Test superkola. Jezdí na něm Contador, Kreuziger i Štybar

Projeli jsme superzávodní silniční kolo, které s určitými obměnami čtenář uvidí i na právě začínající Tour de France. Podívejte se s námi na výjimečný stroj, který se nejen nejvíc používá v pelotonu, ale jedou na něm i velcí favorité včetně dvou českých závodníků.
Silniční karbonové kolo Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc 2015

Silniční karbonové kolo Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc 2015 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Stroj Specialized S-Works Tarmac používají tři profesionální stáje mezinárodního pelotonu: Tinkoff – Saxo (Contador + Kreuziger), Astana (Nibali) a také Etixx – Quick Step (Štybar). A ačkoli nejedou vždy všichni cyklisté zmíněných stájí na tomto modelu (zejména sprinteři v rovinatých etapách používají „rychlejší“ model Venge), je tarmac nejuniverzálnější a tudíž nejpoužívanější. Jiné značky jsou zastoupeny v pelotonu maximálně u dvou stájí, konkrétně Scott (stáje Orica Greenedge a IAM) a Canyon (Movistar a Kaťuša).

Jako bombardér Stealth

Na tarmacu jsem najezdil asi 350 km v nejrůznějším terénu včetně Dolomit. Mé dojmy? Design stroje je minimalistický a ctí současný trend. Matová černá jen s lesklým černým nápisem S-Works a dokonce i černými omotávkami. Vzhled s nadsázkou připomíná neviditelný bombardér Stealth.

Kolo je také stavěné do rychla. Je to cítit od prvního šlápnutí. Hlavní podíl na tom mají tři základní prvky, které jsou dobře sladěné – pevný tuhý karbonový rám s výbornou geometrií, karbonová kola Roval 40 mm a špičkové komponenty Shimano Dura-Ace.

Tarmac model 2015 je ostré a přitom univerzální závodní kolo s jasnou charakteristikou. Vyznačuje se rychlostí, tuhostí, skvělým přenosem síly při šlapání, až extrémními manévrovacími schopnostmi a zároveň překvapivým pohodlím zejména v zadní části stavby. Když vjedu na nerovnost, dostanu na předním kole ránu do řídítek, ale zadek díky stavbě kola a špičkovému materiálu nerovnost pohltí.

Ve srovnání například se závodními lyžemi mě překvapilo, jak může na tak profesionálním kole bez obav a potíží jezdit i nezávodník, obyčejný sportovní cyklista. Na špičkový stroj jsem si zvykl překvapivě rychle a velmi rychle ho také dostatečně ovládl.

Jediný problém jsem zaznamenal v některých ostřejších sjezdech v Dolomitech, kde jsem cítil zejména v úsecích s ne zrovna rovným, hladkým povrchem citelnější vibrace. To však může způsobovat jednak moje nezkušenost z ostrých prudkých sjezdů v Alpách, tak i vyšší váha. Oproti mně jsou profesionální cyklisté přece jen o 15 až o 20 kg lehčí a to se může projevit právě v takových situacích.

Pohled odborníka

...Je jen velmi málo kol, která se ženou za pedálem jako Tarmac. Nízká hmotnost ve spojení s nekompromisní tuhostí celku a lehoučkými koly rezultují v neuvěřitelný odpich a lehkost jízdy. Jestliže roviny a zrychlení způsobují radost, v kopci je z ní doslova jásot. Čtyřicetimilimetrové ráfky na zpomalení ani nepomyslí, pokud máte dostatek dynamitu v nohách, kolo vás jen podpoří. Není divu, že na takovém kole se koeficient hrozivosti řady kopců na známém testovacím okruhu výrazně sníží. Více není co dodat.

…Výsledkem je agresivní a přitom pohodlná jízda.

… Ovladatelnost se s inovacemi pocitově nijak nemění. Tarmac patří k živějším strojům, avšak ve vší slušnosti – není neklidný při vedení stopy, delší rychlé zatáčky opisuje příkladně, serpentinami se nechá protáhnout bez odporu. Jen je velmi citlivý na jakýkoliv impulz od řídítek.

(Rudolf Hronza, časopis 53x11)

Reaguje rychlostí blesku

Je třeba si zpočátku rovněž hlídat manévrování. Řídítka jsou citlivá na sebemenší pohyb. Kdybych to měl přirovnat k autu, tak bych řekl, že stroj má citlivý posilovač řízení. Na jakýkoli podnět reaguje rychlostí blesku. I na to je třeba si zvyknout.

A teď parametr rychlosti. Na testovacích 50 až 60 km okruzích byla má průměrná rychlost na S-Works Tarmacu o 1,5 až 2 km vyšší oproti „pohodlnému“, méně do rychlosti vyladěnému stroji Specialized Roubaix SL 4 Expert 2014.

Zadní disková brzda
Střed kola s klikou
Sedlo

Nejvíc jsem cítil rychlost na dlouhých rovinkách, kdy se mi dařilo držet vysoké tempo a karbonová kola nádherně odvalovala. Profesionální jezdci výhody vyšších karbonových ráfků navíc umí využít i ve sjezdech a ve stoupáních.

Technologie

U nejlepších verzí rámů Tarmac je použita také nejlepší technologie výroby FACT 11r operující s vysokopevnostními uhlíkovými vlákny pro dosažení požadované tuhosti při nízké hmotnosti. U dostupnějších variant Tarmacu jde o postup FACT 10r. Technologie FACT mimo jiné zahrnuje středové pouzdro a řetězové vzpěry vyrobené jako jeden kus – tedy přesné vyladění partie, která má obří podíl na tuhosti celku a je také nejvíce namáhána.

(Rudolf Hronza, časopis 53x11)

V sedmi velikostech

Specialized nabízí novou verzi v sedmi velikostech, z nichž každá byla vyvinuta do určité míry nezávisle na ostatních. Každá také má jiný úhel hlavové a sedlové trubky, jinak dlouhé jsou představce a kliky, liší se šíře řídítek. To proto, že při standardních postupech výroby rámu podává optimální výkon vlastně jen jedna velikost, u ostatních už mohou být vlastnosti v některých ohledech kompromisní.

Závěrem je nutné připomenout, že testované kolo Specialized S-Works Tarmac (Di2 Disc) nebylo z pochopitelných důvodů zcela identické se stroji Contadora, Kreuzigera nebo Štybara. Ze dvou důvodů.

Zaprvé bylo vybaveno diskovými hydraulickými brzdami. Ty sice komfortně a skvěle brzdí, ale v pelotonu Tour de France i dalších „Grand Tours“ z různých příčin dosud nejsou povoleny.

Zadruhé mají závodníci různé individuální úpravy. Jiná řídítka, sedlovky, sedla, často i testují komponenty, které se ještě nedostaly do prodeje.

A konečně cena takového kola, která laikovi může připadat závratná. U testovaného stroje je to 265 999 korun, což odpovídá novému menšímu autu.

Specifikace Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc

Materiál rámu karbon, S-Works FACT 11r / vidlice karbon, S-Works FACT / zapletená kola Roval Rapide CLX 40 SCS Disc / karbonové ráfky 40mm ráfky / pláště Specialized S-Works Turbo / brzdy Shimano 785 diskové hydraulika / sada Shimano Dura-Ace (11 rychlostí, kazeta 11−28 zubů) / kliky S-Works FACT Carbon (převodníky 52/36 zubů) / představec S-Works SL Alu / řídítka S-Works SL Carbon / sedlovka S-Works FACT Carbon / sedlo Specialized Toupé Pro (karbonové ližiny)

Autor:
Témata: Tour de France

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...