Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak správně vybrat dětské kolo. Osvědčené rady a tipy

  9:03aktualizováno  9:03
Zda si dítě oblíbí jízdu na kole a zda bude tato aktivita bezpečná, záleží i na správném výběru kola. Pro ty nejmenší se hodí odrážedla, těm větším pak pomůžeme vybrat kola 12", 16", 20" i 24". Jak se jednotlivé kategorie liší, vysvětluje odborník na jízdní kola Jan Hataš.

Pro výběr dětského kola je důležitá nejen velikost, ale i vybavení včetně bezpečnostních prvků. | foto: archiv Jana Hataše

KategorieVěkVýška
odrážedla a 12" kola2 až 4 rokyod 90 cm
16" kola4 až 7 letod 105 cm
20" kola6 až 9 let od 125 cm
24" kola8 až 12 letod 135 cm

Výška dítěte a věk jsou pouze orientační. Vždy záleží na šikovnosti vašeho dítěte. Důležité je, aby mělo jistotu bezpečné jízdy, to platí hlavně pro malá kola 12" a 16".

1Odrážedla

U odrážedla je při koupi důležité, aby dítě mělo vsedě patičky na zemi. Dítě se na odrážedle naučí nebát se jízdy na dvou kolech a základy držení rovnováhy.

212" kola

Tato kola ještě nemají více převodů, je zde jen jeden, takzvaný single speed. Kola v základní výbavě obsahují balanční kolečka, která dítěti slouží k udržení rovnováhy. U některých typů kol se dají kolečka nastavit tak, aby byla několik centimetrů nad zemí.

Fotogalerie

Pro děti, které si jsou již trochu jistější, je to poslední psychická opora před jízdou na dvou kolech. Dítě se tak lépe naučí držet rovnováhu a přechod na kolo bez přídavných koleček je pro něj snadnější.

Do základní výbavy dále nezbytně patří ochranný kryt na řetěz, přední brzda i zadní brzda zvaná torpédo (dítě brzdí zašlápnutím pedálů v protisměru šlapání). Gripy na řídítkách bývají na konci rozšířené, aby dítěti při pádu nehrozilo nebezpečí vražení řídítek například do břicha nebo sklouznutí rukou z řidítek. Standardně by mělo kolo mít i další ochranné prvky, jako jsou např. kryty řídítek a představce.

316" kola

Další kategorií jsou kola 16". Jsou určená pro děti zhruba od čtyř do sedmi let. Vybavením se neliší od 12" kol. Rozdíl je zde jen ve velikosti rámu a designu. Nezapomeňte však ani na aktivní ochranu jako jsou zvonky na kola, helmu (ta je pro cyklisty do 15 let podle zákona č. 361/2000 Sb. povinná) a také rukavice. Dítě se pak při pádu nebude bát dát před sebe ruce a chránit tak hlavu před nárazem. Užitečné jsou i další ochranné prvky, jako např. krytky na řetěz apod.

420" kola

Dvacetipalcová kola jsou určená pro děti zhruba ve věku 6 - 9 let. Velkou roli zde již bude hrát výška dítěte mezi 110 - 130 centimetry. Důležitou změnou je osazení kola vícestupňovým převodem. Dítě řadí otočnou rukojetí umístěnou standardně na pravé straně pro ovládání pravou rukou. Děti na těchto kolech zvládají výlety už i s menšími kopečky. Kola již také nemají zadní brzdu (torpédo), druhá brzda je však umístěná také na řídítkách kola.

524" kola – jsem už skoro dospělý/á

Kola z kategorie čtyřiadvacítek se již velmi podobají kolům pro dospělé. U většiny rámů je horní trubka rámu zešikmená. Kola již bývají vybavena i odpruženou přední vidlicí a místo otočné rukojeti pro řazení se v některých případech používají dvojpáčky.

Při koupi kola dbejte na správnou velikost rámu kola. Tu poznáte snadno - kolo přidržte a dítě na něj posaďte, ruce musí mít na řídítkách. Pokud je vaše ratolest na kole natažená, je to špatně. Musí mít mírně pokrčené lokty, což poznáte velmi dobře ve chvíli, kdy bude chtít dítě na kole zatočit. Pokud má ruce příliš natažené, tak například při otočení doleva neudrží pravou ruku na řídítkách, nedosáhne na rukojeť a kolo je pro něj tedy příliš velké.

Praktické rady

  • Dětské kolo nechte alespoň jednou za rok před sezonou řádně seřídit ve specializovaném servisním centru. Ušetříte si tak nepříjemná překvapení při jízdě.
  • Udělejte si čas a trpělivě a názorně dítěti vysvětlete, jaký je rozdíl mezi zadní a přední brzdou. Dobré je dítěti názorně ukázat, co se stane, když zabrzdí jen přední brzdou. Kolo se postaví na přední kolo a objekt na sedle (posaďte na sedlo třeba jeho oblíbené plyšové zvíře) přepadne přes řídítka. Dítě by mělo stále používat převážně zadní brzdu a přední pouze dobrzďovat. Ušetříte si tak čas s ošetřováním případných odřenin.
  • U kol kategorie 20" a výše je již ve standardní výbavě vícestupňové řazení rychlostí. Správné používání a kombinace převodů jsou důležité nejen pro usnadnění šlapání na kole, ale také pro zajištění dobré životnosti jednotlivých komponentů, jako jsou přehazovačka, kolečka a další. Dítěti je snadnější vysvětlit princip řazení pomocí obrázků.
Autor:


Témata: jízdné


Nejčtenější

Kostel sv. Máří Magdalény ve Velharticích s dívčí tváří na štítu.
Umrlcova nevěsta i ohlasy ze záhrobí. Opravdu ve Velharticích straší?

Obec Velhartice nedaleko Klatov bývá v sezoně vyhledávaným cílem turistů, kteří zhusta směřují ke zdejší zřícenině gotického hradu. Ten ovšem milovníci...  celý článek

Zimní inspekce prověřila lyžování na Králickém Sněžníku.
VIDEO: Zimní inspektor: Lyžování na Dolní Moravě milují i profesionálové

Populární lyžařské středisko na Králickém Sněžníku si oblíbil Ondřej Bank i Eva Samková. V moderním areálu si na své přijdou rodiny s dětmi i zkušení lyžaři a...  celý článek

V okolí Lipna si můžete vyzkoušet i jízdu na sněžném kole.
Unikátní tramvaj, zoo nebo sněžné kolo. Jak si užít Lipno bez lyží

Jarní prázdniny ještě zdaleka nekončí, ale denní teploty lyžařům zrovna radost nedělají. Pokud se vydáte s rodinou do populárního jihočeského areálu na Lipně,...  celý článek

Gandalf na cestě po Novém Zélandu
OBRAZEM: Čaroděj Gandalf na cestách po Novém Zélandu

Asi těžko byste hledali lepšího průvodce po Novém Zélandu, než je právě Gandalf. Mocného čaroděje z Pána Prstenů vyfotil na slavných filmařských místech...  celý článek

V Argentině se chystá na migraci milion tučňáků
VIDEO: V Argentině si dalo dostaveníčko milion tučňáků

Argentinský poloostrov Punta Tombo, kde je největší kolonie tučňáků magellanských na světě, si pro letošní sezonu hnízdění vybral přes milion těchto ptáků....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.