Ryanair

Ryanair | foto: Profimedia.cz

Je třeba druhý pilot? Ryanair ho chce zrušit, experti to považují za hazard

  • 213
Jsou v letadlech třeba druzí piloti? Tato diskuze se rozběhla v odborných kruzích poté, co Ryanair oznámil, že druzí piloti nejsou v kokpitu nutní a mohli by roznášet třeba kafe nebo čaj. Britský Úřad pro civilní letectví nesouhlasí a zveřejnil 32 případů, kdy první pilot loni během letu onemocněl.

S návrhem zaměstnat druhé piloty roznášením občerstvení na palubě letadel přišel šéf největší evropské nízkonákladové společnosti Michael O’Leary. Aerolinky jsou proslulé drastickými finančními opatřeními a škrty, jako první například naplánovaly zpoplatnění toalet a lety na stojáka.

Britský Úřad pro civilní letectví ale eviduje za minulý rok 32 případů, kdy první pilot přestal být schopný během letu ze zdravotních důvodů řídit letadlo. V roce 2007 to bylo dokonce 49 podobných incidentů.

"Tyto statistiky dokazují, že úsporné plány Ryanairu úplně zrušit místo druhých pilotů nebo je zaměstnat roznášením nápojů jsou daleko za hranicí bezpečnosti," zdůraznil Jim McAuslan, generální tajemník Britské asociace pilotů.

Ani důkladné lékařské testy, kterým se piloti rutinně podrobují dvakrát ročně, nemohou zabránit náhlým nevolnostem či onemocněním během letu.

"Přistát letadlo bez lidského zásahu není možné, musíte podniknout řadu kroků, nastavit správnou rychlost, klapky na křídlech,.." upozorňuje letecký expert Danny Fyne. "Vyřiďte Michaelovi O’Learymu, že příště, až půjde třeba do nemocnice na operaci, ať počítá s tím, že na sále bude jen sestra, protože doktor se právě nebude cítit dobře."

Zrušení druhého pilota je zvláště nebezpečné u letecké sítě, kterou využívá samotný Ryanair, varuje David Reynolds z Britské asociace pilotů. Mnohá menší letiště, například ve Středomoří, nejsou vybavena systémy, které umožňují přistání s autopilotem, říká odborník.

Báli byste se letět letadlem, kde by chyběl druhý pilot?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 17. října 2010. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 4703
NE
NE 557

Desítky pilotů ročně onemocní během letu

Deník Daily Telegraph zveřejnil některé zdravotní komplikace prvních pilotů během letu. Například 6. prosince dvakrát zkolaboval během letu hlavní pilot v kokpitu Boeingu 747, kdy mu po otravě jídlem musel být opakovaně podán kyslík.

Další případ otravy prvního pilota jídlem vedl 14. října k nouzovému přistání v Malaze.

Jindy zkolaboval první pilot těsně před přistáním na londýnském letišti v Gatwicku poté, co letadlo již klesalo na přistání.

"Tyto záznamy jasně dokazují, že druzí piloti jsou v letadlech naprosto nezbytní. Bez přítomnosti druhého pilota mohly všechny tyto případy vést ke ztrátě lidských životů a ohrožení bezpečnosti letecké dopravy," uzavírá Robert Gifford, šéf parlamentního výboru pro bezpečnost letecké dopravy.