Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec nevolnosti ve vlaku proti směru jízdy! Japonci mají řešení

  14:15aktualizováno  14:15
Když jsem si loni chtěla koupit v Olomouci místenku u ČD do Prahy, pracovnice za přepážkou mi nebyla schopna říci, zda pojedu po směru, nebo proti směru jízdy. Nakonec jsem se stejným požadavkem uspěla u konkurenčního „žlutého ďábla“. Japonci tyto problémy nemají, vyřešila je za ně otočná sedadla.

Otočná sedadla v japonských vysokorychlostních vlacích nejsou žádnou novinkou, v provozu je tento koncept už řadu let. Přesto video, které tuto zajímavost zachycuje a objevilo se na YouTube před necelými dvěma týdny, zhlédlo za tuto krátkou dobu již přes 730 tisíc lidí.

Šinkanzeny

Japonské rychlovlaky jsou známé pohodlím, přesností, čistotou a ochotou personálu. Společnosti se předhánějí v hýčkání cestujících, např. JR East letos zavedla na jedné trati novinku - speciální vagon nabízející lázně nohou.

A jak to funguje? Když vlak přijede na konečnou stanici, všechna sedadla se elektronicky otočí o 180 stupňů, takže všichni cestující opět pojedou po směru jízdy. Další výhodou je, že při malé obsazenosti se sedadla v šinkanzenech mohou ručně otočit a seskupit třeba po čtyřech nebo po šesti, což uvítají třeba skupiny spolucestujících. Sedadla se dají otočit i proti sobě, takže když je dost místa, lze využít protilehlá sedadla k odpočinku nebo spánku.

Podobné technologie využívá i obří multifunkční aréna Sapporo Dome v Sapporu na ostrově Hokkaidó. Tady lze otáčením dvou nekrytých tribun vytvořit různé typy stadionů s různým povrchem, např. travnatý fotbalový stadion nebo třeba baseballový stadion s umělým povrchem.

Autor:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.