Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Česku létá přes 20 tisíc nadšenců. Průkaz pořídíte za 60 tisíc

aktualizováno 
Českým nebem sviští každý rok stovky nových pilotů ultralehkých letadel. Za výcvik a letecký „řidičák“, tedy pilotní licenci, totiž neutratíte životní úspory. A samotné letadlo koupíte za cenu motorky. „Dřív si šikovní piloti doma v garáži přidělávali k rogalům motory z trabantu,“ vzpomíná instruktor Jiří Koubík pro týdeník 5plus2.

Svůj sen o dobývání „tmavomodrého světa“ si každý rok plní stovky Čechů. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

K přistání vám stačí louka, hledat letiště ani nemusíte. A při pořízení nového stroje nezruinujete životní úspory. Pravda, stíhač Pete „Maverick“ Mitchell z legendárního filmu Top Gun z vás sice nebude, přesto si ale svobodu mezi mraky vychutnáte plnými doušky.

Svůj sen o dobývání „tmavomodrého světa“ si každý rok plní stovky Čechů. Získat pilotní průkaz na ultralehká letadla totiž není tak složité, jak by si leckdo myslel.

V Česku je nyní na 20 tisíc rekreačních pilotů, z toho asi 13 tisíc z nich létá na ultralehkých letadlech a na paraglidech. Naopak profesionálů, tedy těch, kteří se létáním živí, je jen kolem 1 600 a v posledních letech jich ubývá.

Kolik je pilotů

■ V Česku se „amatérskému" létání věnuje přibližně 20 tisíc lidí. Patří mezi ně nejen piloti ultralightů, ale i těžších strojů nebo naopak větroňů, balonů a dokonce vzducholodí.

■ Pilotů profesionálů, tedy těch, kteří působí v obchodní letecké dopravě a létají za peníze například s velkými dopravními letadly typu Boeing, je mnohem méně, ani ne 1 600.

V České republice pro ně totiž není tolik pracovních příležitostí, mnozí z nich tak vyrážejí zkusit štěstí k zahraničním společnostem.

Zatímco za profesionální licenci a výcvik s tím spojený byste zaplatili přes 1,5 milionu korun, letecký „řidičák“ pro amatéry na ultraligtech stojí jen kolem 60 tisíc. A vlastní ultralehké letadlo se dá pořídit už za 100 tisíc, ta lepší jsou samozřejmě dražší a skutečně moderní stroje stojí i dva miliony.

Oproti profesionálům si však létáním nesmíte přivydělávat, natož se jím živit. Navíc stroje, které můžete pilotovat, patří k těm nejslabším, létají rychlostí většinou maximálně okolo 200 kilometrů v hodině a jsou určené pro jednoho či dva lidi.

Při výcviku pro získání „amatérské“ licence se samozřejmě začíná teorií. Pak následují hodiny ostrého tréninku ve vzduchu (více čtěte v boxu vlevo). Když žák instruktora přesvědčí, že už se „něco naučil“, je přezkoušen a připuštěn k prvnímu sólo letu.

„To je takový okruh kolem letiště, kdy žák už v průběhu výcviku letí poprvé sám. Po prvním samostatném letu pokračuje v samostatných cvičeních a na konci výcviku se vrací znovu k létání s instruktorem pro výcvik v navigaci,“ přibližuje pro deník 5plus2 Jiří Koubík, instruktor a ředitel správy Letecké amatérské asociace ČR.

Český malovýrobce celokovových ultralehkých letadel Direct Fly z...

Letecký „řidičák“ pro amatéry na ultraligtech stojí kolem 60 tisíc. Ilustrační foto

„Když žák vše zvládne, jde k závěrečné zkoušce. Ta se skládá z testu teoretických znalostí a praktické zkoušky s inspektorem. Pokud uspěje, dostane licenci a může začít létat samostatně,“ pokračuje Koubík.

Historie ultralightů v Československu se píše od roku 1989, i když první pokusy o jeho výrobu jsou už o několik let starší.

„Závěsný kluzák neboli rogalo se v 80. letech v Československu již vyráběl. Fabrika Aquacentrum Bubovice vyráběla dokonce jeho motorovou verzi – motorové kluzáky AQC 01. Měly různými chemickými postřiky kropit pole. Piloti dostali speciální helmy s filtrem, ale přesto chemikálie dýchali,“ popisuje Koubík.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Najdete v týdeníku 5plus2: Ivo Žďárský se rozhodl překonat železnou oponu na podomácku vyrobeném letadle. Před 32 lety se mu to podařilo jako prvnímu Čechoslovákovi.

Oficiální úřady tehdy tyto ve své podstatě jednoduché létající stroje ovšem příliš povolovat nechtěly. Důvodem byl i fakt, že několik lidí se na motorových rogalech pokusilo přeletět železnou oponu. „Rogala si začali šikovní piloti a montéři doma v garážích upravovat. Přidělali k němu motor z trabantu, což už bylo nelegální,“ dodává.

