Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak správně „foukat“ kolo. Není to tak snadné, jak se zdá

  2:00aktualizováno  2:00
Na kolech dnes jezdí polovina národa, ale ne všichni se správně orientují v tom, jak mít nahuštěné pláště, aby kolo jelo dobře, rychle a bezpečně. Běžní cykloturisté mají velmi často pláště podhuštěné, ale k vidění jsou nezřídka i pláště zbytečně přehuštěné.

Jak správně hustit (foukat, jak se říká mezi cyklisty), určuje kategorie kola, druh pláště, povrch a terén a konečně váha jezdce.

Každá ze základních tří kategorií kol se fouká jinak. Nejvíce kola silniční, pak kola trekingová a nejméně kola horská. Samozřejmě, že ke správnému nafoukání potřebujeme dobrou pumpičku s měřákem.

Jen do maximální hodnoty podle výrobce

Fotogalerie

Obecně platí, že by se měl cyklista řídit informacemi, které udává výrobce na daném plášti. Kromě uváděného rozsahu tlaků, např. 2,5 až 4,5 baru, je zde uveden i směr rotace pláště. Velice důležitá je maximální hodnota, kterou výrobce uvádí. Přes ni by se plášť neměl foukat, může totiž dojít k jeho poškození.

Majitelé lehkých ráfků, ať už jde o hliník nebo karbon, by pak měli kontrolovat i maximální tlaky uváděné výrobci těchto komponentů. Často je totiž maximum u těchto speciálek někde v rozmezí 3,5 až 4 bary. V případě většího tlaku může dojít k roztržení stěny ráfku a tím k jeho totální destrukci.

Jak správně hustit podle kategorie kola

1.Trekingová (crossová) kola

Foukání u této základní cykloturistické kategorie je nejjednodušší. Zde se může jezdec výhradně řídit údaji uvedenými výrobci. Foukání se pohybuje někde okolo 3,5 - 5 barů. S těmito koly se nejezdí v žádném těžkém terénu, takže pro šotolinové nebo polní cesty je tento tlak dostačující, kolo je ovladatelné a dobře jede.

2.Horská kola

Tato kapitola je nejobsáhlejší. Je zde mnoho variant a to už je dáno samotným systémem – plášť s duší, plášť bez duše s „mlékem“, galuska... Tlaky jsou tedy závislé na zvoleném systému a zároveň na druhu terénu, kde se bude jezdec pohybovat. A také na tom, zda se jedná o závodníka, hobbíka s občasnými závodními ambicemi či nadšeného bikera, nebo prostě jen příležitostného jezdce.

Na asfaltu, tvrdém šotolinovém podkladu (zde se pohybuje nejvíce i velká většina majitelů mtb kol) se fouká na maximální možné hranici dané výrobcem, aby pláště kladly co možná nejmenší odpor. Do ryzího terénu se naopak fouká mnohem, mnohem méně, někde kolem hranice 2,6 – 2,8 baru (platí pro jezdce okolo 80 kg).

Čím víc totiž plášť foukáme, tím víc ztrácí své vlastnosti. V terénu pak špatně drží, nevede a netlumí. Kolo není stoprocentně pod kontrolou. A ani defektu se jezdec neubrání a to klidně může hustit na 4,5 baru! Pokud se biker vydá do terénu za mokra a na bláto, tak fouká ještě mnohem méně.

Systém s duší nepustí jezdce na nižší hodnotu než nějaké 2,2 bary, tady už hrozí velké riziko kvůli „cvaknutí“ duše.

Systém bez duše s „mlékem“ (v ráfku je speciální těsnící páska, ventilek a v plášti nalité těsnící mléko) umožní jít někam na hranici 2 bary. Není duše, tudíž nejde „cvaknout“, ale s tlakem nelze jít níže, protože zase hrozí „žvýknutí“ pláště a následná ztráta tlaku. Systém galusky pak umožní dostat se až na hranici 1 baru.

