Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Test superkola. Jezdí na něm Contador, Kreuziger i Štybar

aktualizováno 
Projeli jsme superzávodní silniční kolo, které s určitými obměnami čtenář uvidí i na právě začínající Tour de France. Podívejte se s námi na výjimečný stroj, který se nejen nejvíc používá v pelotonu, ale jedou na něm i velcí favorité včetně dvou českých závodníků.

Silniční karbonové kolo Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc 2015 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Stroj Specialized S-Works Tarmac používají tři profesionální stáje mezinárodního pelotonu: Tinkoff – Saxo (Contador + Kreuziger), Astana (Nibali) a také Etixx – Quick Step (Štybar). A ačkoli nejedou vždy všichni cyklisté zmíněných stájí na tomto modelu (zejména sprinteři v rovinatých etapách používají „rychlejší“ model Venge), je tarmac nejuniverzálnější a tudíž nejpoužívanější. Jiné značky jsou zastoupeny v pelotonu maximálně u dvou stájí, konkrétně Scott (stáje Orica Greenedge a IAM) a Canyon (Movistar a Kaťuša).

Jako bombardér Stealth

Na tarmacu jsem najezdil asi 350 km v nejrůznějším terénu včetně Dolomit. Mé dojmy? Design stroje je minimalistický a ctí současný trend. Matová černá jen s lesklým černým nápisem S-Works a dokonce i černými omotávkami. Vzhled s nadsázkou připomíná neviditelný bombardér Stealth.

Fotogalerie

Kolo je také stavěné do rychla. Je to cítit od prvního šlápnutí. Hlavní podíl na tom mají tři základní prvky, které jsou dobře sladěné – pevný tuhý karbonový rám s výbornou geometrií, karbonová kola Roval 40 mm a špičkové komponenty Shimano Dura-Ace.

Tarmac model 2015 je ostré a přitom univerzální závodní kolo s jasnou charakteristikou. Vyznačuje se rychlostí, tuhostí, skvělým přenosem síly při šlapání, až extrémními manévrovacími schopnostmi a zároveň překvapivým pohodlím zejména v zadní části stavby. Když vjedu na nerovnost, dostanu na předním kole ránu do řídítek, ale zadek díky stavbě kola a špičkovému materiálu nerovnost pohltí.

Ve srovnání například se závodními lyžemi mě překvapilo, jak může na tak profesionálním kole bez obav a potíží jezdit i nezávodník, obyčejný sportovní cyklista. Na špičkový stroj jsem si zvykl překvapivě rychle a velmi rychle ho také dostatečně ovládl.

Jediný problém jsem zaznamenal v některých ostřejších sjezdech v Dolomitech, kde jsem cítil zejména v úsecích s ne zrovna rovným, hladkým povrchem citelnější vibrace. To však může způsobovat jednak moje nezkušenost z ostrých prudkých sjezdů v Alpách, tak i vyšší váha. Oproti mně jsou profesionální cyklisté přece jen o 15 až o 20 kg lehčí a to se může projevit právě v takových situacích.

Pohled odborníka

...Je jen velmi málo kol, která se ženou za pedálem jako Tarmac. Nízká hmotnost ve spojení s nekompromisní tuhostí celku a lehoučkými koly rezultují v neuvěřitelný odpich a lehkost jízdy. Jestliže roviny a zrychlení způsobují radost, v kopci je z ní doslova jásot. Čtyřicetimilimetrové ráfky na zpomalení ani nepomyslí, pokud máte dostatek dynamitu v nohách, kolo vás jen podpoří. Není divu, že na takovém kole se koeficient hrozivosti řady kopců na známém testovacím okruhu výrazně sníží. Více není co dodat.

…Výsledkem je agresivní a přitom pohodlná jízda.

… Ovladatelnost se s inovacemi pocitově nijak nemění. Tarmac patří k živějším strojům, avšak ve vší slušnosti – není neklidný při vedení stopy, delší rychlé zatáčky opisuje příkladně, serpentinami se nechá protáhnout bez odporu. Jen je velmi citlivý na jakýkoliv impulz od řídítek.

(Rudolf Hronza, časopis 53x11)

Reaguje rychlostí blesku

Je třeba si zpočátku rovněž hlídat manévrování. Řídítka jsou citlivá na sebemenší pohyb. Kdybych to měl přirovnat k autu, tak bych řekl, že stroj má citlivý posilovač řízení. Na jakýkoli podnět reaguje rychlostí blesku. I na to je třeba si zvyknout.

