Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak vybrat cyklohelmu: ne z internetu, dobrou značku a dokola zkoušet

aktualizováno 
Kdo jezdí často a aktivně na kole, moc dobře ví, jaký je problém s výběrem správné helmy. Nejdřív je třeba si o přilbách něco zjistit a pak v obchodě zkoušet, zkoušet a zkoušet. Správná helma musí být kvalitní, od dobrého výrobce, musí dobře sedět a měla by být zároveň pohodlná i dobře odvětraná.

Jeden jezdí s helmou, druhý zásadně bez ní

Nedávno proběhl na stránkách iDNES.cz duel mezi dvěma cyklisty - Vítem Štěpánkem, který jezdí bez helmy - z velké části jde prý o mediální masáž a obchod se strachem - a Petrem Pravdou. Ten naopak namítá, že jezdit dnes na kole bez helmy je hazard. Více o názorech na používání helmy ZDE.

Až na naprosté výjimky by se helma neměla kupovat z druhé ruky. Vnitřní tvrzená pěna může být prasklá po pádu a nemusí to být přitom moc vidět. Také se nikdy nedá koupit přes internet bez vyzkoušení. Každý zkušený cyklista proto nakupuje v "kamenném obchodě" a často připomíná při výběru helmy "ženskou v butiku". 

Fotogalerie

Je dobré předem znát cenové rozpětí (dobré helmy stojí od cca 1 000 korun do 5 000 korun) a několik značek, pro něž jsme se předběžně rozhodli. Jsou cyklisté, kteří už mají svého oblíbeného výrobce, a to proto, že jeho helmy jim dobře padnou. I tak si ale při novém výběru rádi zkusí i helmu jiné značky, co kdyby…

Co musí dobrá helma splňovat?

Musí být kvalitně vyrobena takzvanou in-mold technologií, kdy je do vrchní polykarbonátové vrstvy vstříknuta EPS pěna. Takže už žádné lepení tenké skořepinky na tvrzenou pěnu, jak to je u starých a dodnes některých levných helem. Při pádu by měla vnitřní pěna prasknout a helma se pak musí okamžitě vyměnit. 

Kvalitní výrobci

Rudy Project, Bell, Giro, Uvex, Specialized, Bontrager, Scott, Fox, Mango, Met, BBB, Briko, Zero RH+, POC. Limar …

Helma nesmí být ani velká, ani malá. Musí se dobře přizpůsobit tvaru hlavy a dobře na ní sedět. Nesmí sedět ani moc do čela, ani moc dozadu, nesmí z hlavy sjíždět. K tomu slouží dva systémy - upínací mechanismus, který upravuje velikost vnitřního rozměru přilby, a upínací řemínky pod bradou. Důležitým požadavkem je i dobré odvětrání.

helma
helma

Helma pro každé kolo

Helmy se od sebe liší podle druhu cyklistiky. Pro závodní silniční cyklistiku jsou nejvhodnější co nejlehčí, mělčí, ale přitom maximálně pevné, s mnoha větracími otvory - bývají také nejdražší. Pro MTB se hodí helmy "bytelnější", o něco těžší, s méně větracími otvory, které jsou víc protažené do zadní části hlavy a mívají protisluneční štítek.

Na streetové disciplíny a do "parků" se používají jednoduché helmy - "škopky", které jsou jakousi lehčí obdobou lyžařských helem. Na disciplíny enduro a sjezd pak integrální helmy, které chrání i bradu a obličej. 

Nejlepší helmy jsou vybavené technologií dvojité skořepiny - MIPS. Tenká plastová skořepina v helmě se při pádu utrhne a částečně pohltí rotační náraz, čímž zabrání těžkým pohmožděním mozku.

S helmou, či bez?

Karel Studnička, jeden ze šéfů známé prodejny Ski and Bike centrum Radotín, kde jsme článek připravovali, říká: "Přilba je rozhodně velmi důležitá. Chrání nám hlavu a úrazy hlavy jsou při jízdě na kole poměrně dost časté." Pro ty, kteří pochybují, připomeňme aspoň krátce statistické údaje BESIP, citované nedávno časopisem dTest. V roce 2013 u nás zemřelo 48 cyklistů, kteří neměli helmu, a přes 300 bylo těžce zraněno. S helmou zemřelo 10 cyklistů a zranilo se jich 100. Jen pro představu - pokud v rychlosti 25 km/hod spadne cyklista na hlavu, je to stejné, jako by skočil po hlavě na beton z výšky 2,5 metru.

Autoři:


Témata: dTest, Radotín


Nejčtenější

Nekonečná přistávací dráha podle představ projektu The Endless Runway.
Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz....  celý článek

Ani u východu ze „strašidelného zámku“ nechybí obchod se suvenýry. Je libo...
Mozek na talíři a čirý strach. Do strašidelného zámku v Dubaji děti nesmí

Pocta akčním hrdinům z amerických velkofilmů, nejstrašidelnější zámek hrůzy široko daleko či brutální horská dráha. Před několika měsíci byl v Dubaji otevřen...  celý článek

Letiště Václava Havla v Praze
Začíná letní letový řád, Praha bude mít přímé spojení se 154 letišti

V neděli 26. března vstoupí na Letišti Václava Havla Praha v platnost nový letní letový řád, který potrvá až do 28. října 2017. Během letní sezony bude možné...  celý článek

keňa, horka, zvířata
OBRAZEM: Keňu trápí krutá sucha. Farmáři musí pálit mrtvá zvířata

Keňa se potýká s nejhoršími suchy za posledních sedm let. Farmářům umírají tisíce hospodářských zvířat. Ve strachu z nemocí pálí jejich těla. Vláda se snaží...  celý článek

Zdroje Gangy jsou smíšené. Na horním toku jsou to především tající ledovce, na...
Tři řeky dostaly za poslední týden stejná práva jako živoucí bytosti

První řekou, která minulý týden oficiálně získala status živé osoby, byla novozélandská Whanganui. Stala se prvním krajinným prvkem světa, který úřady...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.