Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak vybrat dětské kolo? Návodná tabulka i rady odborníků

aktualizováno 
S jízdou na kole lze začít od útlého věku, děti se učí rychle. Výhodu mají ty, které začínaly na odrážedlech a získaly tak rovnováhu, nebo si osvojily šlapání, ještě než se měly rozjet samy. Důležitý je výběr správné velikosti kola, dbejte na seřiditelnost brzd a nepřeceňujte síly dítěte.

Rodina na kole | foto: Rudolf Hronza / VELO

Velikostí dětských kol je dlouhá řada, odvíjí se od rozměrů zapletených kol. Vyrábějí se v rozpětí od 12" do 26". U této krajní hodnoty, která je stejná jako u dospělého horského kola, je rám citelně přizpůsobený malé postavě.

U nejmenších velikostí se využívá pevný převod nebo protisměrná šlapací brzda. Tu jen v některých případech doplňuje přední čelisťová brzda. Tyto modely slouží k prvnímu seznámení dítěte s novým pohybem. Protisměrná šlapací brzda sice v dětech vytváří reflex reagovat na vzniklé nebezpečí dupnutím na pedál směrem vzad, přeučení na kolo s volnoběžkou však později nebývá těžké.

Torpado Geko T690 může být prvním kolem vašeho potomka. Jde o velikost 12“, vybaveno je hliníkovými V-brzdami, pro dítě lákavý je design i třeba úložný box. Cena 2760 Kč.

Torpado Geko T690 může být prvním kolem vašeho potomka. Jde o velikost 12“, je vybaveno hliníkovými V-brzdami, pro dítě lákavý je design i třeba úložný box. Cena 2 760 Kč.

V případě větších kol zručnost dítěte umožňuje používání volnoběžky a čelisťových brzd. Pozor ovšem na provedení. Brzdy by měly mít dostatečnou účinnost a ráfky vhodnou brzdnou plochu. To je také důvod ke koupi kvalitnějšího kola vybaveného hliníkovými ráfky. Ocelové totiž bývají špatně profilované a menší brzdná plocha spolu s chromováním snižují tření.

S opakem se setkáte u plastových ráfků. Hrubý povrch a špatný odvod tepla způsobí, že se brzdové špalky snadno "kousnou" a dochází k nebezpečnému přebržďování.

16" Specialized Hotrock má hliníkový rám a zadní náboj s torpédem. Cena 4390 Kč.

16" Specialized Hotrock má hliníkový rám a zadní náboj s torpédem. Cena 4 390 Kč.

Dalším stupínkem ve vývoji budoucího cyklisty je první přehazovačka. To už mluvíme o kategorii 20" kol. Ve většině případů je k jejímu ovládání volena otočná rukojeť, což je praktické s přihlédnutím k menší síle dětských prstů.

Dvacetipalcové dětské kolo Trek MT 60 umožňuje dětem první kontakt s řazením a odpruženou vidlicí. Cena 5990 Kč.

Dvacetipalcové dětské kolo Trek MT 60 umožňuje dětem první kontakt s řazením a odpruženou vidlicí. Cena 5 990 Kč.

Po nich následují poslední vyloženě dětská provedení, 24" modely. Jsou plnohodnotnou zmenšeninou dospělého kola se všemi výhodami. Jediným omezením jsou použité délky klik. Určitě by neměly být nasazeny dospělé varianty, ale kratší verze. U dlouhých klik hrozí kontakt boty s předním kolem a v zatáčkách či při jízdě terénem také kontakt pedálu se zemí.

18 převodů, hliníkový rám, odpružená vidlice – čtyřiadvacetipalcový AGang Capo 24 již je plnohodnotnou "zmenšeninou" dospělého kola. Pořídíte ho za 6590 Kč.

18 převodů, hliníkový rám, odpružená vidlice: čtyřiadvacetipalcový AGang Capo 24 už je plnohodnotnou "zmenšeninou" dospělého kola. Pořídíte ho za 6 590 Kč.

Výběr neuspěchejte

Při výběru kola musíme zvážit především správnou velikost. Pokud dítě ještě nezvládá techniku jízdy, mělo by spolehlivě dosáhnout na zem. Největší, bohužel často vídanou chybou, je koupě kola bez vyzkoušení nebo výběr většího rámu s tím, že dítě na něj doroste. Ušetřené peníze se mohou posléze hodně vymstít například při pádu způsobeném nesnadným ovládáním bicyklu.

