Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jedenáct věcí, které byste měli vědět o řetězu na kolo

  12:00aktualizováno  12:00
Při jízdě na kole ho nevnímáte, tedy do doby, než spadne nebo praskne. Cyklistický řetěz nevydrží vše. Je to křehká věc, o kterou se musíte starat. Když se pravidelně nevyměňuje, může poškodit kazetu s převody.

Řetěz na kole | foto: Profimedia.cz

Nákup jízdního kola dokáže pěkně provětrat peněženku. Jaký rám je nejvhodnější? Jaké brzdy jsou nejúčinnější?  To jsou nejčastější otázky většiny nakupujících. Slovo řetěz přitom většinou vůbec nepadne. Přesto jde o důležitou součást bicyklu, která by se neměla úplně přehlížet.

1. Neexistuje univerzální řetěz na všechna kola

Jeden řetěz na všechny typy kol je nesmysl, vysvětlují odborníci. Existují totiž hned čtyři typy a ty se rozhodně nedají vzájemně zaměňovat. Na bicykly s jedním převodem; na kola s pěti, šesti, sedmi a osmi zadními převodovými kolečky; na kola s devíti kolečky. Do posledních dvou skupin spadají horská a trekkingová kola. Úplně speciální skupinou jsou silniční kola s desetikolečkem. Liší se od sebe šířkou řetězu, na kterou je třeba dát si při nákupu toho náhradního pozor. U silničních strojů jsou nejužší.

Řetěz na kole

2. Řetězy z horších sad kol se nehodí na ty lepší

Jednotliví výrobci prodávají různě kvalitní řady kol s různě kvalitními komponenty. "Na nejméně kvalitní sadu musíte mít i odpovídající řetěz. Když použijete řetěz z nejvyšší sady na některou méně kvalitní, tak vám sice vydrží, ale bude vám ničit pastorky a převodníky," vysvětluje odborník na kola Josef Tetek.

3. Komponent je třeba pravidelně vyměňovat

Cyklistický řetěz má omezenou životnost. Stará pravda našich otců, že na favoritu používali jeden řetěz patnáct let, už dnes neplatí. "Na měsíce nebo týdny to nepředpovím, ale na jeden řetěz ujedete přibližně patnáct set kilometrů," říká Jiří Fiala z obchodu Krab Cycles.

Pokud rádi jezdíte na kole z Prahy do Brna a zpátky, tak byste měli řetěz vyměnit již při třetím příjezdu do moravské metropole. Při klidné jízdě může podle Josefa Tetka řetěz vydržet i dva a půl tisíce kilometrů. To obecně platí pro všechny typy.

4. Vytahaný řetěz se nedá opravit

Vytahaný řetěz musí rovnou do šrotu. Nedá se opravit. Kdyby zůstal na stroji delší dobu, zničí nejčastěji používané převodové kolečko nebo celou zadní kazetu.

5. Používání poškozeného řetězu se prodraží

Když se nasadí nový řetěz na poničenou zadní kazetu, začne to na poškozeném kolečku přeskakovat. Jediným řešením je nákup nové kazety se zadními převodovými kolečky. Po jednom se totiž většinou neprodávají. A tak se může obyčejná výměna řetězu pořádně prodražit. Za řetěz zaplatíte okolo 450 korun a za novou kazetu okolo tisícovky. I tak je třeba pravidelně vyměňovat i zadní kazetu. "I když jsem opatrný, tak zadní kazeta na mém kole vydrží výměnu tří řetězů a jde pryč,"  vysvětlil Josef Tetek.

Cyklista upravuje řetěz na kole

6. Speciální měrka určí míru opotřebení

Ne každý je odborník na kola, a proto nemusí poznat, že je řetěz už "unavený". V jednotlivých článcích se totiž natahuje jen o setiny milimetru, které okem nezaznamenáte. "Když se ale chyba ze všech zhruba 110 článků nasčítá, může to udělat pěknou paseku," upřesňuje Jiří Fiala. Pro tento případ prodávají v obchodech s cyklistickými potřebami speciální laserem vyrobenou mechanickou měrku. Když po vložení do článků řetězu úplně zapadne do čepu, ortel je jasný. Řetěz se musí vyměnit.

7. Křížení řetězu na převodech škodí

Co nejvíc škodí řetězu? Jeho křížení. Když máte vpředu přehozeno na největší tác a vzadu na největší kolečko. Řetěz se napíná přes převodníky a může se tím roztrhnout. Zlaté pravidlo zní: na velký převodník vpředu používejte jen tři nejmenší pastorky vzadu. Na prostřední převodník jezděte tři prostřední pastorky. Na nejmenší převodník jezděte tři největší kolečka vzadu.

8. Dobré zacházení zvýší životnost

Na "zdravotním" stavu řetězu se projeví i to, jak s ním kdo zachází. Odborníci doporučují zlehka šlapat a plynule přehazovat. Když jedete do kopce na těžké převody, tak to řetěz namáhá, ale neničí.

