personal Protective Equipment – osobní ochranné prvky). Takto označené výroky chránící tělo jsou testovány a schváleny dle normy European Impact Protector Standards (evropské normy pro funkce ochranných prostředků – EN1621-1/1997 a nejnovější EN1621-2). Tyto normy mají stanoveny velmi přísná testovací kritéria.

Autoři:


Témata: účes


Nejčtenější

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Na parkovištích v Dolním Adršpachu stálo asi tisíc aut (14.8.2017).
Turisté v autech zahltili Adršpach, policie odkláněla Poláky z přechodu

Stovky turistů v autech zablokovaly kolem poledne příjezdové cesty do Adršpachu a Teplic nad Metují na Náchodsku. Policie odkláněla dopravu na některá...  celý článek

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Další z rubriky

Zimní inspekce prověřila lyžování na Králickém Sněžníku.
VIDEO: Zimní inspektor: Lyžování na Dolní Moravě milují i profesionálové

Populární lyžařské středisko na Králickém Sněžníku si oblíbil Ondřej Bank i Eva Samková. V moderním areálu si na své přijdou rodiny s dětmi i zkušení lyžaři a...  celý článek

Stará vesnice s obrannými věžemi ve Svanetii
Lyžovaní v gruzínské Svanetii: bezpečná exotika mezi obrannými věžemi

Nové gruzínské středisko Tetnuldi v romantickém kraji Svanetie nabízí zajímavé lyžování na sjezdovkách, ale hlavně v terénu s nádechem exotiky. Patří dnes k...  celý článek

Výhled z lyžařské základny White Salmon
Lyžování pro drsňáky. Adrenalin na Mt. Baker s desítkami metrů sněhu

Žádná sněhová děla, pohodlné restaurace a horské delikatesy. Na Mount Baker dokonce ani nemají elektřinu. Přesto patří právě tento americký areál u milovníků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.