Problémem těchto nevhodně vybraných kol je i nepřirozený posed. Dítě je na kole natažené a řídítka jsou vzhledem k jeho velikosti příliš vysoko. Ideálem je jejich výška zhruba v úrovni pasu. Podcenění některého z kritérií výběru může vést ke špatným jízdním návykům.

Na co si dát pozor

  • Velikost vybírejte vždy tak, aby dítě dosáhlo spolehlivě na zem
  • Důraz klaďte na seřiditelnost brzd, zejména na možnost přiblížení pák řídítkům pro kratší dětské prsty
  • U dětských kol do velikosti 20" netrvejte na přítomnosti řazení, dítě nemusí mít dostatek síly na ovládání

Pomocník pro volbu správné velikosti

Při výběru správného kola může být vodítkem následující tabulka. Uvedené hodnoty jsou pouze orientační, protože konstrukce jednotlivých značek se mohou lišit. Pro přesnější určení je lepší vycházet ze vzdálenosti od rozkroku na zem nebo na pedál.

Velikost kola Vzdálenost rozkrok-zem Vzdálenost rozkrok-pedály Přibližný věk dítěte
12" 45 cm 39 cm 2–3 roky
16" 50 cm 42 cm 3–6 let
18" 54 cm 45 cm 5–8 let
20" 60 cm 50 cm 7–9 let
24" 65 cm 55 cm 9–12 let
Pozn.: Děti stejného věku se mohou tělesnými parametry i zásadně lišit

Dítě, kolo a pohled psychologa

Každé dítě je jinak zralé a záleží především na rodičích, nakolik dokážou odhadnout motorické schopnosti svého potomka v určitém stádiu jeho vývoje. Psychologové radí, že spíš než přesné plánování, kdy se s výukou začne, by rodiče měli věnovat zvýšenou pozornost tomu, aby mělo dítě z ježdění především pozitivní zážitky. Jakékoliv neúspěchy mohou být pro něj totiž demotivující.

To samé může způsobit i zklamání rodičů nebo snad dokonce jejich hněv a nervozita. Je vhodné obrnit se značnou dávkou trpělivosti a nehledět na to, že potomek souseda už třeba na kole jezdí, ačkoliv je mladší. Vývoj lidského jedince nemusí být vždy zcela vyrovnaný, ale může pokračovat ve skocích. Tam, kde dnes jedno dítě v něčem zaostává, může za pár dní své vrstevníky snadno předčit.

Autoři:




Nejčtenější

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Mezi pláží Copacabanou a arénou Sambodrome se během karnevalu spotřebuje...
Jiný kraj, jiný mrav. Jak funguje erotika a seznamování na cestách

Seznamování, dohodnuté vztahy, randění ve skupinách, první sex, manželství i náruživé orgie. Pojďme se podívat, jak to se vztahy, erotikou a sexem funguje na...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Dlouhé stráně
Jak si prožít Tour de France v Česku. Vyzkoušejte si parádní české kopce

Přirovnání ke Staré dámě cyklistiky je samozřejmě nutné brát s nadsázkou, nicméně i v Česku se najdou pořádně dlouhé a prudké kopce, na kterých můžete alespoň...  celý článek

Další z rubriky

Medvěd hnědý překvapil cyklisty v bike parku Malino Brdo na severu Slovenska
VIDEO: Medvěd pořádně vystrašil bikery ve Velké Fatře u Ružomberku

Český biker natočil medvěda hnědého, kterého s kolegou vyplašil při jízdě v bikeparku Malino Brdo u Ružomberku. Otázkou je, kdo se koho více polekal. Hlavní...  celý článek

Piešťany jsou nejproslulejší slovenské lázně.
Kde se lidé koupali v krvi i bahně. Poznejte nejhezčí lázně Slovenska

S rozmachem wellness se posouvá i dnešní pojem lázeňství. Neustále přibývají nová a nová místa, která lákají za odpočinkem a relaxací spojenou s poznáváním...  celý článek

„Prosím vstupte!“ - historická brána Plzeňského Prazdroje
Cyklotoulky: do Plzně za pivem, architekturou, Hurvínkem i vědou

Plzni se nejčastěji říká „město piva“ nebo „město čtyř řek“ . My vám ji však chceme představit coby město jako stvořené pro jízdu na kole. V následujících...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.