Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se jezdí na dva převodníky. Test nového trendu horských kol

aktualizováno 
Dva tácy místo tří - už na začátku roku jsme je zařadili mezi hlavní novinky sezony. Mnozí jezdci však argumentují zdánlivě logicky: může 20 převodů stačit na převodů 30 nebo aspoň 27? Vyzkoušeli jsme to a zjistili, že jde hodně o zvyk i cvik a nevýhod může být míň než výhod.

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v horské cyklistice | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Podobně jako velká 29" palcová kola ani dvojpřevodníky už zdaleka neřeší jen závodníci, ale i široká obec milovníků mtb. A stejně jako 29" nejsou ani dvojpřevodníky výmyslem obchodníků, ale tvrdě si prorazily místo na slunci ve špičkových závodech horských kol. Pro XC/maratony je to dnes už téměř jasná volba. Podobně jako v automobilovém průmyslu se vychytávka ze špičkových závodů začne víc než dosud objevovat i v obchodech.

Otázka proto zní: Může s tím dobře jezdit i obyčejný biker? Jaké to má výhody a nevýhody? Nebude mu těch 7 až 10 převodů chybět? Když už si bude kupovat nové kolo, nepůjde v tomto směru o krok zpět? Má vůbec smysl to řešit?

Test tří kol ve dvou cenových relacích

Vyzkoušel jsem letos hned tři stroje vybavené jen dvěma převodníky. Dvě 29" a jednu 26". Dvě ryze závodní "F1" Cannondale Scalpel 26" a Specialized Epic S-Works 29", obě v ceně hodně přes 100 000 korun, ale také cenově dostupnější Giant Anthem X 29er 1 za 60 000 korun. Prostě kolo, jež si koupí i nadšenec, který nemusí být členem závodního týmu, ale rád jezdí pro radost.

Kolo s dvěma převodníky

Výhodou dvojpřevodníku jsou jednodušší, šetrnější řazení a malá váhová úspora. Řetěz se tolik nekříží a mezi převodníky není nutné tolik řadit. Je to přinejmenším praktičtější. Výsledné poměry zubů vpředu a vzadu jsou také hodně podobné jako u klasiky se třemi převodníky (3x9). Jinými slovy, co mohu zařadit na 3x9, to víceméně mohu zařadit i na 2x10. Jen jsou ty počty zubů trochu jiné. Minus jeden tác umožňuje navíc trochu nižší a výhodnější Q faktor – horizontální vzdálenost pedálů od sebe. Jízda na horském kole se tak přibližuje kolu silničnímu, šlapání je ergonomičtější a efektivnější. Konečně poslední výhoda se týká zejména 29 palcových kol. Na jedno otočení klikami ujedete díky větším kolům delší vzdálenost, tudíž stačí menší převodník

Běžný uživatel-nezávodník by toto vše mohl označit za nepodstatné detaily. Ale vemte si znovu příklad u aut. Je výhodnější nafta nebo benzín? Jak kdy a pro koho. Obojí má prostě svoje. Důležitá je možnost volby.

Kladné pocity převažují, kolo ocení spíše zdatnější bikeři

Jaké byly tedy pocity z prvního testování? Na všech třech zmíněných kolech jsem najezdil dohromady asi 400 kilometrů v různorodém terénu. "Jen" 20 převodů mě za tu dobu omezilo minimálně. Samozřejmě, že případná negativa se u špičkových závodních kol maximálně eliminují i díky jejich výrazně nižší hmotnosti. Při závodě Kola pro život na Specialized Epic S-Works 29er jsem neměl nejmenší problémy při jízdě do kopce, ale ani z kopce. Za celou dobu jsem si neuvědomil jediný problém. Naopak jsem si jen užíval jednodušší řazení.
 
U kola Giant Anthem X 29er 1, model 2012 (převodníky SRAM X7, 26/39 zubů a kazeta SRAM PG-1050 11x36 zubů, 10-Speed), to bylo téměř shodné jen s tím rozdílem, že se mi i na nejlehčí možný převod jelo o chlup namáhavěji do některých delších prudkých terénních stoupání. Rozdíl však nebyl dramatický a jsem přesvědčený, že bych si na to brzy zvykl. Problémy jsem neměl ani tam, kde se toho mnoho bikerů obává nejvíc – při rychlé jízdě na dlouhých mírnějších sjezdech po silnici nebo zpevněných cestách. Pravda, vybíral jsem hlavně bikový a nikoli trekingový terén. Nohy se mi nikdy nezapletly.

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v horské cyklistice

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v cyklistice

Jízda s dvojpřevodníkem je určitě i dost pocitová záležitost. Řazení je bez diskuse jednodušší a tím i pocit z jízdy. Systému se přitom nemusí bát ani běžný, jen trochu zdatnější milovník terénní jízdy. Je ovšem pravda, že čím kvalitnější a lehčí kolo a čím zdatnější jezdec, tím bude výsledný efekt lepší. Tím víc se začnou projevovat výhody 20 převodů na úkor případných nevýhod. Dvojpřevodník bych proto doporučil spíš technicky i fyzicky zdatnějším jezdcům. Nebo pak naopak těm, kteří mají minimální nároky, nehoní se tolik z kopce, nepotřebují vyjíždět závratná stoupání a rádi ocení jednodušší řazení.

I tento náš test je třeba brát jako orientační. Nejlepší je vyzkoušet si dvojpřevodník na vlastní kůži. Nikoho přitom nemusí nové možnosti nervovat. Trojpřevodník bude mít nadále masu stoupenců a určitě pár dalších let přežije.

Autor:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Zdevastovaná zastávka Medzilaborce-město
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Piešťany jsou nejproslulejší slovenské lázně.
Kde se lidé koupali v krvi i bahně. Poznejte nejhezčí lázně Slovenska

S rozmachem wellness se posouvá i dnešní pojem lázeňství. Neustále přibývají nová a nová místa, která lákají za odpočinkem a relaxací spojenou s poznáváním...  celý článek

Další vodní plochou v kraji pod Bezdězem je Poselský rybník.
Romantika na kolech. Poezii Máchova jezera pomalu mění moderní atrakce

Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. Je to asi již trochu klišé, uvádět kraj okolo...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.