Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak si užít ve stopě? Vsaďte na dobré boty a vázání

aktualizováno 
V minulém díle seriálu jsme vybírali běžky, tím patálie s nákupem ale nekončí. I na poli vázání, obuvi a hůlek se v poslední době s novinkami roztrhl pytel, výběr je široký a pro neprofesionály se může výběr proměnit i v menší trauma. Jak na to?

Flexor vázání Pilot | foto: Salomon

Nejprve boty, pak vázání

Začněme s botami a vázáním. Obecně platí pořadí výběru nejdříve bota, potom vázání. Pokud se předem limitujete typem vázání, výrazně si zúžíte šíři nabídky obuvi, která na vázání sedí.

Nelze nezopakovat první pravidlo při výběru správné boty – pohodlí především, barva nejezdí. Doporučujeme strávit ve vybrané botě delší časový úsek, už desetiminutové pouhé stání a přešlapování na místě v obchodě vás může ušetřit spouty nepříjemných zážitků, jako jsou otlaky a puchýře, a hodně napoví o vhodnosti daného modelu pro vaši nohu.

Boty: široké spektrum

Boty dělíme do několika kategorií: závodní, sportovní a turistické a také podle stylu jízdy na klasické, bruslařské a kombinované.

Závodní modely bývají většinou méně zateplené vzhledem k předpokládané intenzitě pohybu a s velmi úzkým spektrem použití.

Boty sportovní bývají komfortní, teplé, ale dostatečně tuhé pro opravdu intenzivní používání.

Turistické boty bývají nejméně vybaveny různými technickými finesami, vyžaduje se od nich pouze pohodlí, dostatečně zpevněný kotník a pokud možno kryté šněrování, které též výrazně zvyšuje komfort.

Boty se také velmi konstrukčně liší podle toho, na jaký styl běhu jsou určeny. Bota na skate je vysoká s kloubem a má ve špičce prakticky neohebnou (to v případě závodních modelů) nebo velmi tuhou (sportovní řady) podešev vzhledem k tomu, že odraz je prováděn z hrany.

Pravým opakem je bota klasická, která je nízká kvůli dostatečnému rozsahu pohybů a ve špičce velmi měkká, což zajišťuje dokonalý transfer síly z plosky nohy na lyži.

Někde na půli cesty zůstávají kombíky, vetšinou vybavené vysokou manžetou s kloubem, ovšem středně tvrdou podrážkou, aby byly použitelné pro oba styly.

Co se týče přehledu výrazných novinek v obuvi pro letošní sezonu, nemusíte se bát zahlcení, jelikož není příliš obsáhlý. K žádným zásadním zvratům nedošlo, spíše se dostalo ke slovu drobné rozšiřování a dolaďování produkce. I nadále pokračuje trend nástupu specifických modelů pro ženy.

Boty na běžky

Boty na bruslení jsou vyšší než na klasiku
Boty na bruslení jsou vyšší než na klasiku. Foto: Botas

Vázání: dva kohouti na dvorku

Pokud jste si již vybrali boty, můžete se vrhnout na vázání. Jelikož ne každé vázání sedí ke všem botám, nebude určitě od věci osvětlit si na začátek systémy jednotlivých výrobců a jejich vzájemnou kompatibilitu s jednotlivými značkami bot.

Jediní dva kohouti na dvorku Rottefella a Salomon si nedarují jediný úder a výsledkem tohoto souboje je hodně široká paleta vázání. Nejdříve přijde na paškál norský klasik mezi vázáními – Rottefella.

NNN Rottefella

Její norma NNN (New Nordic Norm) se vyznačuje dvěma užšími vodicími lištami zapadajícími do prolisu v podrážce bot značek Rossignol, Alpina, Madshus a od letoška nově také Fischer. Vracet lyži k noze u tohoto systému vázání pomáhá flexor umístěný před osičkou boty, u skateové verze ještě jeden menší za ní. Vybrat si můžete nejen z variant ručně otvíraných i nášlapných automatů, vše v několika barevných mutacích, ale především způsob uchycení vázání k lyži.

Vyrábí se buď šroubovací verze vázání nebo, pokud je vaše lyže vybavena deskou NIS (Nordic Integrated System), zvolíte násuvnou, nacvakávací variantu vázání. Tato platforma doznala v poslední době poměrně velkého rozšíření. Systém NIS využívají Madshus, Rossignol a Fischer.

SNS Salomon

Druhým typem vázání je SNS od Salomonu, na jehož platformu naopak přešaltoval po společné fúzi pod křídly Amer Sports rakouský Atomic.

Nejlepším přenosem síly se chlubí vázání NIS
Nejlepším přenosem síly se chlubí vázání NIS. Foto: Fischer

Salomon dostal s novým majitelem nový impulz a nabízí nyní dva systémy vázání. Starší a stále oblíbený Profil SNS (Salomon Nordic System) se vyznačuje jedním širokým profilem, zapadajícím do prolisu na podrážce boty, ve špičce spoléhá na léty prověřený gumový flexor. Vyrábí se ve variantách pro oba styly, otvírání je opět buď manuální, nebo nášlapné.

Tento systém je zpětně kompatibilní s obuví pro novější platformu SNS Pilot. Rodina Pilotů se letos rozrostla o zcela nové vázání Pilot sport a po loňské premiéře klasické varianty ucelila svou nabídku.

Systém Pilot se vyznačuje absencí flexoru v přední části, botu k lyži přitahuje ocelová pružina přichycená ke druhé osičce, umístěné na podrážce boty zhruba pod linií ohybu prstů, a to buď pomocí páky u verze skate, nebo pomocí textilního pásku u klasické verze.

