Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


„Prkýnka“ za cenu fabie. Otestovali jsme ZAI, nejdražší lyže světa

  0:01aktualizováno  0:01
Vyzkoušeli jsme exkluzivní švýcarské lyže ZAI, které se řadí k nejdražším na světě. Otestovali jsme dva top modely a výsledek příjemně překvapil. Tyhle ručně dělané lyže nejsou jen marketingovým trikem pro bohaté. Zajímavě vypadají a ještě lépe jedou.

Při testu lyží ZAI v Dolomitech (model ZAI for Caven) | foto: Dana Emingerová, pro iDNES.cz

Má smysl si pořídit lyže za 238 tisíc korun (ZAI for Bentley) nebo za 160 tisíc korun (ZAI for Franco), tedy sedmkrát, respektive čtyřikrát dražší než nejdražší špičkové lyže v našich obchodech? Otázka je stejně nesmyslná, jako proč si pořídit vůz Bentley nebo luxusní audio soupravu Bang and Olufsen.

Fotogalerie

Spíš bychom se tedy měli ptát: když už na to někdo má, dostane skutečně něco exkluzivního, výjimečného, zajímavého a zároveň velmi kvalitního? Odpověď u lyží ZAI zní ano. Ano, ale... Jsou to pořád „jen“ lyže. Nečekejte, že pojedou samy a že pocitový rozdíl bude nadpozemsky odlišný.

Jak se tedy na lyžích, vyráběných v malých sériích evidentně s láskou a velkým zápalem, jede? Za poslední dvě sezony jsem vyzkoušel na 50 párů modelů dobrých obřaček, allroundů a allmountinů od značek Stöckli, Atomic, Salomon, Völkl, Rossignol, Dynastar, Scott, Kästle... Oba modely ZAI bych zařadil do první třetiny až čtvrtiny. To hlavní je, že skvěle odpovídají současnému trendu na příjemnou, dobře ovladatelnou a přitom náročnou lyži pro různé podmínky.

Tvůrce

  • Přední švýcarský designér lyží Simon Jacomet, založil ZAI v roce 2003. Narodil se a vyrůstal v městečku Disentis v kantonu Graubünden. Pracoval jako technický trenér švýcarského lyžařského týmu a navrhoval lyže pro některé z největších světových lyžařských značek. Proslul přitom průkopnickými metodami a nadšením pro řemeslo.
  • Simonův přístup k návrhům lyží spoluurčily jeho rozmanité zájmy včetně umění, architektury, bojových umění a filozofie zen. Jeho cílem je vytvářet lyže, které jsou nesrovnatelné, ale mohou se z nich těšit lyžaři všech výkonnostních úrovní, od začátečníků až po olympijské vítěze.
  • V rétorománštině, řeči, kterou se mluví v Disentisu, znamená slovo ZAI „houževnatý“. Rovněž to znamená odolnost a přesvědčení.
  • Všechny lyže ZAI jsou ručně vyráběny v malých sériích v Simonově rodném městě Disentis, malém klášterním městečku v srdci švýcarských Alp, kde je lyžování nejen vášní, ale i způsobem života.

Každý z modelů je jiný. Nejdražší, univerzální ZAI for Bentley dle mého názoru okouzlí na sjezdovce hlavně dobře lyžující ženu, muže pak určitě uspokojí. Jsou rychlé, jedou jako po kolejích, výborně drží na tvrdém sněhu i plotnách a krásně tlumí vibrace. Přitom nevyžadují velkou sílu.

Během prvních několika jízd jsem byl naprosto nadšený. Ale čím déle jsem na nich lyžoval, tím víc jsem měl pocit, že jedou na můj vkus až příliš svůj oblouk. Je to určitě hodně individuální pocit, já mám rád svobodu. Na nich jsem se cítil, jako bych zapnul autopilota. Šel jsem do krásných náklonů, nemusel jsem vynaložit sílu a jen překlápěl z hrany na hranu. Podle mého názoru je to určitě výborná lyže pro sportovnější lyžařku i lyžaře. Bude mít pocit jistoty v oblouku a bude se cítit bezpečně i na strmých úsecích sjezdovek.

Bohužel jsme lyže nemohli díky sněhovým podmínkám vyzkoušet ve volném terénu mimo sjezdovku, kde to údajně také velmi dobře zvládají.

