Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak si užít ve stopě? Vsaďte na dobré boty a vázání

aktualizováno 
V minulém díle seriálu jsme vybírali běžky, tím patálie s nákupem ale nekončí. I na poli vázání, obuvi a hůlek se v poslední době s novinkami roztrhl pytel, výběr je široký a pro neprofesionály se může výběr proměnit i v menší trauma. Jak na to?

Flexor vázání Pilot | foto: Salomon

Nejprve boty, pak vázání

Začněme s botami a vázáním. Obecně platí pořadí výběru nejdříve bota, potom vázání. Pokud se předem limitujete typem vázání, výrazně si zúžíte šíři nabídky obuvi, která na vázání sedí.

Nelze nezopakovat první pravidlo při výběru správné boty – pohodlí především, barva nejezdí. Doporučujeme strávit ve vybrané botě delší časový úsek, už desetiminutové pouhé stání a přešlapování na místě v obchodě vás může ušetřit spouty nepříjemných zážitků, jako jsou otlaky a puchýře, a hodně napoví o vhodnosti daného modelu pro vaši nohu.

Boty: široké spektrum

Boty dělíme do několika kategorií: závodní, sportovní a turistické a také podle stylu jízdy na klasické, bruslařské a kombinované.

Závodní modely bývají většinou méně zateplené vzhledem k předpokládané intenzitě pohybu a s velmi úzkým spektrem použití.

Boty sportovní bývají komfortní, teplé, ale dostatečně tuhé pro opravdu intenzivní používání.

Turistické boty bývají nejméně vybaveny různými technickými finesami, vyžaduje se od nich pouze pohodlí, dostatečně zpevněný kotník a pokud možno kryté šněrování, které též výrazně zvyšuje komfort.

Boty se také velmi konstrukčně liší podle toho, na jaký styl běhu jsou určeny. Bota na skate je vysoká s kloubem a má ve špičce prakticky neohebnou (to v případě závodních modelů) nebo velmi tuhou (sportovní řady) podešev vzhledem k tomu, že odraz je prováděn z hrany.

Pravým opakem je bota klasická, která je nízká kvůli dostatečnému rozsahu pohybů a ve špičce velmi měkká, což zajišťuje dokonalý transfer síly z plosky nohy na lyži.

Někde na půli cesty zůstávají kombíky, vetšinou vybavené vysokou manžetou s kloubem, ovšem středně tvrdou podrážkou, aby byly použitelné pro oba styly.

Co se týče přehledu výrazných novinek v obuvi pro letošní sezonu, nemusíte se bát zahlcení, jelikož není příliš obsáhlý. K žádným zásadním zvratům nedošlo, spíše se dostalo ke slovu drobné rozšiřování a dolaďování produkce. I nadále pokračuje trend nástupu specifických modelů pro ženy.

Boty na běžky

Boty na bruslení jsou vyšší než na klasiku
Boty na bruslení jsou vyšší než na klasiku. Foto: Botas

Vázání: dva kohouti na dvorku

Pokud jste si již vybrali boty, můžete se vrhnout na vázání. Jelikož ne každé vázání sedí ke všem botám, nebude určitě od věci osvětlit si na začátek systémy jednotlivých výrobců a jejich vzájemnou kompatibilitu s jednotlivými značkami bot.

Jediní dva kohouti na dvorku Rottefella a Salomon si nedarují jediný úder a výsledkem tohoto souboje je hodně široká paleta vázání. Nejdříve přijde na paškál norský klasik mezi vázáními – Rottefella.

NNN Rottefella

Její norma NNN (New Nordic Norm) se vyznačuje dvěma užšími vodicími lištami zapadajícími do prolisu v podrážce bot značek Rossignol, Alpina, Madshus a od letoška nově také Fischer. Vracet lyži k noze u tohoto systému vázání pomáhá flexor umístěný před osičkou boty, u skateové verze ještě jeden menší za ní. Vybrat si můžete nejen z variant ručně otvíraných i nášlapných automatů, vše v několika barevných mutacích, ale především způsob uchycení vázání k lyži.

Vyrábí se buď šroubovací verze vázání nebo, pokud je vaše lyže vybavena deskou NIS (Nordic Integrated System), zvolíte násuvnou, nacvakávací variantu vázání. Tato platforma doznala v poslední době poměrně velkého rozšíření. Systém NIS využívají Madshus, Rossignol a Fischer.

SNS Salomon

Druhým typem vázání je SNS od Salomonu, na jehož platformu naopak přešaltoval po společné fúzi pod křídly Amer Sports rakouský Atomic.

Nejlepším přenosem síly se chlubí vázání NIS
Nejlepším přenosem síly se chlubí vázání NIS. Foto: Fischer

Salomon dostal s novým majitelem nový impulz a nabízí nyní dva systémy vázání. Starší a stále oblíbený Profil SNS (Salomon Nordic System) se vyznačuje jedním širokým profilem, zapadajícím do prolisu na podrážce boty, ve špičce spoléhá na léty prověřený gumový flexor. Vyrábí se ve variantách pro oba styly, otvírání je opět buď manuální, nebo nášlapné.