Vznikaly tříkolky z duralových trubek, na kterou byl přidělaný upravený motor z trabantu s vrtulí. Motory pro rogala se sice tehdy už ve světě vyráběly, například v Rakousku, u nás však nebyly dostupné.

„Piloty honili policajti a zabavovali jim vrtule. Známý je případ Ivo Žďárského, který postavil v podstatě první ultralehké letadlo a v srpnu 1984 s ním přeletěl do Rakouska,“ vzpomíná Jiří Koubík na úplné začátky.

On osobně ovšem s podobným „kutilsky vyrobeným“ strojem nikdy nelétal. „Je ale pravda, že o moc víc nebezpečné než ty naše moderní asi tyto stroje nebyly. Stále totiž platí jedno: když létáte, potřebujete výšku a rychlost. Když nemáte jedno, musíte mít druhé. Když vám vysadí motor a nemáte ani jedno, tak to s největší pravděpodobností skončí pádem na zem,“ popisuje jedno ze základních pravidel letectví. I toho rekreačního.

Pilotní výcvik: Toto vás čeká, pokud chcete létat

■ Teorie zabere 45 hodin výuky. Následuje létání, minimální počet letových hodin na ultralightech je 20, spíše však počítejte s 30. Zhruba dvě třetiny hodin létáte s instruktorem. Společně cvičíte let rovně, pak zatáčení, vzlety a přistávání. Dále létání bez přístrojů, poté přistání s bočním větrem, nouzové přistání s vypnutým motorem a s výběrem plochy, kam přistát. Když toto všechno zvládnete, máte za sebou výcvik techniky pilotáže a instruktor vás pak může pustit na první samostatný let, takzvané „první sólo“.

■ První sólo je okruh kolem letiště, kdy žák letí poprvé sám. Takových sólo letů absolvuje žák několik. Nejdříve po okruhu letiště a pak i v prostoru v blízkosti letiště. Na konec výcviku se zase vrátí k létání s instruktorem, kdy se učí navigaci, tedy letět z bodu A do bodu B, a i přistát na „cizím“ letišti. Na úplný závěr výcviku musí pilotní žák absolvovat nejméně stokilometrový navigační let samostatně.

■ Cena každé hodiny výcviku je přibližně 2 200 korun. U ultralehkých kluzáků (větroňů) je cena sice nižší, ale zase je nutné zaplatit i druhé letadlo, které větroň vytáhne do vzduchu.

■ Uchazeč o „amatérskou“ licenci by měl chodit na výcvik minimálně každý týden, aby neztratil kontinuitu a návyky a během šesti měsíců vše potřebné stihl odlétat.

■ Letadlo si po získání licence lze koupit nebo si ho pouze pronajímat. Ultralight stojí na hodinu zhruba 2200 korun, koupit si nejjednodušší letadlo přijde na 100 tisíc korun. Moderní nový ultralight se zatahovacím podvozkem vyjde i na dva miliony.

■ V minulosti platilo, že kdo měl brýle, mohl na pilotní výcvik zapomenout. Dnes už jsou pravidla trochu volnější a je dokonce zavedeno, že když se u pilota s platnou licencí objeví zdravotní komplikace, neznamená to automaticky konec s létáním, ale může mít vedle sebe dalšího pilota, který by v případě problémů převzal řízení.

Autor:




Nejčtenější

Takto Igor Brezovar brázdil národní parky v USA společně s manželkou.
Na dvou kolech projel celý svět. S motorkou ukecal i bandity

V 17 letech měl Igor Brezovar sen: projet svět na motorce. Dnes její počítadlo ukazuje 372 tisíc kilometrů a svoji misi si už dávno splnil. „Milionář svět...  celý článek

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

Oblazy: horní mlýn
Neznámé perly Slovenska. Výlet do krásných soutěsek Chočských vrchů

Vápencové soutěsky Slovenska nadchnou svou divokostí a odvážně vedenými turistickými trasami po žebřících, visutých lávkách a ocelových lanech. K těm spíše...  celý článek

Další z rubriky

Pozor, pozor! Itálie nám vyhlásila válku a vaší vesnicí projde fronta. Sbalte...
Jak přišli Italové od Gardy za první války až do Česka

Jezero Garda není jen krásná turistická destinace. Psala se tam i velmi zajímavá historie, obdivuhodný příběh válečného exodu a zároveň přátelství mezi Italy a...  celý článek

Letovisko u Mrtvého moře Ein Bokek.
Někdo to rád horké. V Mrtvém moři se nezchladíte, ale relax je parádní

Je sice asi třicet nad nulou, ale kolem to vypadá, jako by napadl sníh. Projíždíme po silnici podél Mrtvého moře, zářivě bílé krystaly soli se v širokých...  celý článek

Ilustrační foto
Nadalovy trenýrky i lože císařovny Sissi. 20 tipů na deštivou dovolenou

K moři jezdíme proto, abychom si užili sluníčka a trochu se opálili. Ale co dělat, když vám na dovolené v Chorvatsku, Řecku, Španělsku, Bulharsku nebo Turecku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.