Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak správně sedět na kole. Alchymie, která zdokonalí vaši jízdu

  11:00aktualizováno  11:00
Zbytečná dřina, nesprávné zatěžování těla, špatné prokrvení. Přitom pro správný posed na kole stačí jedno vyšetření u zkušených specialistů a drobné technické úpravy.

U nás teprve nedávno představená metoda Body Geometry Fit staví dosavadní pravidla správné jízdy na kole téměř na hlavu. Je to skutečná věda o tom, jak správně nastavit sedlo a celé kolo tak, aby při ani po jízdě nic nebolelo a aby šlapání do pedálů bylo co nejefektivnější a nejzdravější. Ověřili jsme si na vlastní kůži, že metoda pomáhá nejen špičkovým závodníkům, ale i obyčejným cyklonadšencům.

Všechno špatně

Až doteď jsem měl pocit, že si umím na kole sám nastavit více méně ten nejlepší a nejsprávnější posez. BG FIT ukázal, jak krutě jsem se mýlil. Popravdě, měl jsem to ale trochu tušit. Často mne totiž po delší jízdě na kole (ať už horském či silničním) bolí krk, z toho pak hlava a někdy i oblast hrudní páteře.

Cyklolaboratoř

V laboratoři firmy Specialized v Čestlicích pod dohledem certifikovaného odborníka na BG FIT a vystudovaného fyzioterapeuta Pavla Štědrého jsem před několika dny zjistil, že až doteď bylo s mým posezem na kole skoro všechno špatně.

"Sedlo je moc úzké, vytažené příliš vysoko, sklopené dopředu a ještě ke všemu zbytečně posunuté dozadu. Řídítka moc nízko a moc vepředu, kufry na cyklistických tretrách také moc vpředu a k tomu nesprávně stranově umístěny," vypočítává Štědrý.

Se vším jsme pod dohledem odborníka a jeho videozáznamů hýbali několik hodin o milimetry až centimetry. Někomu se to může zdát málo, ale i menší odchylky hrají velkou roli. Nakonec člověk zjistí, že sedí na kole v podstatně jiné, přirozenější, pohodlnější a zdravější poloze než dříve.

Cyklolaboratoř

Komfort a pohodlí

BG FIT "vyšetření" a vzápětí správné nastavení začíná důkladným proměřením cyklistova posezu na jeho vlastním kole (nejpřesnější a nejvhodnější je kolo silniční, ale lze použít i jakékoli jiné kolo) upevněném na speciálním trenažéru.

Když Pavel Štědrý pomocí metru, úhloměru a vodováhy měří stávající hodnoty, ihned zjistil první závadu. Místo aby mé sedlo bylo ve vodorovné poloze, jeho špička je skloněná dolů o 0,5 cm. "Při jízdě jste musel neustále sklouzávat ze sedla dolů dopředu a permanentně měnit posez a úhly šlapání," říká odborník.

Nemusíte být hned profesionální závodník, ale i tento jediný detail značně sníží komfort jízdy. Představte si, že jedete výlet dlouhý 35 až 60 km. Ani pro občasného cykloturistu to nemusí být žádný mimořádný výkon, ale na kole budete sedět podle kondičky a profilu terénu třeba i 6 hodin. Takže převedeno na rovnici o pohodlí - téměř 3 až 6 hodin nepohodlí, které se s narůstajícím časem bude prohlubovat.

Cyklolaboratoř

Video

Součástí metody BG FIT je i podrobná anamnéza. Pavel Štědrý se ptá na všechny důležité údaje - věk, výšku, váhu, sportovní výkonnost, sportovní minulost, prodělané úrazy, nemoci, na to, co v poslední době bolí atd.

Měření profilu páteřePřední kamera snímá vybočování kolen

Přichází i komplexní vyšetření pohybového aparátu. Kontrola páteře, chodidel a jejich klenby, svalů na nohách, rozsahu pohybu kyčelních kloubů a kolen, pomocí speciálního sedátka způsobu sezení a šířky sedacích kostí. Výsledek? Mimo jiné lehká skolióza páteře, lehce oslabené svaly mezi lopatkami, varus - rotace předních částí chodidel, zkrácené svaly na zadní části stehen...

CyklolaboratořCyklolaboratoř

Pak následuje čelní a boční kontrola dosavadního posezu při několikaminutové jízdě. Pro konečný výsledek to není nutné, ale mne navíc nahrávají boční a čelní videokamery. Za chvíli má Pavel Štědrý jasno: "Až dosud jste šlapal na kole příliš nahrbený, skrčený, měl jste vysoko sedlo. A z čelního pohledu bylo velmi zřetelné, jak nohy nešlapou v rovnoběžných přímkách. Kolena se vykyvují do stran," vypočítává.

