Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak vybrat dětské kolo? Návodná tabulka i rady odborníků

aktualizováno 
S jízdou na kole lze začít od útlého věku, děti se učí rychle. Výhodu mají ty, které začínaly na odrážedlech a získaly tak rovnováhu, nebo si osvojily šlapání, ještě než se měly rozjet samy. Důležitý je výběr správné velikosti kola, dbejte na seřiditelnost brzd a nepřeceňujte síly dítěte.

Rodina na kole | foto: Rudolf Hronza / VELO

Velikostí dětských kol je dlouhá řada, odvíjí se od rozměrů zapletených kol. Vyrábějí se v rozpětí od 12" do 26". U této krajní hodnoty, která je stejná jako u dospělého horského kola, je rám citelně přizpůsobený malé postavě.

U nejmenších velikostí se využívá pevný převod nebo protisměrná šlapací brzda. Tu jen v některých případech doplňuje přední čelisťová brzda. Tyto modely slouží k prvnímu seznámení dítěte s novým pohybem. Protisměrná šlapací brzda sice v dětech vytváří reflex reagovat na vzniklé nebezpečí dupnutím na pedál směrem vzad, přeučení na kolo s volnoběžkou však později nebývá těžké.

Torpado Geko T690 může být prvním kolem vašeho potomka. Jde o velikost 12“, vybaveno je hliníkovými V-brzdami, pro dítě lákavý je design i třeba úložný box. Cena 2760 Kč.

Torpado Geko T690 může být prvním kolem vašeho potomka. Jde o velikost 12“, je vybaveno hliníkovými V-brzdami, pro dítě lákavý je design i třeba úložný box. Cena 2 760 Kč.

V případě větších kol zručnost dítěte umožňuje používání volnoběžky a čelisťových brzd. Pozor ovšem na provedení. Brzdy by měly mít dostatečnou účinnost a ráfky vhodnou brzdnou plochu. To je také důvod ke koupi kvalitnějšího kola vybaveného hliníkovými ráfky. Ocelové totiž bývají špatně profilované a menší brzdná plocha spolu s chromováním snižují tření.

S opakem se setkáte u plastových ráfků. Hrubý povrch a špatný odvod tepla způsobí, že se brzdové špalky snadno "kousnou" a dochází k nebezpečnému přebržďování.

16" Specialized Hotrock má hliníkový rám a zadní náboj s torpédem. Cena 4390 Kč.

16" Specialized Hotrock má hliníkový rám a zadní náboj s torpédem. Cena 4 390 Kč.

Dalším stupínkem ve vývoji budoucího cyklisty je první přehazovačka. To už mluvíme o kategorii 20" kol. Ve většině případů je k jejímu ovládání volena otočná rukojeť, což je praktické s přihlédnutím k menší síle dětských prstů.

Dvacetipalcové dětské kolo Trek MT 60 umožňuje dětem první kontakt s řazením a odpruženou vidlicí. Cena 5990 Kč.

Dvacetipalcové dětské kolo Trek MT 60 umožňuje dětem první kontakt s řazením a odpruženou vidlicí. Cena 5 990 Kč.

Po nich následují poslední vyloženě dětská provedení, 24" modely. Jsou plnohodnotnou zmenšeninou dospělého kola se všemi výhodami. Jediným omezením jsou použité délky klik. Určitě by neměly být nasazeny dospělé varianty, ale kratší verze. U dlouhých klik hrozí kontakt boty s předním kolem a v zatáčkách či při jízdě terénem také kontakt pedálu se zemí.

18 převodů, hliníkový rám, odpružená vidlice – čtyřiadvacetipalcový AGang Capo 24 již je plnohodnotnou "zmenšeninou" dospělého kola. Pořídíte ho za 6590 Kč.

18 převodů, hliníkový rám, odpružená vidlice: čtyřiadvacetipalcový AGang Capo 24 už je plnohodnotnou "zmenšeninou" dospělého kola. Pořídíte ho za 6 590 Kč.

Výběr neuspěchejte

Při výběru kola musíme zvážit především správnou velikost. Pokud dítě ještě nezvládá techniku jízdy, mělo by spolehlivě dosáhnout na zem. Největší, bohužel často vídanou chybou, je koupě kola bez vyzkoušení nebo výběr většího rámu s tím, že dítě na něj doroste. Ušetřené peníze se mohou posléze hodně vymstít například při pádu způsobeném nesnadným ovládáním bicyklu.

Problémem těchto nevhodně vybraných kol je i nepřirozený posed. Dítě je na kole natažené a řídítka jsou vzhledem k jeho velikosti příliš vysoko. Ideálem je jejich výška zhruba v úrovni pasu. Podcenění některého z kritérií výběru může vést ke špatným jízdním návykům.