K čemu jsou dobré tak nízké tlaky? V blátivém, mokrém terénu potřebuje jezdec výrazně lepší přilnavost plášťů a té dosáhne zejména snižováním tlaku. Plášť pak mnohem lépe tlumí, kolo se lépe dostává přes překážky (kameny, kořeny...). Tvrdý plášť odskakuje a jezdec není schopen kolo dobře řídit.

Většina bikerů má tendenci pláště přefukovat, ale to je vážně omyl. Vyzkoušejte a uvidíte, jaký je to rozdíl.

3.Silniční kola

Poslední a zaručeně nejsložitější kategorie. Zejména pro mechaniky a závodníky, kteří podle druhu povrchu a počasí někdy provádějí skutečné alchymie. Typickým příkladem je foukání kol na slavné jednorázovky s pasážemi dlažebních kostek, třeba závod Paříž - Roubaix. Tam se pak provádějí nejrůznější experimenty a mechanici foukají nižší tlaky a dokonce jinak přední a zadní kola.

U silničních kol je ale největší rozdíl v tom, jestli má jezdec galusky nebo klasické pláště. Dnes vozí drtivá většina běžných uživatelů pláště. Hodnota foukání se potom pohybuje okolo 8 barů, ale opět platí, že je potřeba zkontrolovat údaje od výrobce jak plášťů, tak případně ráfků. Tlak je sice vysoký, ale komfort u silničních kol zajišťují hlavně pláště šíře 25 - 27 mm. Doba, kdy se vozily pláště šíře 18-19 mm, je už nenávratně pryč. Větší šíře znamená větší pohodlí i menší riziko defektu.

Galusky, jež používají kvůli lepšímu odvalování většinou závodníci, se foukají jinak. Záleží navíc, zda jde o galusku s volně vloženou duší nebo s duší, která je „vlepena“ a je tedy součástí celého pláště. Galusky s volně vloženou duší se foukají podobně jako pláště, takže okolo 8 barů, galusky s „vlepenou“ duší se dají foukat až na hodnoty 11-12 barů. Volba galusek, jejich foukání je závislé na typu použití, profilu a povrchu závodu a dá se tedy zařadit do „alchymie“ jednotlivých týmů.

Autoři:


Témata: Cyklovýlety


Nejčtenější

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcií na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

třesoucí se letadlo
VIDEO: Airbus se musel vrátit do Austrálie, třásl se jako stará pračka

Nedělní let společnosti AirAsia do Kuala Lumpur se musel kvůli technickým problémům vrátit zpět do Austrálie. Kapitán se rozhodl stroj otočit nad Indickým...  celý článek

Rýchorský prales v Krkonoších
Zakázaný ráj. V národních parcích se zpřístupní uzavřená místa

Nový zákon o národních parcích zpřístupní turistům některá atraktivní místa. Jedním z nich je i Rýchorský prales v Krkonošském parku, v českém Švýcarsku mohou...  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Další z rubriky

Do terénu, na polňačky nebo lesní cesty, se hodí silnější kola od průměru 20...
Koloběžky nejsou jen pro děti. Jak se na nich jezdí a jakou vybrat

Na koloběžce jezdili králíci z klobouku, Hurvínek i Krteček. Dávno to však není jen zábava pro děti nebo pohádkové postavičky. Kouzlo koloběhu objevují i...  celý článek

Air Free Concept Bridgestone
Za dva roky bez pumpičky. Propracovaný cyklo koncept přijde v roce 2019

Už za dva roky by se měla na trhu objevit propracovaná koncepce bezvzduchových pneumatik pro jízdní kola, které nevyžadují žádné huštění. Projekt Air Free...  celý článek

Cyklistka na elektrokole v Hraběticích v Jizerských horách.
Česko má nový cyklistický hit. Poptávka po elektrokolech prudce roste

V letošním roce se podle odhadů prodá až 50 tisíc elektrokol, poptávka tak meziročně vzroste až o 50 procent. Nové modely si můžete prohlédnout v pražských...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.