Tento systém je zpětně kompatibilní s obuví pro novější platformu SNS Pilot. Rodina Pilotů se letos rozrostla o zcela nové vázání Pilot sport a po loňské premiéře klasické varianty ucelila svou nabídku.

Systém Pilot se vyznačuje absencí flexoru v přední části, botu k lyži přitahuje ocelová pružina přichycená ke druhé osičce, umístěné na podrážce boty zhruba pod linií ohybu prstů, a to buď pomocí páky u verze skate, nebo pomocí textilního pásku u klasické verze.

Nový člen do party - Pilot sport - kombinuje tyto dva prvky: čelist se nejprve horizontálně povytáhne a pak vyklopí vzhůru přes zakřivenou drážku. Toto vázání zaujme také kombinovanou možností výstupu, ven z něj se dostanete buď stisknutím knoflíku, nebo manuálně zvednutím páčky, a bude k dostání ve variantách skate a classic lišících se tvrdostí pružiny. Menší radost z něj budou mít servismani, montáž je poměrně zdlouhavá.

Proč vlastně vznikl systém Pilot? Hlavní výhodou systému by měl být "beznárazový" pocit při odrazu a samozřejmě zlepšená ovladatelnost celku díky uchycení boty ve dvou bodech, a tedy vyšší tuhosti. Se systémy SNS a Pilot je kompatibilní obuv značek Salomon, Hartjes, Sportful, náš Botas a Atomic.

Lámat, nebo rovnat?

Až půjdete nakupovat, nezapomeňte si pořídit hole. Mějte na paměti několik základních pravidel. Začneme obecně s délkou hole – jednoduchá poučka praví, že hůl na klasiku a turistiku by vám měla sahat po ramena, hůl na bruslení je rozpětí délky někde mezi bradou a nosem, univerzální se samozřejmě pohybují někde mezi.

Delší hole budou spíše přijatelnější pro sportovně založené jedince než kochající se turisty. Záleží také na pákových poměrech - kdo má delší ruce, může si dovolit delší hole a naopak.

Odpovídající hůlky jsou k dobrému výkonu opravdu potřeba
Odpovídající hůlky jsou k dobrému výkonu opravdu potřeba. Foto: Atomic

Použití materiálu se různí dle účelu, nejčastěji se však používají slitiny hliníku nebo kompozity. Slitiny hliníku jsou sice levnější, a navíc dlouho vydrží (hůl relativně jednoduše ohnete a zase narovnáte, ale nezlomíte), na druhou stranu hole váží více. Doporučit je proto lze spíše rekreačním nebo sportovním lyžařům.

Výkonnostní či závodní běžkaři se oproti tomu nespokojí s málem, nadchnou je právě zmiňované kompozity. Na úplném vrcholu stojí stoprocentní karbon, pro který musí sportovec sáhnout poněkud hlouběji do kapsy. Hole se mu za to odvěčí nízkou hmotností, tvrdostí a výborným chováním v průběhu švihu... Ale pozor, i karbon má své chyby, neboť se jako křehký materiál relativně snadno láme!

Dobrou alternativou pro výkonnostní a sportovní nasazení je pak kompozit karbon-sklolaminát, ve kterém se obě složky mísí v různých poměrech. Obecně platí: čím více karbonu, tím tužší a lehčí hůl bude, sklolaminát se přidává kvůli odolnosti, ovšem snižuje tuhost a navyšuje hmotnost.

V dalším dílu seriálu příští týden se odborníci z NORDICmag podělí o zkušenosti s mazáním běžek.

Autoři:




Nejčtenější

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Další z rubriky

Zatím největší lavina letošní zimy měla délku 425 metrů a parametry střední...
Největší lavina zimy měla 425 metrů, sjela do krkonošské Kotelní jámy

Zatím největší lavina letošní zimy spadla v polovině února do Malé Kotelní jámy v Krkonoších. Podle lavinového specialisty Horské služby Krkonoše Pavla Cingra...  celý článek

Nejvýše položená otáčivá restaurace na světě Drehrestaurant Mittelallalin leží...
Celosezónní skipas v Alpách za pět tisíc. Bomba švýcarského Saas Fee

Těžko byste hledali jiné místo, které lépe dokazuje, že lidská touha lyžovat nezná překážek. Systém lanovek a tunelů vás v Saas-Fee dostane do neskutečné...  celý článek

Zimní inspekce prověřila lyžování na Králickém Sněžníku.
VIDEO: Zimní inspektor: Lyžování na Dolní Moravě milují i profesionálové

Populární lyžařské středisko na Králickém Sněžníku si oblíbil Ondřej Bank i Eva Samková. V moderním areálu si na své přijdou rodiny s dětmi i zkušení lyžaři a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.