Přípravu kola na první vyjetí lze rozdělit do tří kroků – očista, dále kontrola stavu a funkčnosti pohyblivých součástí (řazení, brzdy a "pohon“) spojená s promazáním, kontrola ostatních komponentů a také pneumatik, a do třetice úkony, s nimiž je nejlepší vyrazit do servisu.
První krok – očistný
Pro dobré zážitky z jízdy není nutné, aby se kolo celou sezonu lesklo jako nové – pro běžného uživatele je dostatečná čistota ozubeného strojí a brzdných ploch. Leštící hadřík přenechejme fajnšmekrům. K umytí kola bohatě stačí voda s mycím přípravkem na nádobí a malý smetáček. Po akci je vhodné bicykl opláchnout čistou vodou a nechat důkladně oschnout.
Můžete použít také tlakovou myčku (například u čerpací stanice), ovšem pouze s největší opatrností – proud vody nesmí mířit na ložiska (náboje, osa šlapacího středu) a čepy (uložení zadní stavby celoodpruženého kola).
Místa, která si zaslouží největší pozornost, a přibližný čas, o nějž vás jejich očista připraví:
Řetěz
pět minut – pokud jej pravidelně nečistíte, mazadlo a prach na něm utvoří "brusnou pastu“, kvůli níž se výrazně sníží životnost jak řetězu, tak i převodníků a kazety s pastorky. Také se sníží lehkost a přesnost řazení. Po delší době nepoužívání je tato směs obzvlášť hutná a zatvrdlá a je dobré jí řetěz zbavit.
Nejdříve můžete řetěz očistit kartáčem s tvrdými štětinami, poté využít štětec a naftu. Zakoupit lze i speciální myčky a roztoky na řetěz (cca od 300 Kč). Po důkladném vysušení řetěz namažte (pozor, doporučuji k tomuto účelu určená mazadla, na která se lepí prach a nečistoty v mnohem menší míře).
Přehazovačka
čtyři minuty – pozornost zaslouží především kladky přehazovačky, po nichž běhá řetěz. K jejich údržbě použijte nejprve plochý šroubovák na zaschlé nečistoty, poté suchý hadřík. Následně můžete stříknout trochu řídkého nelepivého oleje na čepy přehazovačky a ložiska kladek. Po několikerém přeřazení převodů je nutné jeho přebytek setřít.
Zuby převodníků a pastorků kazet
pět minut – pokud je zaschlý šmír i na ozubení pastorků a převodníků, zkuste jej odstranit opět nejprve plochým šroubovákem či tvrdým kartáčem a poté otřete hadrem.
Brzdné plochy a brzdové špalíky
dvě minuty - používáte-li čelisťové brzdy, otřete suchým hadrem boky ráfků. Rozpojte čelisti a očistěte také styčné plochy brzdových špalíků. Pokud jsou zaneseny drážky sloužící k odvodu nečistot při brždění v blátivém terénu, vyčistěte hranou plochého šroubováku i je.
Nohy vidlice
hladká plocha vnitřních nohou vidlice zaslouží pozornost po celý rok. Sestává z jejich otření suchým hadříkem a z následného promazání pryžového těsnění silikonovým olejem (pozor, jiný výrobci vidlic většinou nedoporučují). Olej je dobré nastříkat na těsnění, vidlicí několikrát propružit a poté třeba přes noc nechat mazivo provzlínat. Druhý den je nutné setřít jeho přebytky.
Druhý krok - kontrolní
Kontrolu stavu a funkčnosti jednotlivých komponentů lze samozřejmě provádět již při očistě kola – pouze čistý komponent ale odhalí všechny případné nedostatky.
Opotřebení řetězu
Řetěz je komponent, který spolu s plášti vyměňujeme kvůli opotřebení nejčastěji. Je nutné jej pravidelně kontrolovat. Nejsnáze to jde pomocí speciální měrky, která stojí zhruba 100 Kč, ale dokáže ušetřit tisíce ("vytahaný“ řetěz snadno zničí převodníky i pastorky). Koupíte ji v cykloprodejně, kde vám i poradí, jak s ní nakládat. V servisu vám ale také řetěz mohou přeměřit.
Kontrola dotažení šroubů – v případě celého kola zabere tento úkon dvě tři minuty a potřebovat k němu budete většinou stejný počet klíčů. Zvýraznění rozhodně zaslouží šrouby držící kliky na středové osy a pedály, které se častěji povolují.
Opotřebení brzdových špalíků čelisťových brzd – některé špalíky mají jasně (většinou podélnou čárkou) vyznačen limit své životnosti, u ostatních pak odhalíte nutnost výměny podle opotřebení kanálků na brzdné ploše. Jsou-li tyto téměř neznatelné, je nejvyšší čas je vyměnit. V opačném případě hrozí nejen snížený brzdný účinek, ale také destrukce ráfku – uvnitř pryže je kovový dřík, na němž drží špalík v čelisti.
Opotřebení destiček kotoučových brzd – při pohledu na destičku snadno rozeznáte nosnou kovovou část a brzdnou směs. Pokud je její vrstva příliš slabá, raději destičky nechte vyměnit – mohou sice, podobně jako téměř opotřebené špalíky, sloužit v suchém prostředí týdny, ale také zmizet během jednoho deštivého výletu. Pozor také na nestejnoměrné opotřebení, které značí špatně seřízené brzdy.
