Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jaké je a kam směřuje lyžování

  19:03aktualizováno  19:03
Lyže, které máme či vidíme v obchodech, jsou o dost jiné než prkýnka stará pět či dokonce deset let. To, co známe pod pojmem „carving“, ale není lyžařskou změnou zdaleka jedinou. Jak se vlastně z hlediska cestovního ruchu v posledních letech lyžování změnilo a s jakými trendy do budoucna se počítá?
Český lyžař
Částečně zmizely víkendové masy, které hlavně v 70. 80. letech pravidelně celou zimu zaplavovaly ve všech našich horách podnikové chaty. Z masové kratochvíle se lyžování stalo jen jednou z příjemností života. Z občas dodnes citovaných dvou milionů lyžařů zbyla odhadem čtvrtina či třetina skutečně aktivně praktikujících. Lyžování v našich střediscích se podstatně zlepšilo, přibyly moderní technilogie a nové služby, sjezdovky se ale ani nenatáhly, ani podstatně nezvětšily či nezmnožily. Domácí lyžař se vydal do světa, především do Alp. Od počátečních nejlevnějších zájezdů s příslovečnými konzervami pokročil do role „nižší střední“ kategorie klientů. Místo pravidelných kratších pobytů doma volí často jeden pořádný v Alpách. Ten se stává středobodem jeho sezony a od něj očekává – asi jako od letní dovolené u moře – kvalitu a požitek, za než je ochotný si i přiměřeně zaplatit.
Český lyžař se lépe vybavil, dnes je už i kvalitně vystrojený a má dobré lyže. Jim ovšem stále dává přednost před drahým značkovým oblečením, jež se prodá především ve velkých městech. Při svém lyžování je ale hodně konzervativní a carving mu zatím moc nevoní. Na lyžařské školy, v nichž dominují cizinci a děti, si nezvykl. Jeho děti přišly o „povinné“ lyžařské kursy, jichž se část žáků z důvodů nezájmu, zdravotních i sociálních neúčastní. Mladí ostatně silně tíhnou ke snowboardingu.
Snowboarding
V uplynulé dekádě se definitivně prosadil jako plnohodnotná alternativa lyžování i jako olympijský sport. Prodej prken a lyží se celosvětově ustálil v poměru asi 1:3, obě skupiny našly svůj modus vivendi a kdysi tak populární úvahy o vzájemné nevraživosti a konci lyží zmizely. Život na horských svazích zkrátka je, jako ostatně celý náš život, mnohostrannější.
Pohoda i adrenalin
Nepřekvapuje, že civilizací stále více hýčkaný člověk touží po uměle stimulovaném vzrušení. Tzv. adrenalinové sporty letí a s nimi i určité podoby lyžování, jež dokáží zabíhat do oblasti vzrušení a extrému. Tedy carving v podobě maximálních náklonů, freeriding coby jízda v neupraveném terénu, skiboarding na krátkých lyžičkách, s nimiž lze třeba v U-rampě dělat to, co na snowboardu.
Dlouhé období relativní stability bez velké války přineslo především euroatlantické civilizaci vysokou životní úroveň se stále větším dostatkem volného času a se stále větší dostupností
příjemných požitků. Tak jako se moderní člověk chce pohodlně bavit, chce i lyžař zažívat příjemnou a snadnou zábavu, zbavenou nutnosti letitého lyžařského drilu, který býval podmínkou dobrého zvládnutí lyží. Někteří tedy chtějí adrenalin, jiní zase pestrou pohodu, lyžování “soft“ nenáročným způsobem. Jednostranné hoblování sjezdovek je out, lyžař budoucnosti bude podle odborníků chtít od každého něco: upravený manžestr, ale taky terén, umělý skipark s boulemi, hrby, tunely a dalšími atrakcemi. Carvingové a krátké lyže jsou v tom velkým pomocníkem.
Nijak zvlášť příznivá nebyla uplynulá dekáda pro lyžování na běžkách. Hlavní příčinou ale není nechuť či lenost lyžařů, nýbrž teplejší zimy s nedostatkem sněhu v nižších polohách. Běžkaření totiž žije především tehdy, když napadne za humny.
Určitou renesanci v duchu návratu k nepřetechnizované přírodě  naopak prožívá horská lyžařská turistika a skialpinismus.
Oteplení a boj o lyžaře
Není snad člověka, který by si nevšiml alarmujících prognoz o celkovém oteplování, nakonec i průběh letošní zimy je pro lyžaře velmi nepříznivý. Provozovatelé – už i u nás – na to reagují především výrobou umělého-technického sněhu. Uvědomují si ale, že sníh by se neměl stát jen zvláštností vyskytující se pouze na horách. Vztah k němu potřebují získávat i jejich hlavní zákazníci-nehoralé, hlavně mládež. Objevuje se tedy nejenom tradiční schéma „lidé za sněhem“, nýbrž i nové „sníh k lidem“: přímo v městech nebo v jejich blízkosti se pořádají lyžařské show i seriozní závody, začínají vyrůstat lyžařské haly. Pod tlakem svého vážného konkurenta – poměrně levné zimní turistiky do teplých exotických zemí – se zkrátka snaží. Mnohem více se starají o nelyžujícího návštěvníka hor, uvědomují si ekonomický potenciál seniorů. Aktivní generace poválečných “baby-boomers“ se neodvolatelně blíží důchodu a jejich volný čas a plné peněženky lákají... Velkou informační i organizační pomůckou se přitom začíná stávat internet. Jde přitom o prosperitu celých horských regionů ba zemí (Rakousko, Švýcarsko, části Itálie a Francie) a tím také otázku sociální a vlastně i politickou.
Až takto do důsledků dnešní lyžař přemýšlet nemusí. Lyžování sice rozhodně není záležitostí levnou, přináší však stále více požitku. V uplynulé dekádě se změnilo velmi výrazně a změny, byť ne tak výrazné jako carvingová revoluce, budou pokračovat.

Zatímco ve Švýcarsku se sněhem problémy nemají,naše hory se té pravé sněhové nadílky dočkaly až v posledních dnech.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
A zase to Chorvatsko. I letos bude pro Čechy nejoblíbenější destinací

Chorvatsko bude letos podle Asociace cestovních kanceláří opět nejoblíbenější destinací českých turistů - stejně jako loni a spoustu předchozích let. Asociace...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Další z rubriky

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště...
Kukuřičná bludiště získávají popularitu, v Česku jich jsou desítky

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště pro rodiny s dětmi. Vznikla na více místech v Česku, na jižní Moravě letos...  celý článek

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Sbaleno a jedeme na prázdniny k příbuzným a známým na venkov.
Konečně volno. Kam pojedeme? Romantické začátky turismu v Československu

Letovisko. To slovo voní sluncem, lesy, vodou a svobodou prázdnin. První republika je milovala, chlubily se jimi obce od Krušných hor po Beskydy.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.