Test superkola. Jezdí na něm Contador, Kreuziger i Štybar

Projeli jsme superzávodní silniční kolo, které s určitými obměnami čtenář uvidí i na právě začínající Tour de France. Podívejte se s námi na výjimečný stroj, který se nejen nejvíc používá v pelotonu, ale jedou na něm i velcí favorité včetně dvou českých závodníků.
Silniční karbonové kolo Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc 2015

Silniční karbonové kolo Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc 2015 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Stroj Specialized S-Works Tarmac používají tři profesionální stáje mezinárodního pelotonu: Tinkoff – Saxo (Contador + Kreuziger), Astana (Nibali) a také Etixx – Quick Step (Štybar). A ačkoli nejedou vždy všichni cyklisté zmíněných stájí na tomto modelu (zejména sprinteři v rovinatých etapách používají „rychlejší“ model Venge), je tarmac nejuniverzálnější a tudíž nejpoužívanější. Jiné značky jsou zastoupeny v pelotonu maximálně u dvou stájí, konkrétně Scott (stáje Orica Greenedge a IAM) a Canyon (Movistar a Kaťuša).

Jako bombardér Stealth

Na tarmacu jsem najezdil asi 350 km v nejrůznějším terénu včetně Dolomit. Mé dojmy? Design stroje je minimalistický a ctí současný trend. Matová černá jen s lesklým černým nápisem S-Works a dokonce i černými omotávkami. Vzhled s nadsázkou připomíná neviditelný bombardér Stealth.

Kolo je také stavěné do rychla. Je to cítit od prvního šlápnutí. Hlavní podíl na tom mají tři základní prvky, které jsou dobře sladěné – pevný tuhý karbonový rám s výbornou geometrií, karbonová kola Roval 40 mm a špičkové komponenty Shimano Dura-Ace.

Tarmac model 2015 je ostré a přitom univerzální závodní kolo s jasnou charakteristikou. Vyznačuje se rychlostí, tuhostí, skvělým přenosem síly při šlapání, až extrémními manévrovacími schopnostmi a zároveň překvapivým pohodlím zejména v zadní části stavby. Když vjedu na nerovnost, dostanu na předním kole ránu do řídítek, ale zadek díky stavbě kola a špičkovému materiálu nerovnost pohltí.

Ve srovnání například se závodními lyžemi mě překvapilo, jak může na tak profesionálním kole bez obav a potíží jezdit i nezávodník, obyčejný sportovní cyklista. Na špičkový stroj jsem si zvykl překvapivě rychle a velmi rychle ho také dostatečně ovládl.

Jediný problém jsem zaznamenal v některých ostřejších sjezdech v Dolomitech, kde jsem cítil zejména v úsecích s ne zrovna rovným, hladkým povrchem citelnější vibrace. To však může způsobovat jednak moje nezkušenost z ostrých prudkých sjezdů v Alpách, tak i vyšší váha. Oproti mně jsou profesionální cyklisté přece jen o 15 až o 20 kg lehčí a to se může projevit právě v takových situacích.

Pohled odborníka

...Je jen velmi málo kol, která se ženou za pedálem jako Tarmac. Nízká hmotnost ve spojení s nekompromisní tuhostí celku a lehoučkými koly rezultují v neuvěřitelný odpich a lehkost jízdy. Jestliže roviny a zrychlení způsobují radost, v kopci je z ní doslova jásot. Čtyřicetimilimetrové ráfky na zpomalení ani nepomyslí, pokud máte dostatek dynamitu v nohách, kolo vás jen podpoří. Není divu, že na takovém kole se koeficient hrozivosti řady kopců na známém testovacím okruhu výrazně sníží. Více není co dodat.

…Výsledkem je agresivní a přitom pohodlná jízda.

… Ovladatelnost se s inovacemi pocitově nijak nemění. Tarmac patří k živějším strojům, avšak ve vší slušnosti – není neklidný při vedení stopy, delší rychlé zatáčky opisuje příkladně, serpentinami se nechá protáhnout bez odporu. Jen je velmi citlivý na jakýkoliv impulz od řídítek.

(Rudolf Hronza, časopis 53x11)

Reaguje rychlostí blesku

Je třeba si zpočátku rovněž hlídat manévrování. Řídítka jsou citlivá na sebemenší pohyb. Kdybych to měl přirovnat k autu, tak bych řekl, že stroj má citlivý posilovač řízení. Na jakýkoli podnět reaguje rychlostí blesku. I na to je třeba si zvyknout.

A teď parametr rychlosti. Na testovacích 50 až 60 km okruzích byla má průměrná rychlost na S-Works Tarmacu o 1,5 až 2 km vyšší oproti „pohodlnému“, méně do rychlosti vyladěnému stroji Specialized Roubaix SL 4 Expert 2014.

Zadní disková brzda
Střed kola s klikou
Sedlo

Nejvíc jsem cítil rychlost na dlouhých rovinkách, kdy se mi dařilo držet vysoké tempo a karbonová kola nádherně odvalovala. Profesionální jezdci výhody vyšších karbonových ráfků navíc umí využít i ve sjezdech a ve stoupáních.

Technologie

U nejlepších verzí rámů Tarmac je použita také nejlepší technologie výroby FACT 11r operující s vysokopevnostními uhlíkovými vlákny pro dosažení požadované tuhosti při nízké hmotnosti. U dostupnějších variant Tarmacu jde o postup FACT 10r. Technologie FACT mimo jiné zahrnuje středové pouzdro a řetězové vzpěry vyrobené jako jeden kus – tedy přesné vyladění partie, která má obří podíl na tuhosti celku a je také nejvíce namáhána.

(Rudolf Hronza, časopis 53x11)

V sedmi velikostech

Specialized nabízí novou verzi v sedmi velikostech, z nichž každá byla vyvinuta do určité míry nezávisle na ostatních. Každá také má jiný úhel hlavové a sedlové trubky, jinak dlouhé jsou představce a kliky, liší se šíře řídítek. To proto, že při standardních postupech výroby rámu podává optimální výkon vlastně jen jedna velikost, u ostatních už mohou být vlastnosti v některých ohledech kompromisní.

Závěrem je nutné připomenout, že testované kolo Specialized S-Works Tarmac (Di2 Disc) nebylo z pochopitelných důvodů zcela identické se stroji Contadora, Kreuzigera nebo Štybara. Ze dvou důvodů.

Zaprvé bylo vybaveno diskovými hydraulickými brzdami. Ty sice komfortně a skvěle brzdí, ale v pelotonu Tour de France i dalších „Grand Tours“ z různých příčin dosud nejsou povoleny.

Zadruhé mají závodníci různé individuální úpravy. Jiná řídítka, sedlovky, sedla, často i testují komponenty, které se ještě nedostaly do prodeje.

A konečně cena takového kola, která laikovi může připadat závratná. U testovaného stroje je to 265 999 korun, což odpovídá novému menšímu autu.

Specifikace Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc

Materiál rámu karbon, S-Works FACT 11r / vidlice karbon, S-Works FACT / zapletená kola Roval Rapide CLX 40 SCS Disc / karbonové ráfky 40mm ráfky / pláště Specialized S-Works Turbo / brzdy Shimano 785 diskové hydraulika / sada Shimano Dura-Ace (11 rychlostí, kazeta 11−28 zubů) / kliky S-Works FACT Carbon (převodníky 52/36 zubů) / představec S-Works SL Alu / řídítka S-Works SL Carbon / sedlovka S-Works FACT Carbon / sedlo Specialized Toupé Pro (karbonové ližiny)

Autor:
Témata: Tour de France

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 10:51

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 10:51

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...