Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak zvládnout sněžné safari

aktualizováno 
- Kolem hlavy ostře hvízdá vítr a sedadlo rozechvívá silný motor. Zakuklení jezdci sviští zasněženou krajinou a zanechávají za sebou širokou stopu. Safari na sněžném skútru je především oslavou rychlého pohybu a v posledních letech se stává oblíbenou kratochvílí v rámci zimních radovánek.
Každý, kdo si však chce dopřát podobnou zábavu, by měl znát několik důležitých pravidel. Tak především nelze přijít do některého horského střediska, půjčit si drahý stroj a bezhlavě si vřítit do lesa. Jak se tedy k "formuli 1" na sněhu nejlépe dostat?
Sněžné safari je většinou nejschůdněji dostupné při pobytu na horách, kdy si ho lze objednat v rámci fakultativního výletu. V ceně potom většinou bývá instruktáž, průvodce, zapůjčení stroje i nezbytné výbavy. Zatímco v tuzemsku není podobná nabídka ještě příliš rozšířená (pohyb na skútrech je rovněž přísně vymezen), ve světě - a hlavně ve skandinávských zemích - jde o záležitost zcela běžnou. A protože je tím pádem velká pravděpodobnost, že na sněžné safari narazíte hlavně v zahraničí (a výklad absolvujete v cizím jazyce), zde jsou základní zásady:
Pokud se jede v konvoji, je třeba dodržovat dostatečnou vzdálenost mezi jednotlivými stroji. Pokud jezdec před vámi zvedne ruku, znamená to stát. V takovém případě po zastavení skútru dáte totéž znamení jezdci za vámi a tak se to opakuje až na konec konvoje. Signálem pro opětovnou jízdu je "zapumpování" vzpaženou rukou směrem dolů.
Na samotném řízení skútru není nic složitého. Jedinými ovládacími prvky jsou brzda a plyn (obojí je přímo na řídítkách) a zatáčí se podobně jako na motorce se sajdkárou - tedy otáčením řídítky a nikoli nakláněním. Vzhledem k tomu, že pár předních řídících lyží má poměrně široký rozchod, je k zatočení potřeba alespoň minimální rychlosti. Nemá tedy cenu prát se s řídítky na místě.
A pro vlastní bezpečnost je zapotřebí mít na paměti dvě věci. Za jízdy především nespouštět nohy ze stupaček a před startem si vždy připínat na kombinézu bezpečnostní lanko, které v případě pádu ze skútru samočinně zastaví motor.
Autor:




Nejčtenější

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Zbytky čumu (stanu) Evenků
Sibiří na koloběžce. Tělo fňuká, ale přizpůsobí se, říká dobrodruh

Přešel pěšky Bajkal, jako první na světě přejel Pamír na tříkolce a teď podniká na koloběžce cestu přes Sibiř dlouhou přes 2500 kilometrů. Třiašedesátiletý...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.