"Když to ale rvete silou a s nenamazaným zkříženým řetězem profrčíte několika brody, pak můžete řetěz odepsat po několika desítkách kilometrů," říká s nadsázkou Jiří Fiala. Kdo si chce užít rychlé adrenalinové jízdy v terénu, plné skoků a nárazů do výmolů, musí počítat s tím, že svůj řetěz zničí mnohem dříve než rodina, která jezdí po rovné asfaltové silnici.

"Ženám řetězy vydrží většinou podstatně déle, protože se k nim chovají mírněji," přiznal s úsměvem Jiří Fiala.

9. Kdo nemaže, velmi brzy dojede

I správné mazání prodlužuje životnost řetězu. Samozřejmostí je ošetření bicyklu po zimě i kontrola po každém náročném výletu. Jednoduché pravidlo zní: Když je řetěz suchý a začne při jízdě "šustit", měl by se namazat. Ochrání ho to před vnějšími nepřáteli, jako je voda, prach nebo bahno. Odborníci na cyklistiku už dnes nedoporučují používání klasických olejů jako v minulosti. Ty řetězu škodí, protože se na ně nabalují nečistoty a prach. Z nich se vytvoří brusná pasta, která ho poškozuje.

V současné době se používají jednoduché spreje nebo přípravky s kapátkem, které obsahují příměs teflonu. Žádný z výrobců kol ovšem nevyžaduje pro své stroje speciální přípravky. Jiří Fiala, který má velké zkušenosti s opravou bicyklů, říká, že on sám nepoužívá žádné speciální cyklistické nádobíčko. "Nejvíce mi vyhovuje mazání od firmy, která vyrábí chemikálie do nástrojů a pro dílny," dodává.

Mazání řetězu prodlužuje jeho životnost

10. V zimě se používají mastnější přípravky

Před nákupem spreje na řetěz je lepší si zjistit jeho složení. Některé se hodí více do podzimního a zimního počasí, protože jsou mastnější. V horkém létě se po jejich použití zalepí řetěz prachem - a pak pomůže jediné, strčit ho do speciální pračky, pořádně vyčistit a nechat oschnout.

V létě odborníci doporučují používání přípravků s příměsí rozpouštědel, na které se nenachytávají nečistoty. Mastnější přípravky mají jednu velkou výhodu. Nemusíte je nanášet na řetěz tak často, protože vydrží déle.

11. Co se chybně traduje o řetězu

Zaprvé: Lidé z venkova a z chat jsou zvyklí, že se řetěz na pilu nebo na motorku dá natáhnout a znovu použít. Pro kolo však tato stará pravda neplatí. Cyklistický řetěz se totiž pohybuje po přesně matematicky vytvarovaných pastorcích a převodnících.

Zadruhé: Žádný odborník si nedovolí říci, který řetěz je nejkvalitnější. Ať už je tvrdší nebo měkčí, každý typ je vhodnější pro jiné kolo a do jiného prostředí.

Autor:




Nejčtenější

Titanic. Bezesporu nejznámější lodní katastrofa zaujímá co do počtu obětí...
Cestovka nabídne ponory k vraku Titaniku, dobrodruzi zaplatí miliony

Sen mnoha dobrodruhů se už příští rok naplní. Britská cestovní kancelář hodlá nabízet ponory k vraku Titaniku. Během netradičního výletu se cestující podívají...  celý článek

Nekonečná přistávací dráha podle představ projektu The Endless Runway.
Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz....  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Ohromující Čína v okolí města Jang-šuo (Yangshuo) v provincii Kuang-si
Originální rybolov a kouřový čaj. Ohromující Čína v provincii Kuang-si

Přála bych si Čínu procestovat křížem krážem, ale je tak obrovská, že mých plánovaných pět týdnů by na to nestačilo ani náhodou. I tak jsem ale navštívila plno...  celý článek

Rybníček v Písečné
Za kvetoucími bledulemi do Údolí Sejfů. Tenhle výlet dlouho neodkládejte

Údolí plná bledulí jsou v druhé půlce března nejvíce typická pro východočeskou oblast v podhůří Orlických hor. Jedno z nich začíná hned za městem Ústí nad...  celý článek

Další z rubriky

Jedna z chalup v Chalupách
Nenápadný klenot Šumavy. Výlet za zlatem v okolí Kašperských hor

Navzdory faktu, že zde žije poměrně málo obyvatel, nabízí Kašperské hory až nečekaně mnoho atrakcí. Jsou tu hned tři muzea, krásné historické domy, stylové...  celý článek

Hořejší Padrťský rybník
Brdy se přiblíží cyklistům, příští rok se označí nové stezky a trasy

Ještě před začátkem hlavní turistické sezony by se měly v Brdech příští rok označit desítky kilometrů cyklostezek. Zatím jsou totiž v letos otevřeném bývalém...  celý článek

Duratec Torain C1
Testujeme NEJ česká horská kola. Duratec Torain je závodní zbraň

Ve čtvrtém a posledním pokračování seriálu o nejlepších českých MTB s pevnými hliníkovými rámy a 29“ koly jsme vyzkoušeli stroj oceňované značky Duratec. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.