Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak si užít podzim na kole? Rady prověřené v terénu

aktualizováno 
Pro podzim je typické nejen výrazné kolísání teplot během dne, ale také vítr a mokrý terén. Přesto patří podzimní vyjížďky na kole pestrobarevnou krajinou k nejhezčím. Jak se nejlépe obléci, abyste si jízdu vychutnali? A jak správně a bezpečně vybavit kolo?

Cyklistka odpočívá na podzimní vyjížďce | foto: Rudolf Hronza, VELO


Bez moderny ani metr

Základem oblečení je tzv. funkční spodní prádlo. Syntetická tkanina se specifickou strukturou, speciální materiály i tvary jednotlivých vláken, to vše zajišťuje transport vlhka i přebytečného tepla směrem od pokožky. Vyšší je komfort pohybu, naopak o poznání nižší riziko prochlazení.

Základní vrstvu tedy máme, pochází z letního šatníku – krátký rukáv je i pro podzim takřka ideální, nevhodný je naopak střih skampolo, tedy triko bez rukávů. Neochrání totiž ramena.

Na stejné místo sáhnete pro kraťasy (pokud vlastníte i volné provedení, na podzim jej upřednostněte – dvě vrstvy materiálu lépe ochrání citlivé partie) a dres taktéž s krátkým rukávem. Pokud se chystáte vyjíždět i za výrazně chladného počasí, pak je nejvhodnější dres s dlouhým rukávem.

Cena funkčního spodního prádla se různí, kvalitní krátké triko pořídíte zhruba od 500 Kč. 

Návleky na scénu!

Jsme letně oblečeni, nezbývá, než dotvořit dílo k obrazu podzimnímu. Základem jsou návleky na ruce (nohy jsou na chlad méně citlivé, přece jen se zahřejí pohybem), dále na celé nohy. Jako přechod lze vnímat návleky na kolena.

Obecně lze říci jediné: volte produkt ze zatepleného materiálu, nikoliv pouze z tenké elastické tkaniny (nejčastěji lycra, vhodné jen v chladném létě).

Plánujete-li jízdy i v počasí blízkém pěti stupňům či až nule, není od věci poohlédnout se po produktu doplněném na kolenou o partie z neprofoukavé membrány (téměř výlučně jde o návleky na nohy). Návleky pomohou v chladu, jakmile se výrazně oteplí, není problém je svléci. Jsou skladné, vejdou se do kapes dresu i do batohu.

Cyklisté na podzimní vyjížďce

Cena za jeden pár návleků je od 300 Kč výše.

Další krok

Pokud duje silnější vítr, můžeme použít další velice univerzální a celoročně využitelný doplněk – vestu. Na podzim je ideální nezateplená verze, nejlépe se síťovanými zády – díky nim je mnohem lépe odváděna vlhkost, přitom záda nejsou vystavena větru, jejich ochrana neprofoukavým materiálem není nutná.

Při změně teploty lze vestu snadno svléci či obléci, nezateplená varianta je přitom i velmi skladná. Vestu navíc oceníte jako "pojistku" v batohu po celý rok. Cena zhruba od 500 Kč.

Ještě univerzálnějším produktem jsou cyklistické větrovky s odepínatelnými rukávy – lze je využít i jako vesty. Také klasická větrovka je vítaným pomocníkem po celý rok. Hitem posledních dvou let jsou extrémně lehké a skladné větrovky. Bundu vážící pár gramů snadno složíte do integrované kapsičky, celek není větší než menší jablko.

Cena větrovek se pohybuje od 600 Kč výše.

Cyklisté na podzimní vyjížďce

Periferie nikoliv na okraji zájmu

S příchodem chladu se o pozornost přihlásí také prsty rukou a nohou. U rukou je pomoc snadná, stačí tenké dlouhoprsté rukavice. A nohy? Začít můžete s nepatrně silnějšími ponožkami, ale pozor – příliš silné mohou přinést opačný než chtěný výsledek. Další možností je pořízení návleků na tretry (400 Kč a výše), stačí tenké provedení, hodí se i produkty ušité z větruodolné membrány. 

Hlavu nevyjímaje

Moderní přilby myslí na komfort nošení, se kterým souvisí i kvalitní odvětrání. Co ale v chladu? Ideální jsou tenké čepičky určené k použití pod přilbu (od 200 Kč).

Stejně dobře poslouží šátek (pozor jen na jeho dobré složení, jakékoliv překrývání vrstev či prostý šev může způsobit nepříjemné tlačení).

Pokud je vaše hlava na chlad citlivější, můžete přelepit čelní otvory přilby izolepou. Odvětrání sice trochu utrpí, teplotní komfort to však vyváží.

Cyklisté na podzimní vyjížďce


Když rtuť teploměru klesá níž

Pohyb na kole v teplotách blízkých bodu mrazu již budou provozovat spíše jen zapálenější cyklisté. V jejich šatníku by neměly chybět tříčtvrteční kalhoty (cena od 1000 Kč – opět doporučujeme volit univerzální silnější materiál), dres s dlouhým rukávem (cena od 800 Kč, lehká bunda z neprofoukavého materiálu (cena od 2000 Kč) či dlouhé kalhoty (cena od 1200 Kč). Takto vybaveni již budete schopni zvládnout i teploty těsně pod bodem mrazu.

Neocenitelným pomocníkem od podzimu do jara jsou zimní tretry. Zatímco návleky na tretry znesnadňují chůzi a navíc se při ní rychle opotřebovávají, zimní tretry - zateplení, protažení nad kotníky, většinou odolné i vůči vodě - nijak nesnižují komfort používání a neomezují jezdce (od 2500 Kč).

