Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se jezdí v Indii aneb rušné ulice Bombaje

  11:42aktualizováno  11:42
Do Indie je cesta dlouhá, takže když konečně dorazíte do Bombaje, budete mít zaručeně chuť si odpočinout. Jenže to jaksi moc dobře nejde, protože v Indii panuje ve dne i v noci čilý ruch. Klidnou a nerušenou noc tak nestrávíte ani v případě, že se ubytujete v celkem slušném hotelu a v celkem dobré čtvrti. Nezvyklé teplo a dusno se snaží zmírnít všude přítomný rachotící větrák, spolu s nepřetržitým křikem vran a troubením automobilů vytváří opakující se zvukovou kulisu bombajské noci, která se jen stěží překonává spánkem.

Kolem sedmé hodiny se ulice probouzí k životu a její obyvatelé, žijící na chodníku, začínají svůj každodenní hygienický rituál. Po nezbytném vyprázdnění se na krajnici vozovky si vyčistí zuby. Zubní kartáček je dotovaný státem a je jednou z nejlevnějších věcí, stojí jen 1 rupii (0,80 Kč) - tak stát "pečuje" o své chudé.

Provoz a zmatek na silnicích, kde se stále jezdí vlevo, rychle stoupá. Vozovky jsou jen zřídka opatřené dopravními značkami, vždyť taková značka se výborně hodí na podepření slumového obydlí. V hustém provozu se na na čtyřproudové neznačené silnici běžně tvoří ještě pátý pruh. Většina aut není vybavena blinkry ani zpětnými zrcátky, domácí si však s tímto problémem hlavu nelámou. Změny směru odmávnou rukou vystrčenou z okénka a přitom nešetří hlasitý klaksón.

Bombaj je velké průmyslové město s neustále rostoucím počtem obyvatel i automobilů, a tak je často ponořená do velkého smogového mraku. Na ulicích jezdí chaotická směs nejrůznějších vozidel i povozů, není výjimkou vidět vedle luxusního Mercedesu volský potah. Nejznámější indickou automobilkou je značka "TATA", která vyrábí snad všechny osobní a nákladní automobily i autobusy.

Oblíbeným dopravním prostředkem, často pro celou rodinu, jsou motorky. Mezi mužem a jeho ženou jsou namačkané dvě děti a to nejmenší sedí před tátou na nádrži.  Překvapilo mě, že zde jezdí stále zachovalé staré československé Jawy  se sajtkou. Kdo nemá na motorku, jezdí na kole, ti nejchudší táhnou svůj vozík sami. Ulice jsou velmi hektické a živé, připomínají hemžící se mraveniště.

Na křižovatkách pobíhají prodavači novin a časopisů, jiní nabízejí ovoce či drobné suvenýry, všichni se vyhýbají nepozorným cyklistům či beznohým žebrákům, kteří se pohybují na pojízdných prkýnkách v prachu ulice. Ukazují na své zmrzačené končetiny a natahují ruku pro bakšiš. Konkuruje jim mladá špinavá žena, snad ještě dívka a ukazuje na své miminko, které jí visí přes paži se zvrácenou hlavičkou jako kus hadru. Místní lidé jí však nevěnují jediný pohled, a tak obchází s výmluvně nataženou dlaní hlavně taxíky, kde může narazit na soucitného cizince.  

Samostatnou kapitolu a v Indii i kastu, tvoří řidiči tříkolových rikš a taxíků, jsou často negramotní a neznají ani plán města. Vyberte si řidiče, který umí anglicky a má taxík opatřený nepřehlédnutelným tachometrem, vyhnete se tak zbytečnému dohadování. Na tachometru se taxa vyznačí ve staré hodnotě - je nutné si ji 13x znásobit. Také je dobré požádat o tabulku s ceníkem a neplatit velkými bankovkami - oblíbenými trikem řidičů je "nemít drobné ".  Taxi však není nijak  drahé - (rikši jsou ještě levnější) a pro cizince je to nejlepší způsob dopravy po městě. Bombajskou hromadnou dopravu představují pouze autobusy, zorientovat se však v jízdních řádech a trasách jednotlivých linek je za krátkou dobu skoro nemožné.

Symbolem indické dopravy na velké vzdálenosti je vlak. Kdo chce poznat opravdovou Indii, musí jet vlakem. Soupravy jsou děleny na třídy - první třída je čistější, ve vagónech jsou dvě polstrovaná lůžka na spaní nad sebou a cestující si užívá přepychu klimatizace. Cestovatelé - hazardéři si zde mohou objednat např. tandoori chicken masalla, vlakovou kuchyň, kde nabízená jídla připravují, je však lépe nevidět.

Druhá, levnější třída, má  na spaní většinou jen dřevěné lavice ( tři nad sebou), nezasklená okna jsou pouze zamřížovaná a vagón vypadá spíše jako dobytčák. Sotva vlak zastaví, vběhnou dovnitř prodavači s oříšky kešu, pečenými banány a ovocem a s hlasitými výkřiky "kofí, čaja, čaja, kešaj kaďu, kaďu, kaďu," nabízejí své zboží. Roznášený čaj a bílá káva v kelímku stojí 5 rupií a chutná výborně. Doprava vlakem je celkem rychlá, mnohem pohodlnější a myslím, že i bezpečnější než kodrcavé autobusy. Jedno úskalí však má, jízdenka na dálkové vlaky se musí zablokovat několik dnů dopředu, protože cestujících Indů je hodně a  vlaky jsou stále plně vytížené.

 

Autor:




Nejčtenější

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.