ZAI for Franco je jiný kalibr. Tyhle o 80 tisíc korun levnější lyže jsou rafinovanější a svým způsobem zábavnější. Allrounder pro pokročilého až výborného lyžaře, který se s narůstající rychlostí mění v krásně ovladatelnou obřačku. Drží ve vysokých rychlostech, je stabilní, přesně a rychle reaguje na lyžařovy impulsy. Jede tak, jak chcete a potřebujete. Ale pozor, jen do okamžiku, než zpomalíte pod únosnou hranici. To není lyže pro začátečníka ani rekreačního lyžaře, který chce jezdit „easy“ pomalým smýkáním po svahu. Přeci jen je to zbraň, byť poslušná, která udělá přesně to, co chcete. Navíc i ve vysoké rychlosti je s ní možné v kritický okamžik celkem snadno přejít z carvingu do smyku.

Ruční výroba lyží Zai v továrně ve švýcarském městečku Disentis
Ruční výroba lyží Zai v továrně ve švýcarském městečku Disentis
Různé modely lyží ZAI

Ruční výroba lyží Zai v továrně ve švýcarském městečku Disentis, vpravo různé modely lyží ZAI

Ještě něco jsem na „zaích“ ocenil. Jejich decentní, možná až minimalistický design. Pro srovnání asi jako když porovnáte barevný komplet od Bognera se střízlivým a přitom ještě o něco luxusnějším oblečením Toni Sailer. Všimne si vás hlavně znalec. Komu by to, přiznejme si, nebylo příjemné.

Test centrum

Legendární Hotel Savoy, součást řetězce Asten Hotels, postavený v roce 1881 Josefem Erlebachem, je jediným hotelem v ČR, který nabízí testování a prodej. Hosté si mohou vybrat až ze sedmi testovacích druhů lyží.

ZAI evidentně nesleduje cizí trendy a tradice, ale jde svou vlastní cestou nejen v designu, ale i v užití špičkových materiálů a ručních výrobních postupů. Zaměřuje se na kvalitu a dlouhou životnost. Bez výraznějších ozdob s barvami a grafikou.

Přírodní a high-tech materiály jsou kombinovány inovativním způsobem a tradiční dovednost se propojuje s nejnovějšími technologiemi.

Charakteristika

ZAI for Franco

  • Franco Cavegn je rodák z Graubündenu, respektovaná osobnost švýcarského lyžování. Během šestnáctileté kariéry závodil na třech zimních olympijských hrách, na sedmi mistrovstvích světa v lyžování a 35krát dojel do cíle v první desítce.
  • Lyže jsou vyrobené z nejkvalitnějších materiálů, včetně Dyneema®, UD karbonových vláken a ultra-lehkého jádra z cedrového dřeva. Přírodní kaučuk a povrch z ušlechtilé oceli přidávají na odolnosti a tlumení.
  • K dispozici jsou ve velikostech 160, 166 a 174. (cena: 145 tisíc Kč)

ZAI for Bentley

  • Stejně jako vůz Bentley jsou lyže ZAI for Bentley ručně zpracovány. Podle výrobce je klíčem k jejich výkonu reaktivní zaoblený design s měnícím se poloměrem pro lehčí manévrování v různých situacích.
  • Diamantový motiv z ušlechtilé oceli inspirovaný kultovní matricovou mříží Bentley zvyšuje tuhost a rozkládá napětí podél lyže. Povrch z přírodního kaučuku odolný vůči poškrábání poskytuje doplňující tlumení i na ledové pistě.
  • Mají délku 172 cm.
  • Jsou dodávány s exkluzivním vakem na lyže a karbonovými holemi s přišitými koženými rukojetěmi s vyšitým logem Bentley, které lyže vhodně doplňují (cena: 238 tisíc Kč)

Více informací

  • www.lyzezai.cz
  • Autor:




    Nejčtenější

    Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
    Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

    Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

    Přílet Airbusu A380 do Prahy
    Další ranvej pro Ruzyň? Gatwicku stačí jedna, lidí zvládne trojnásobek

    Letiště Praha chystá zásadní investici do nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, aby mohlo odbavit nejméně 21 milionů cestujících ročně. Ve světě však...  celý článek

    Wadi Al-Salam v Iráku je největší hřbitov na světě.
    OBRAZEM: Největší hřbitov světa. V Údolí míru odpočívají miliony lidí

    U města Nadžaf v Iráku se na ploše šest kilometrů čtverečních nachází hřbitov Wadi Al-Salam, který je všeobecně považován za největší světa. Přesný počet...  celý článek

    Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
    Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

    Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

    Zajímavý pohled na Velký Blaník z hrany Křížovského lomu
    Zlato, granáty i mramor. Výlet za opuštěnými lomy blanických rytířů

    Blaničtí rytíři napadnou samozřejmě každého, kdo míří na vrchol Velkého Blaníku. Ale jeho širé okolí v sobě ukrývá skutečné poklady. Těžilo se tu zlato,...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.