Na co si dát pozor

  • Velikost vybírejte vždy tak, aby dítě dosáhlo spolehlivě na zem
  • Důraz klaďte na seřiditelnost brzd, zejména na možnost přiblížení pák řídítkům pro kratší dětské prsty
  • U dětských kol do velikosti 20" netrvejte na přítomnosti řazení, dítě nemusí mít dostatek síly na ovládání

Pomocník pro volbu správné velikosti

Při výběru správného kola může být vodítkem následující tabulka. Uvedené hodnoty jsou pouze orientační, protože konstrukce jednotlivých značek se mohou lišit. Pro přesnější určení je lepší vycházet ze vzdálenosti od rozkroku na zem nebo na pedál.

Velikost kola Vzdálenost rozkrok-zem Vzdálenost rozkrok-pedály Přibližný věk dítěte
12" 45 cm 39 cm 2–3 roky
16" 50 cm 42 cm 3–6 let
18" 54 cm 45 cm 5–8 let
20" 60 cm 50 cm 7–9 let
24" 65 cm 55 cm 9–12 let
Pozn.: Děti stejného věku se mohou tělesnými parametry i zásadně lišit

Dítě, kolo a pohled psychologa

Každé dítě je jinak zralé a záleží především na rodičích, nakolik dokážou odhadnout motorické schopnosti svého potomka v určitém stádiu jeho vývoje. Psychologové radí, že spíš než přesné plánování, kdy se s výukou začne, by rodiče měli věnovat zvýšenou pozornost tomu, aby mělo dítě z ježdění především pozitivní zážitky. Jakékoliv neúspěchy mohou být pro něj totiž demotivující.

To samé může způsobit i zklamání rodičů nebo snad dokonce jejich hněv a nervozita. Je vhodné obrnit se značnou dávkou trpělivosti a nehledět na to, že potomek souseda už třeba na kole jezdí, ačkoliv je mladší. Vývoj lidského jedince nemusí být vždy zcela vyrovnaný, ale může pokračovat ve skocích. Tam, kde dnes jedno dítě v něčem zaostává, může za pár dní své vrstevníky snadno předčit.

Autoři:




Nejčtenější

Výhled směrem na jižní část poloostrova ze stezky Goat´s Path
Klid, který srovná hlavu. Výlet na irský jihozápad je jako cesta časem

Irský jihozápad umí být drsný, ale odměňuje malebnými výhledy. Z útesů můžete pozorovat velryby, ve vesnicích přihlížet výrobě sýra a v národních parcích dojít...  celý článek

Jiří Zindulka (vlevo) se synem
Chorvatsko na jachtě. Je to skoro jako na Slapech, říká český kapitán

Nechcete v létě jen tak ležet na pláži? Pronajměte si plachetnici! Dovolená na jachtě nemusí být jen pro milionáře, každý rok takto vyrážejí na moře tisíce...  celý článek

Volání o pomoc vyskládané z kamenů na severozápadě Austrálie
Australané řeší tajemný nápis SOS, který kdosi vyskládal z kamenů

Falešný poplach, nebo skutečné volání o pomoc? Australská policie se zabývá nápisem SOS, který kdosi vyskládal z kamenů v opuštěné zátoce na severozápadě země....  celý článek

Stavitelé museli překonávat bouře, mlhy a rychle se střídající příliv a odliv....
Přitahuje filmaře i sebevrahy. Kalifornský Golden Gate slaví 80 let

Již 80 let je jedním ze symbolů Ameriky červenooranžový ocelový kolos klenoucí se nad mořským průlivem. Sanfranciský most Golden Gate (Zlatá brána), který byl...  celý článek

Šlápoty - Jarmila Očásková, Věra Komárková, Květa Tarantová, Zdena Opatrná
Osudu navzdory. Odvážné Češky cestovaly mezi válkami i za komunistů

Seděli spolu u stanu uprostřed Sahary, psal se rok 1933, za sebou už měli velkou část Afriky a Eva Elstnerová směrem ke svému manželovi Františkovi prohodila:...  celý článek

Další z rubriky

Hořejší Padrťský rybník
Brdy se přiblíží cyklistům, příští rok se označí nové stezky a trasy

Ještě před začátkem hlavní turistické sezony by se měly v Brdech příští rok označit desítky kilometrů cyklostezek. Zatím jsou totiž v letos otevřeném bývalém...  celý článek

Medvěd hnědý překvapil cyklisty v bike parku Malino Brdo na severu Slovenska
VIDEO: Medvěd pořádně vystrašil bikery ve Velké Fatře u Ružomberku

Český biker natočil medvěda hnědého, kterého s kolegou vyplašil při jízdě v bikeparku Malino Brdo u Ružomberku. Otázkou je, kdo se koho více polekal. Hlavní...  celý článek

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...
Jízdním kolům je 200 let. Podívejte se, jak vypadali jejich pradědečci

První kola připomínala spíš nemotorná a těžkopádná odrážedla než prostředky usnadňující dopravu lidí na delší vzdálenosti. Přesto si tyto první bicykly rychle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.