Opotřebení ráfku – nevýhodou čelisťových brzd v porovnání s kotoučovými je mimo jiné opotřebovávání ráfku. To, že nastal čas výměny, poznáte několika způsoby. Některé modely mají na brzdné ploše drážku (pokud tato zmizí, je to jasný impuls k výměně), jiné pak pod brzdnou plochou dutou komoru vyplněnou barevnou tekutinou (při opotřebení začne ráfek "krvácet“). Pokud chybí indikační prvek, vystačíte s pohmatem – zjistěte, zda je brzdná plocha ráfku rovná. Pokud je vypouklá směrem dovnitř, opět je na čase měnit.
Stav pneumatik – zkontrolujte, zda nejen na běhounu, ale i na bocích není trhlina. Pokud je na boku a je pouze povrchová (narušená svrchní vrstva tkaniny), pomůže její zalepení například lepidlem Chemoprén. Při větším poškození doporučuji plášť vyměnit – jeho roztržení ve velké rychlosti znamená velké riziko úrazu.
Pláště horských kol trochu matou svým vysokým vzorkem – ve skutečnosti jsou ojeté dříve, než zmizí výstupky. Nejlépe vám pomohou jejich stav určit v servisu. Důležité však je správné nahuštění pláště. Pokud máte možnost využít manometr (například u čerpací stanice), na boku pláště najdete doporučené tlaky, minimální i maximální. Využití té které krajní hranice závisí na jízdním stylu a podmínkách, obecně lze doporučit střední hodnoty.
Duše a páska pod ní - trápily vás v minulé sezoně často defekty či únik tlaku? Možná to bylo tím, že duše je příliš stará, nebo je poškozená páska pod ní a otvory pro dráty duši rozříznou.
Vycentrování kol – pohmatem lze v první řadě zjistit, zda některý z drátů výpletu není uvolněný. Zkuste roztočit kolo a pohledem na ráfek v oblasti brzdových špalků zjistit, zda není rozcentrovaný, "neháže do stran“. Pokud ano, nechte jej v servisu vycentrovat.
Pozornost je na místě u kotoučových brzd – na špatný stav výpletu vás neupozorní škrtání ráfku o špalíky brzd. Fakt, že kolo ještě projde vidlicí, by neměl znamenat uspokojení nad dobrým stavem kola – rozcentrovaný výplet znamená nestejnoměrné napnutí drátů a to pak riziko jejich praskání.
Krok brzdy – u čelisťových brzd dojde při částečném opotřebení špalíků k prodloužení kroku brzdové páky (ke kontaktu špalíku s ráfkem dochází až při přiblížení brzdové páky k řídítkům). V tomto případě pomůže jednoduchý úkon – stačí jen více vyšroubovat stavěcí šroub na těle páky. Pokud už je tento vymontovaný příliš, nezbývá, než jej opět utáhnout, povolit šroub na brzdové čelisti, povytáhnout lanko, zpětně zajistit šroubem a následně doladit krok páky stavěcím šroubem.
Lanka a bovdeny – pokud je krok páky čelisťové brzdy příliš tuhý a klade velký odpor, na vině budou nejspíš suchá lanka a bovdeny. U horského kola lze bovden uvolnit z navářky na rámu, vytáhnout lanko, namazat jej řídkým olejem (je dobré jej vstříknout i do bovdenu) a následně setřít jeho přebytky. U kola silničního nezbude, než rozebrat systém, vytáhnout lanko, promazat a vše opět sestavit a seřídit.
Sedlovka (tyč držící sedlo) – pokud je hliníková, na začátku sezony ji vytáhněte, lehce namažte a opět zasuňte do rámu. Zabráníte tak "srůstu“ kovových ploch. Kompozitové sedlovky naopak rozhodně nemažte.
Alespoň jednou za dva roky (pokud na kole každý týden nezávodíte) je dobré nechat v servisu rozebrat náboje, vyčistit a znovu promazat.
Třetí krok - odborný servis
Většinu následujících zásahů lze sice zvládnout i v domácí dílně, ovšem doporučit to lze pouze nářadím a zručností dobře vybaveným cyklistům. Pokud následující úkony svému kolu nedopřejete, riskujete značné snížení životnosti jednotlivých částí.
Kotoučové brzdy – výrobci doporučují jednou ročně měnit brzdovou kapalinu. Důležitá je také kontrola stavu těsnění pístků.
Odpružené vidlice a tlumiče – bez ohledu na to, jak moc jezdíte, je opět jednou ročně vhodný odborný servis. Značně se tak prodlouží životnost tohoto komponentu.
ložiska nábojů, hlavového složení – minimálně jednou za dva roky (dle intenzity ježdění a podmínek, v nichž se pohybujete) je dobré nechat je rozebrat, vyčistit a znovu namazat.
Lanka a bovdeny – jednou za rok až dva roky je nechte kompletně vyměnit.
Orientační ceník vybraných servisních prací
Poznámka: Ceníky stejně jako přístup k zákazníkovi se v různých regionech diametrálně liší. Těžko se dá na malém městě nebo dokonce vesnici zavést stejný ceník jako v centru velkoměsta. |
Text a foto: RUDOLF HRONZA, magazín VELO
TIP REDAKCE: seriál údržba a servis kola krok za krokem včetně různých tipů a vychytávek najdete na: http://www.ivelo.cz/domaci-dilna/ |