Kupování zájezdu přes internet může stát hodně času a nervů - ilustrační foto

Kupování zájezdu přes internet může stát hodně času a nervů - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Jak koupit dovolenou přes internet. Počítejte i s neexistujícími zájezdy

  • 78
Víc než čtvrtina zájezdů v Česku se dnes prodává přes internet. Určitě by se jich prodalo víc, kdyby systém opravdu fungoval. Řada pobytů, které zprostředkovatelské agentury nabízejí, totiž vůbec neexistuje. Místo abyste se v klidu těšili na dovolenou, ztratíte hlavně čas a nervy.

Neplatná nabídka zájezdů

Chtěli jsme letět na Kapverdské ostrovy a vyhovující zájezd jsme si našli u agentury Invia. Absolvovali jsme nezbytné kolečko organizačního zařizování, jako je vyjednávání a koordinace termínu dovolené, vyřízení vlastního pasu pro dítě a tak dále. Poté jsme si chtěli cestu zarezervovat, ale od slečny na telefonu jsme se dozvěděli, že zájezd sice v nabídce je, ale neuskuteční se.

Sice to bylo poněkud nepříjemné překvapení, ale nijak zvlášť nás to ještě nevzrušilo. Na vyhovující termín agentura nabízela celkem osm různých zájezdů a nám bylo v podstatě jedno, s kterým z nich odletíme.

Projevili jsme tedy přání zarezervovat si jiný zájezd, ale dozvěděli jsme se, že ani ten už neexistuje. Už trochu zoufale jsme požádali slečnu, aby nám našla jakýkoli zájezd v zadaném termínu. K našemu údivu jsme však zjistili, že z inzerovaných osmi zájezdů se neuskuteční ani jeden.

Celá záležitost je o to nepříjemnější, že pevně zadaný termín naší dovolené značně limituje výběr jiného zájezdu, který tentokrát musíme volit především s ohledem na datum a nikoli destinaci, kterou bychom rádi navštívili.

Klamavá reklama

Zajímalo nás, jak je vůbec možné, že takto velká (a z pohledu klienta předpokládejme, že i spolehlivá) agentura může inzerovat řadu zájezdů, které není schopna nabídnout.

Požádali jsme o vyjádření Michala Tůmu, mluvčího agentury Invia. To už od našeho pokusu a vzrušeného rozhovoru s obchodnicí uplynuly tři dny a přesto všechny neexistující zájezdy Invia stále nabízela na svých stránkách. "Chyba vznikla kvůli špatnému exportu, který nám dodal pořadatel zájezdu. U speciálních destinací, jako je například tato, je riziko nedostatku letenek větší než u obvyklých masových destinací. U běžných masových destinací se tyto chyby vyskytují minimálně."

Podle Jana Votočky ze Sdružení ochrany spotřebitele (SOS) je ale možné tuto situaci považovat za klamavou reklamu. Pokud totiž podnikatel nabízí ke koupi služby za určitou stanovenou cenu a přitom nezveřejní důvody, proč nebude schopen zajistit realizaci nabízené služby, a poté odmítá přijetí objednávky nebo dodání produktu, lze to považovat za klamavou obchodní reklamu. Tak praví zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele.

Koupili jste si někdy zájezd přes internet?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 14. září 2010. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 787
NE
NE 412

Heslem je nezávaznost

"Veškeré poptávky jsou pouze nezávazné a rozhodující je potvrzená nabídka od některého z našich specialistů. Toto je detailně popsáno v obchodních podmínkách a mezi našimi klienty je to známá informace. Invia.cz udělala maximum pro vaší informovanost a spokojenost, zároveň vše bylo v souladu s obchodními podmínkami," brání se Michal Tůma.

Jiného názoru je Jiří Votočka. "Spotřebitel za takto stanovených obchodních podmínek nemůže sice zájezd vymáhat, ale v případě klamavé reklamy může zakročit Česká obchodní inspekce," vysvětluje odborník.

Jistě, upozornění o nezávaznosti objednávek jsme si všimli, ale i přesto jsme s přípravami na dovolenou začali před rezervací. Nepředpokládali jsme totiž, že pokud měsíc před plánovaným odletem agentura nabízí osm zájezdů, z nichž ani jeden již není aktuální. A stejně tak bychom očekávali poněkud větší flexibilitu a stažení neplatné nabídky okamžitě po upozornění, a nikoli až po několika dnech a rozhovoru s tiskovým oddělením.

Jsme ale poučeni pro příště. Ani výběr zájezdů u velké agentury na termín s dostatečným předstihem vám nezaručuje, že do vybrané destinace skutečně odcestujete. Pokusy o marnou rezervaci a následné vysvětlení ztratíte jen mnoho času, nervů, abyste se nakonec dozvěděli, že prakticky všechno lze skrýt za kouzelné slovo: "nezávazně."

Vyjádření Invia.cz

V tomto případě bohužel došlo ke zrušení letu, takže nemohl být žádný z hotelů v dané destinaci k dispozici, text tak popisuje pouze jeden případ neexistujícího zájezdu. V nabídce cestovní agentury INVIA.CZ jsou zájezdy 400 cestovních kanceláří a jedná se tak o největší databázi zájezdů na jednom místě, která se nonstop aktualizuje s daty, která nám dodávají pořadatelé zájezdů. O faktu, že se zájezd neuskuteční, jsme klientku informovali hned v den objednání. Všem klientům doporučujeme zařizovat veškeré organizační záležitosti až po finálním potvrzení objednávky zájezdu naším prodejcem.

Michal Tůma, Invia.cz

, pro iDNES.cz