Nový člen do party - Pilot sport - kombinuje tyto dva prvky: čelist se nejprve horizontálně povytáhne a pak vyklopí vzhůru přes zakřivenou drážku. Toto vázání zaujme také kombinovanou možností výstupu, ven z něj se dostanete buď stisknutím knoflíku, nebo manuálně zvednutím páčky, a bude k dostání ve variantách skate a classic lišících se tvrdostí pružiny. Menší radost z něj budou mít servismani, montáž je poměrně zdlouhavá.

Proč vlastně vznikl systém Pilot? Hlavní výhodou systému by měl být "beznárazový" pocit při odrazu a samozřejmě zlepšená ovladatelnost celku díky uchycení boty ve dvou bodech, a tedy vyšší tuhosti. Se systémy SNS a Pilot je kompatibilní obuv značek Salomon, Hartjes, Sportful, náš Botas a Atomic.

Lámat, nebo rovnat?

Až půjdete nakupovat, nezapomeňte si pořídit hole. Mějte na paměti několik základních pravidel. Začneme obecně s délkou hole – jednoduchá poučka praví, že hůl na klasiku a turistiku by vám měla sahat po ramena, hůl na bruslení je rozpětí délky někde mezi bradou a nosem, univerzální se samozřejmě pohybují někde mezi.

Delší hole budou spíše přijatelnější pro sportovně založené jedince než kochající se turisty. Záleží také na pákových poměrech - kdo má delší ruce, může si dovolit delší hole a naopak.

Odpovídající hůlky jsou k dobrému výkonu opravdu potřeba
Odpovídající hůlky jsou k dobrému výkonu opravdu potřeba. Foto: Atomic

Použití materiálu se různí dle účelu, nejčastěji se však používají slitiny hliníku nebo kompozity. Slitiny hliníku jsou sice levnější, a navíc dlouho vydrží (hůl relativně jednoduše ohnete a zase narovnáte, ale nezlomíte), na druhou stranu hole váží více. Doporučit je proto lze spíše rekreačním nebo sportovním lyžařům.

Výkonnostní či závodní běžkaři se oproti tomu nespokojí s málem, nadchnou je právě zmiňované kompozity. Na úplném vrcholu stojí stoprocentní karbon, pro který musí sportovec sáhnout poněkud hlouběji do kapsy. Hole se mu za to odvěčí nízkou hmotností, tvrdostí a výborným chováním v průběhu švihu... Ale pozor, i karbon má své chyby, neboť se jako křehký materiál relativně snadno láme!

Dobrou alternativou pro výkonnostní a sportovní nasazení je pak kompozit karbon-sklolaminát, ve kterém se obě složky mísí v různých poměrech. Obecně platí: čím více karbonu, tím tužší a lehčí hůl bude, sklolaminát se přidává kvůli odolnosti, ovšem snižuje tuhost a navyšuje hmotnost.

V dalším dílu seriálu příští týden se odborníci z NORDICmag podělí o zkušenosti s mazáním běžek.

Autoři:




Nejčtenější

Týmu speleologů a potápěčů v čele s Polákem Krzysztofem Starnawskim se podařilo...
VIDEO: Robot natočil hlubiny Hranické propasti, rekordu padl za oběť

Robot, který se loni v září v Hranické propasti ponořil do hloubky 404 metrů a získal pro ni titul nejhlubší zatopené jeskyně světa, zůstává v hlubinách už...  celý článek

Výroba cestovních pasů podléhá přísně střeženému režimu (24. dubna 2015).
Třicet dní nebo dva tisíce. Nezapomeňte pořídit dětem cestovní doklady

Chystáte se na dovolenou do ciziny? Nezapomeňte na doklady pro děti, bez kterých vycestovat nesmíte (nařízení platí od roku 2012). Cestovní pas nebo občanku...  celý článek

Největší problémy způsobily kontroly na hraničním přechodu Bregana-Obrežje mezi...
Kudy pojedete do Chorvatska? Vyberte nejoblíbenější trasy, prověříme je

Tak jako každý rok se i letos chystá redakce MF DNES a iDNES.cz prověřit úskalí a nesnáze na silnicích do Chorvatska, kterými o letních měsících cestují...  celý článek

Ilustrační snímek
Kolik si letos koupíme za českou tisícovku v 11 oblíbených zemích

Ve většině zemí, kam vyrážejí Češi zpravidla na zahraniční dovolenou, letos ušetříme. Nejvíce si čeští turisté polepší v Egyptě, Turecku a Tunisku. Nejdražší...  celý článek

Šlápoty - Jarmila Očásková, Věra Komárková, Květa Tarantová, Zdena Opatrná
Osudu navzdory. Odvážné Češky cestovaly mezi válkami i za komunistů

Seděli spolu u stanu uprostřed Sahary, psal se rok 1933, za sebou už měli velkou část Afriky a Eva Elstnerová směrem ke svému manželovi Františkovi prohodila:...  celý článek

Další z rubriky

Výhled z lyžařské základny White Salmon
Lyžování pro drsňáky. Adrenalin na Mt. Baker s desítkami metrů sněhu

Žádná sněhová děla, pohodlné restaurace a horské delikatesy. Na Mount Baker dokonce ani nemají elektřinu. Přesto patří právě tento americký areál u milovníků...  celý článek

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Zatím největší lavina letošní zimy měla délku 425 metrů a parametry střední...
Největší lavina zimy měla 425 metrů, sjela do krkonošské Kotelní jámy

Zatím největší lavina letošní zimy spadla v polovině února do Malé Kotelní jámy v Krkonoších. Podle lavinového specialisty Horské služby Krkonoše Pavla Cingra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.