Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak vybrat správné lyže? Návod, který funguje!

aktualizováno 
Koupit si správné lyže není jednoduché. Máme pro vás jednoduchý návod, jak na to. Vybírat vhodné lyže je totiž podobné jako vybírat nové auto.

Lyžař | foto: LyžařProfimedia.cz

Podobně jako u auta musíme nejdřív zvážit, k čemu přesně je chceme používat. Na co je chceme a jakou funkci by měly plnit.

Sporťák

Jezdíme rádi rychle? Pak si vybereme sporťáka. Samozřejmě to předpokládá řidičskou zdatnost.

U lyží se také podíváme do kategorie těch sportovních, nejvyšší modely často designem odpovídají modelům závodním, ale skutečné závodní lyže se v běžné prodejní síti neobjevují. Není nutné mít za každou cenu ten nejvyšší model, i ty nižší obvykle mají takový potenciál výkonnosti, že to pro našince bohatě stačí.

Jako druhý krok zvažme, jestli chceme lyže na oblouk dlouhý (delší lyže s větším rádiem) nebo krátký (kratší s menším rádiem), případně něco mezi. Na české kopce se hodí spíš slalomky, lyže pro oblouk kratší, dopřejí více zážitku na kratších tratích. Pozor, sporťáky jsou většinou stavěné na dobrou silnici, stejně tak sportovní lyže jsou konstruovány na tvrdou pistu.

Auto

Pakliže potřebujeme auto, které bude malinko univerzálnější, nabízí se ohromná škála modelů a konceptů. U lyží se nazývají allmountainy – lyže, které nabídnou velice široké spektrum dovedností a hodí se do různého terénu.

Nedosáhnou ale tak daleko ve specializovaných schopnostech – třeba nikdy nebudou tak rychlé, budou pomaleji přehraňovat apod. Každá výhoda nese úměrnou nevýhodu a skloubit vše dobré do jedné lyže se nedaří proto, že si požadavky prostě navzájem odporují. Malý sporťák nikdy nebude mít velký kufr…

Uvnitř kategorie allmountain, lyží univerzálních, se jednotlivé modely mohou rozbíhat na všechny možné strany… Jsou mezi nimi lyže rychlejší, točivější, sportovnější, spíše na tvrdou trať, spíše do rozbitého terénu…

Zde se vyplatí znát jednotlivé souvislosti spojené s parametry lyže. Obecně platí: kratší lyže lépe točí, dlouhé točí méně, zato jsou rychlejší. Čím větší rádius, tím lyže méně točí a naopak. Lyže pro sjezd mají rádius sotva rozpoznatelný, proto jedou rychle a přímo, krátké slalomky jsou výrazně vykrojené, dokážou řezat krátké oblouky ve výrazně nižší rychlosti.

Off road

Uvažovali byste o off roadu? Čtyřkolka ve formě lyží znamená lyži do volného terénu mimo upravenou trať. Může to být spíše silniční SUV, ale i speciál do těžkého terénu. Snadno se to pozná – čím je lyže užší, tím více inklinuje k upraveným tratím. A naopak hodně široké lyže aspirují na jízdu v prašanu.

Shodou okolností, rozumně širší lyže (do 80 mm ve středu lyže) jsou dnes podobně jako SUV velmi moderní a dokážou jet relativně pohodově na trati i v mírném terénu.

Pozor na délky

Pozor na délky! Zásadně ovlivňují charakter lyže, takže třeba dlouhá slalomka – lyže na kratší oblouk – se chová se spíše jako obřačka. A naopak.

Zjednodušeně lze naznačit, že lyže od 150 do 165 cm se hodí pro oblouky kratší, 160–175 cm pro univerzální jízdu a 170–185 cm pro oblouky delší a rychlejší. Větší a těžší lyžaři potřebují lyže delší, lehčí a menší nechť naopak volí kratší variantu navrženého intervalu.

Více do tajů a druhů lyží můžete proniknout prostřednictvím níže uvedeného grafu.
* KLIKNĚTE NA GRAF PRO ORIGINÁLNÍ VELIKOST *


Více informací o jednotlivých typech lyží přineseme v dalších článcích. O testech lyží také na www.snow.cz

Autoři:


Témata: design, Lyže servis


Nejčtenější

Orla Perć v plné kráse od Swinice (Zawratu) po Krzyzne
Trek v Tatrách jen pro hodně odvážné: čtyři kilometry za osm hodin

Nejnáročnější, nejvzdušnější, nejexponovanější, nejnebezpečnější. A jistě ještě mnoha dalšími NEJ by se mohla pochlubit Orla Perć, česky Orlí stezka, které se...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Letušky byly prvními čínskýmki civilistkami, které se v roce 2016 prošly po...
Vybuduji ostrov, přivlastním si moře. Umělé kusy souše staví hlavně Čína

Je plné ryb, ropy a zemního plynu. A proto rostou v Jihočínském moři umělé ostrovy. Je to území, o které se přetahuje nejméně šest zemí a budování ostrovů má...  celý článek

Pověrčivá Číňanka hodila do motoru letadla mince, zastavila tím odlet. (27.6....
Čínská stařenka hodila do motoru mince pro štěstí, letadlo evakuovali

Pověrčivá stará paní zabránila v úterý odpoledne v Šanghaji startu letadla společnosti China Southern Airlines, když cestou na palubu hodila do motoru hrst...  celý článek

Horní stanice rotující lanovky na Monte Baldo
Jeskynní vodopád, elektrárna nebo dinosauří stopy. Nej místa u Gardy

V okolí jezera Garda najdete spousty pozoruhodných míst, Pokusili jsme se vybrat několik z nich, zejména v jeho severním cípu, která rozhodně stojí za...  celý článek

Další z rubriky

Alta Badia
Pravé lyžování po italsku: od chaty k chatě za knedlíky a vínem

Lyžařské středisko v samém srdci Jižního Tyrolska nabízí ve výškách od 1 300 do 2 500 metrů zhruba 130 kilometrů sjezdových tratí. Byť jsou skvěle upravené a...  celý článek

Stará vesnice s obrannými věžemi ve Svanetii
Lyžovaní v gruzínské Svanetii: bezpečná exotika mezi obrannými věžemi

Nové gruzínské středisko Tetnuldi v romantickém kraji Svanetie nabízí zajímavé lyžování na sjezdovkách, ale hlavně v terénu s nádechem exotiky. Patří dnes k...  celý článek

Na trati závodu
Skialpový závod jako recept, jak vidět nejhezčí místa švýcarských Alp

Láká vás skialpový výlet mezi nejvyšší alpské vrcholky? Pohled na Matterhorn, Dent Blanche i Weisshorn? Pro lyžaře s dobrou fyzičkou může být řešením skialpový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.