Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak správně vybrat dětské kolo. Osvědčené rady a tipy

  9:03aktualizováno  9:03
Zda si dítě oblíbí jízdu na kole a zda bude tato aktivita bezpečná, záleží i na správném výběru kola. Pro ty nejmenší se hodí odrážedla, těm větším pak pomůžeme vybrat kola 12", 16", 20" i 24". Jak se jednotlivé kategorie liší, vysvětluje odborník na jízdní kola Jan Hataš.

Pro výběr dětského kola je důležitá nejen velikost, ale i vybavení včetně bezpečnostních prvků. | foto: archiv Jana Hataše

KategorieVěkVýška
odrážedla a 12" kola2 až 4 rokyod 90 cm
16" kola4 až 7 letod 105 cm
20" kola6 až 9 let od 125 cm
24" kola8 až 12 letod 135 cm

Výška dítěte a věk jsou pouze orientační. Vždy záleží na šikovnosti vašeho dítěte. Důležité je, aby mělo jistotu bezpečné jízdy, to platí hlavně pro malá kola 12" a 16".

1Odrážedla

U odrážedla je při koupi důležité, aby dítě mělo vsedě patičky na zemi. Dítě se na odrážedle naučí nebát se jízdy na dvou kolech a základy držení rovnováhy.

212" kola

Tato kola ještě nemají více převodů, je zde jen jeden, takzvaný single speed. Kola v základní výbavě obsahují balanční kolečka, která dítěti slouží k udržení rovnováhy. U některých typů kol se dají kolečka nastavit tak, aby byla několik centimetrů nad zemí.

Fotogalerie

Pro děti, které si jsou již trochu jistější, je to poslední psychická opora před jízdou na dvou kolech. Dítě se tak lépe naučí držet rovnováhu a přechod na kolo bez přídavných koleček je pro něj snadnější.

Do základní výbavy dále nezbytně patří ochranný kryt na řetěz, přední brzda i zadní brzda zvaná torpédo (dítě brzdí zašlápnutím pedálů v protisměru šlapání). Gripy na řídítkách bývají na konci rozšířené, aby dítěti při pádu nehrozilo nebezpečí vražení řídítek například do břicha nebo sklouznutí rukou z řidítek. Standardně by mělo kolo mít i další ochranné prvky, jako jsou např. kryty řídítek a představce.

316" kola

Další kategorií jsou kola 16". Jsou určená pro děti zhruba od čtyř do sedmi let. Vybavením se neliší od 12" kol. Rozdíl je zde jen ve velikosti rámu a designu. Nezapomeňte však ani na aktivní ochranu jako jsou zvonky na kola, helmu (ta je pro cyklisty do 15 let podle zákona č. 361/2000 Sb. povinná) a také rukavice. Dítě se pak při pádu nebude bát dát před sebe ruce a chránit tak hlavu před nárazem. Užitečné jsou i další ochranné prvky, jako např. krytky na řetěz apod.

420" kola

Dvacetipalcová kola jsou určená pro děti zhruba ve věku 6 - 9 let. Velkou roli zde již bude hrát výška dítěte mezi 110 - 130 centimetry. Důležitou změnou je osazení kola vícestupňovým převodem. Dítě řadí otočnou rukojetí umístěnou standardně na pravé straně pro ovládání pravou rukou. Děti na těchto kolech zvládají výlety už i s menšími kopečky. Kola již také nemají zadní brzdu (torpédo), druhá brzda je však umístěná také na řídítkách kola.

524" kola – jsem už skoro dospělý/á

Kola z kategorie čtyřiadvacítek se již velmi podobají kolům pro dospělé. U většiny rámů je horní trubka rámu zešikmená. Kola již bývají vybavena i odpruženou přední vidlicí a místo otočné rukojeti pro řazení se v některých případech používají dvojpáčky.

Při koupi kola dbejte na správnou velikost rámu kola. Tu poznáte snadno - kolo přidržte a dítě na něj posaďte, ruce musí mít na řídítkách. Pokud je vaše ratolest na kole natažená, je to špatně. Musí mít mírně pokrčené lokty, což poznáte velmi dobře ve chvíli, kdy bude chtít dítě na kole zatočit. Pokud má ruce příliš natažené, tak například při otočení doleva neudrží pravou ruku na řídítkách, nedosáhne na rukojeť a kolo je pro něj tedy příliš velké.

Praktické rady

  • Dětské kolo nechte alespoň jednou za rok před sezonou řádně seřídit ve specializovaném servisním centru. Ušetříte si tak nepříjemná překvapení při jízdě.
  • Udělejte si čas a trpělivě a názorně dítěti vysvětlete, jaký je rozdíl mezi zadní a přední brzdou. Dobré je dítěti názorně ukázat, co se stane, když zabrzdí jen přední brzdou. Kolo se postaví na přední kolo a objekt na sedle (posaďte na sedlo třeba jeho oblíbené plyšové zvíře) přepadne přes řídítka. Dítě by mělo stále používat převážně zadní brzdu a přední pouze dobrzďovat. Ušetříte si tak čas s ošetřováním případných odřenin.
  • U kol kategorie 20" a výše je již ve standardní výbavě vícestupňové řazení rychlostí. Správné používání a kombinace převodů jsou důležité nejen pro usnadnění šlapání na kole, ale také pro zajištění dobré životnosti jednotlivých komponentů, jako jsou přehazovačka, kolečka a další. Dítěti je snadnější vysvětlit princip řazení pomocí obrázků.
Autor:


Témata: jízdné


Nejčtenější

keňa, horka, zvířata
OBRAZEM: Keňu trápí krutá sucha. Farmáři musí pálit mrtvá zvířata

Keňa se potýká s nejhoršími suchy za posledních sedm let. Farmářům umírají tisíce hospodářských zvířat. Ve strachu z nemocí pálí jejich těla. Vláda se snaží...  celý článek

Ani u východu ze „strašidelného zámku“ nechybí obchod se suvenýry. Je libo...
Mozek na talíři a čirý strach. Do strašidelného zámku v Dubaji děti nesmí

Pocta akčním hrdinům z amerických velkofilmů, nejstrašidelnější zámek hrůzy široko daleko či brutální horská dráha. Před několika měsíci byl v Dubaji otevřen...  celý článek

Letiště Václava Havla v Praze
Začíná letní letový řád, Praha bude mít přímé spojení se 154 letišti

V neděli 26. března vstoupí na Letišti Václava Havla Praha v platnost nový letní letový řád, který potrvá až do 28. října 2017. Během letní sezony bude možné...  celý článek

Neslyšící Ir procestoval 82 států světa.
Neslyšící učitel procestoval 82 zemí, znakovou řečí se domluvil všude

Seán Herlihy od narození neslyší. Díky znakové řeči se ale domluví na celém světě a pořádný kus ho už procestoval. Poznávat cizí země ho nepřestalo bavit ani...  celý článek

Dolní část Modrého dolu se Studniční horou v pozadí.
Modrý důl není pro boty s hladkou podrážkou. Žily tam svérázné osobnosti

Uchovává si nezaměnitelné kouzlo a stále leží stranou masové turistiky. Krkonošský Modrý důl má dnes jednoho obyvatele s trvalým pobytem a pamatuje myšlenku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.