Moje jízda musela být podle něj až dosud málo efektivní se spoustou nadarmo vydané síly a energie. Navíc zřejmě citelně a zbytečně zatěžovala zejména krční a hrudní oblast páteře a také kolena.

Na základě všech až dosud získaných údajů odborník doporučuje cvičení na zlepšení pohyblivosti a začíná s přestavbou kola. Od sedla, přes řídítka až po úpravu treter.

Cyklolaboratoř

Postupně jsme provedli tyto změny:
- nové širší sedlo (ze 130 mm na 143) s prohloubením uprostřed, abych měl správný posez a nesnižoval si průtok krve pod stydkou sponou (dosavadní laboratorní výsledky zjistily, že při špatném sezení na kole může být průtok krve v této oblasti i po půlminutě snížen prakticky na nulu)

- sedlo jde níž o 0,5 cm a kupředu směrem k řídítkům o 0,8 cm - lepší posez a účinnější šlapání

- o 1 cm kratší představec řídítek - lepší posez a rozložení váhy

- řídítka výš o cca 10 stupňů - pohodlnější posez a menší zatížení krční a hrudní páteře

- anatomické vložky do cyklistických treter + speciální podložky pod přední část chodidla - umožní lepší práci chodidel, která se pak projeví v lepší práci kolen v jedné linii s kotníky a kyčlemi

- kufry u treter jdou o 0,5 cm dozadu a posunují se i do stran tak, aby byla lépe rozložena síla při šlapání a ještě se pomohlo kolenům

Cyklolaboratoř

Na závěr procedury následuje ostrý silniční test. "Chcete jet 20, 30 nebo 40 km," nabízí Pavel Štědrý. Vyrážíme na nejkratší okruh, první pocity jsou opravdu dobré. Jízda na "novém" kole je skutečně mnohem pohodlnější a snadnější. I následující kilometry vypadají nadějně.

BG FIT

Metodu vyvinula v roce 2006 americká firma Specialized po letech spolupráce s Dr. Andy Pruittem z Boulder centra pro sportovní medicínu a poskytují ji obchodníci. Je založena na filozofii pomoci cyklistovi jet rychleji, dále, s větším komfortem současně s redukcí možnosti zranění. Nedávno technologii v Praze představil sám její autor Andy Pruitt s dalším americkým anatomickým specialistou Dr. Rogerem Minkowem. Ze slavných cyklistů už metodou prošli takoví borci současného peletonu jako Fabian Cancellara, Frank a Andy Schleckové, Jens Voigt i Alberto Contador.

Metoda obsahuje:

- důkladné proměření dosavadního cyklistova posezu na jeho kole

- podrobná anamnéza

- fyzické vyšetření anatomie, kloubních rozsahů, flexibility páteře a kloubů

- přestavba kola

- kontrolu po ujetí doporučené vzdálenosti a případnou korekci

Cena:
samotné vyšetření a přestavba kola bez výměny potřebných komponentů stojí 3 900 Kč

http://www.specialized.com/cz/cs/bc/SBCGlobalPages.jsp?pageName=BGFIT&menuItemId=12334

Cyklolaboratoř

Autor:


Témata: Alberto Contador


Nejčtenější

Výhled směrem na jižní část poloostrova ze stezky Goat´s Path
Klid, který srovná hlavu. Výlet na irský jihozápad je jako cesta časem

Irský jihozápad umí být drsný, ale odměňuje malebnými výhledy. Z útesů můžete pozorovat velryby, ve vesnicích přihlížet výrobě sýra a v národních parcích dojít...  celý článek

Tato společnost, která vyhrála soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem,...
Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť,...  celý článek

Stavitelé museli překonávat bouře, mlhy a rychle se střídající příliv a odliv....
Přitahuje filmaře i sebevrahy. Kalifornský Golden Gate slaví 80 let

Již 80 let je jedním ze symbolů Ameriky červenooranžový ocelový kolos klenoucí se nad mořským průlivem. Sanfranciský most Golden Gate (Zlatá brána), který byl...  celý článek

Jiří Zindulka (vlevo) se synem
Chorvatsko na jachtě. Je to skoro jako na Slapech, říká český kapitán

Nechcete v létě jen tak ležet na pláži? Pronajměte si plachetnici! Dovolená na jachtě nemusí být jen pro milionáře, každý rok takto vyrážejí na moře tisíce...  celý článek

Volání o pomoc vyskládané z kamenů na severozápadě Austrálie
Australané řeší tajemný nápis SOS, který kdosi vyskládal z kamenů

Falešný poplach, nebo skutečné volání o pomoc? Australská policie se zabývá nápisem SOS, který kdosi vyskládal z kamenů v opuštěné zátoce na severozápadě země....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.