A teď parametr rychlosti. Na testovacích 50 až 60 km okruzích byla má průměrná rychlost na S-Works Tarmacu o 1,5 až 2 km vyšší oproti „pohodlnému“, méně do rychlosti vyladěnému stroji Specialized Roubaix SL 4 Expert 2014.

Zadní disková brzda
Střed kola s klikou
Sedlo

Nejvíc jsem cítil rychlost na dlouhých rovinkách, kdy se mi dařilo držet vysoké tempo a karbonová kola nádherně odvalovala. Profesionální jezdci výhody vyšších karbonových ráfků navíc umí využít i ve sjezdech a ve stoupáních.

Technologie

U nejlepších verzí rámů Tarmac je použita také nejlepší technologie výroby FACT 11r operující s vysokopevnostními uhlíkovými vlákny pro dosažení požadované tuhosti při nízké hmotnosti. U dostupnějších variant Tarmacu jde o postup FACT 10r. Technologie FACT mimo jiné zahrnuje středové pouzdro a řetězové vzpěry vyrobené jako jeden kus – tedy přesné vyladění partie, která má obří podíl na tuhosti celku a je také nejvíce namáhána.

(Rudolf Hronza, časopis 53x11)

V sedmi velikostech

Specialized nabízí novou verzi v sedmi velikostech, z nichž každá byla vyvinuta do určité míry nezávisle na ostatních. Každá také má jiný úhel hlavové a sedlové trubky, jinak dlouhé jsou představce a kliky, liší se šíře řídítek. To proto, že při standardních postupech výroby rámu podává optimální výkon vlastně jen jedna velikost, u ostatních už mohou být vlastnosti v některých ohledech kompromisní.

Závěrem je nutné připomenout, že testované kolo Specialized S-Works Tarmac (Di2 Disc) nebylo z pochopitelných důvodů zcela identické se stroji Contadora, Kreuzigera nebo Štybara. Ze dvou důvodů.

Zaprvé bylo vybaveno diskovými hydraulickými brzdami. Ty sice komfortně a skvěle brzdí, ale v pelotonu Tour de France i dalších „Grand Tours“ z různých příčin dosud nejsou povoleny.

Zadruhé mají závodníci různé individuální úpravy. Jiná řídítka, sedlovky, sedla, často i testují komponenty, které se ještě nedostaly do prodeje.

A konečně cena takového kola, která laikovi může připadat závratná. U testovaného stroje je to 265 999 korun, což odpovídá novému menšímu autu.

Specifikace Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc

Materiál rámu karbon, S-Works FACT 11r / vidlice karbon, S-Works FACT / zapletená kola Roval Rapide CLX 40 SCS Disc / karbonové ráfky 40mm ráfky / pláště Specialized S-Works Turbo / brzdy Shimano 785 diskové hydraulika / sada Shimano Dura-Ace (11 rychlostí, kazeta 11−28 zubů) / kliky S-Works FACT Carbon (převodníky 52/36 zubů) / představec S-Works SL Alu / řídítka S-Works SL Carbon / sedlovka S-Works FACT Carbon / sedlo Specialized Toupé Pro (karbonové ližiny)

Autor:




Nejčtenější

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
A zase to Chorvatsko. I letos bude pro Čechy nejoblíbenější destinací

Chorvatsko bude letos podle Asociace cestovních kanceláří opět nejoblíbenější destinací českých turistů - stejně jako loni a spoustu předchozích let. Asociace...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Další z rubriky

Řeka, vodník, mořská panna, zlaté rybky, vrbička. Tak vypadá idylka na Ohři.
Slavný opilec, rybářský ráj a město piva. Lehký cyklovýlet okolím Žatce

Cyklotoulky v okolí Žatce, by se klidně mohly jmenovat chmelové či pivní. Ale nejen pivem živ je člověk, takže k němu přidáme ještě projížďku kolem řeky až k...  celý článek

Další vodní plochou v kraji pod Bezdězem je Poselský rybník.
Romantika na kolech. Poezii Máchova jezera pomalu mění moderní atrakce

Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. Je to asi již trochu klišé, uvádět kraj okolo...  celý článek

Piešťany jsou nejproslulejší slovenské lázně.
Kde se lidé koupali v krvi i bahně. Poznejte nejhezčí lázně Slovenska

S rozmachem wellness se posouvá i dnešní pojem lázeňství. Neustále přibývají nová a nová místa, která lákají za odpočinkem a relaxací spojenou s poznáváním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.