Jaké kolo koupit, na co si dát pozor?

Zdá se to být jednoduché a svým způsobem skutečně je. Stačí mít nějaké kolo a vyjet. Ale... Když kolo není, je třeba ho koupit. Vybrat si z dnešní nabídky je často slušný rébus, a proto se vyplatí poradit se s odborníky. Tak tedy alespoň pár obecných rad pro začátek. Kdo chce jezdit na výlety po krajině, po silničkách, polních a lesních cestách, měl by sáhnout po kole krosovém či trekingovém. To má větší kola než horské, užší pláště a subtilnější rám. Na dobrém povrchu udělá lepší službu než kolo horské, protože snadněji a rychleji pojede. Po kole horském by se měl poohlédnout ten, kdo už chce opravdu vyrážet na sportovnější, agresivnější jízdy do divočejšího terénu.
Kolik investovat?

Pokud vyjedete pětkrát do roka na krátký výlet, stačí možná i kolo levné od tří do pěti tisíc korun. Odborník ho však nikdy nedoporučí, to proto, že komponenty, kterými je osazeno, nemyjí životnost. Kdo chce jezdit častěji, chce mít z jízdy trochu požitek a chce, aby mu kolo nevrzalo, nechrastilo a vydrželo roky, měl by hledat tak od 8000 Kč výš.

Je nutná přední odpružená vidlice?

Pro pohodovou jízdu na silničkách a dobrých cestách ne. Čím těžší terén, tím jízdu zlepší a usnadní. Ale musí být už dobrá, a taková stojí tolik co levné kolo.

Vyplatí se koupit celoodpružené kolo?

Je to trochu podobné jako s vidlicí. Pro běžné výlety ani lehce sportovní jízdu v terénu vhodné není. Vyplatí se až pro velmi agresivní jízdu v těžkých, náročných podmínkách. Aby dobře sloužilo, mělo by být už hodně dobré, s aretací tlumení pro jízdu do kopce a na rovném terénu. Takové přijde na desítky tisíc korun.

Jaké doplňky?

Nejdůležitější je bezpečnost. Proto je absolutně nutná helma, která dobře sedí. Slušné rukavice bez prstů při pádu aspoň trochu ochrání dlaně. Vyplatí se i věnovat pozornost sedlu. Kdo jezdí hodně, měl by si udělat pohodlí a sáhnout po gelovém nebo s gelovou výstelkou. Co vzít na výlet? Určitě pumpičku, náhradní duši se základním nářadím, aby šla vůbec vyměnit. Pak lahev s vodou, pláštěnku a nějaké malé občerstvení.

Jak kolo udržovat?

Nikdy nenechávat kolo zablácené a špinavé. Občas ho promazat, nejméně jednou za rok - po sezoně nebo před ní - nechat kolo seřídit v servisu.

Na co si dát pozor?

Na prvním místě musí být bezpečnost vaše i ostatních cyklistů, řidičů i chodců. Hodně frekventovaným silnicím je dobré se úplně vyhnout. Jinak na silnicích platí jezdit vpravo, ne vedle sebe, ale za sebou a opatrně kdekoli tam, kde je nepřehledná situace. Třeba ve vesnici může kdykoli vyběhnout pod kola pes.