Cyklisté odpočívají na podzimní vyjížďce

Reflexe znamenají bezpečí

Krátký den, proměnlivé počasí, zatažená obloha - to vše přináší na podzim zhoršenou viditelnost. Naštěstí již většina výrobců oblečení i doplňků vybavuje své produkty plochami z reflexních materiálů. Vybírejte právě takové, jde o vaše zdraví!

Rada nad zlato

V ZIMĚ JSTE SPRÁVNĚ OBLEČENI TAK, ŽE PŘI VYJETÍ NA KOLO POCIŤUJETE LEHKÝ CHLAD. POKUD JE VÁM TEPLO, PŘI JÍZDĚ SE ZAPAŘÍTE A RISKUJETE PROCHLAZENÍ.

Pomoc od bicyklu

Pokud se chcete uchránit před nepřízní počasí, měli byste k tomuto účelu vybavit i bicykl. Například při jízdě v dešti cyklista mnohem dříve promokne kvůli vodě odstřikující od terénu než kvůli kapkám padajícím z oblohy. Pomoc je nasnadě – blatníky.

Že je na kole nechcete napořád a že je jejich montáž obtížná? Stačí se porozhlédnout. Na trhu je celá řada produktů. Nad zadní kolo můžete prostřednictvím rychloupínacího mechanismu připnout na sedlovku jeden blatník (nářadí není třeba), od nečistot a vody odlétávající od předního kola vás uchrání malý blatník, stejně rychle a snadno namontovaný na spodní rámovou trubku.

Blatník kola


Také kolo trpí

Zaměřte se na několik nejvíce exponovaných míst:

  • Řetěz také mazadla se dělí dle podmínek, do jakých jsou určena. Maziva označená nejčastěji slůvkem extrém dokážou lépe a déle odolávat vodě, a tedy chránit řetěz.

    Mazání

  • Odpružená vidlicevíce nečistot by mělo znamenat její častější údržbu – mluvíme však pouze o setření nečistot z vnitřních nohou a jejich občasném promazání silikonovým olejem.
  • K pronikání vody do rámu dochází nejvíce v oblasti, kde je v sedlové trubce upnuta sedlovka. Stačí málo – vytáhnout sedlovku, na spoj navléknout kus staré duše a sedlovku opět namontovat do rámu. Jednoduché, levné, účinné.

    Guma - sedlo
  • Podobná vychytávka pomůže od nečistot ochránit také další exponované místo – spodní misku hlavového složení.
  • Použití speciálních návleků či textilní pásky nejenže zpříjemní kontakt prstů s brzdovou pákou ze studeného kovu, ale navíc zabrání nechtěnému proklouznutí po mokrém povrchu.

Na co dát na podzim POZOR

  • Na zastávky – zatímco v létě se v restauracích se zahrádkou příjemně osvěžíte, na podzim hrozí prochlazení. Funkční oblečení ho jen sníží, neodstraní. Během pohybu navíc nepociťujete chlad, při zastávce ale rychle vychladnete.
  • Na bílé čáry – vlhko a nižší teplota, příp. později posypový materiál udělají z bílé čáry oddělující krajnici od vozovky ledovou plotnu. Při rychlé změně směru či při brždění dojde snadno k nečekanému smyku, nebezpečí číhá i na přechodech, na které vyjíždíme ze zatáčky v náklonu. Ranní mrazíky ohlásí jinovatka, která však na bílých čarách není vidět. Pokud mrzne, je téměř jisté, že bílá znamená nebezpečí.
  • Na listí – spadané listí promění i notoricky známou pěšinu v rizikové místo. Během chvíle překryje kořeny či kameny. Nečekané najetí na ně zavání pádem.
  • Na šero – mnohdy si neuvědomíme, jak brzy se stmívá. V naší kapse či na kole by tak nemělo chybět jak osvětlení, tak i reflexní doplňky.
  • Na pitný režim – větší chlad neznamená, že tělo potřebuje méně tekutin. Byť je chuť o poznání nižší než v létě, potřeba pít je stále stejná.

Text a foto: RUDOLF HRONZA, šéfredaktor cyklistického magazínu VELO

Autor:




Nejčtenější

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

Mezi pláží Copacabanou a arénou Sambodrome se během karnevalu spotřebuje...
Jiný kraj, jiný mrav. Jak funguje erotika a seznamování na cestách

Seznamování, dohodnuté vztahy, randění ve skupinách, první sex, manželství i náruživé orgie. Pojďme se podívat, jak to se vztahy, erotikou a sexem funguje na...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Dlouhé stráně
Jak si prožít Tour de France v Česku. Vyzkoušejte si parádní české kopce

Přirovnání ke Staré dámě cyklistiky je samozřejmě nutné brát s nadsázkou, nicméně i v Česku se najdou pořádně dlouhé a prudké kopce, na kterých můžete alespoň...  celý článek

Další z rubriky

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

S helmou nebo bez?
Test cyklistických helem od ADACU. Nejdražší neznamená nejvíce bezpečná

Cyklistická sezona je v plném proudu a s ní i pády, boule, odřená kolena. Helma je dnes nezbytným bezpečnostním prvkem pro jízdu na bicyklu. Pro mladší...  celý článek

Air Free Concept Bridgestone
Za dva roky bez pumpičky. Propracovaný cyklo koncept přijde v roce 2019

Už za dva roky by se měla na trhu objevit propracovaná koncepce bezvzduchových pneumatik pro jízdní kola, které nevyžadují žádné huštění. Projekt Air Free...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.