Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Test superkola. Jezdí na něm Contador, Kreuziger i Štybar

aktualizováno 
Projeli jsme superzávodní silniční kolo, které s určitými obměnami čtenář uvidí i na právě začínající Tour de France. Podívejte se s námi na výjimečný stroj, který se nejen nejvíc používá v pelotonu, ale jedou na něm i velcí favorité včetně dvou českých závodníků.

Silniční karbonové kolo Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc 2015 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Stroj Specialized S-Works Tarmac používají tři profesionální stáje mezinárodního pelotonu: Tinkoff – Saxo (Contador + Kreuziger), Astana (Nibali) a také Etixx – Quick Step (Štybar). A ačkoli nejedou vždy všichni cyklisté zmíněných stájí na tomto modelu (zejména sprinteři v rovinatých etapách používají „rychlejší“ model Venge), je tarmac nejuniverzálnější a tudíž nejpoužívanější. Jiné značky jsou zastoupeny v pelotonu maximálně u dvou stájí, konkrétně Scott (stáje Orica Greenedge a IAM) a Canyon (Movistar a Kaťuša).

Jako bombardér Stealth

Na tarmacu jsem najezdil asi 350 km v nejrůznějším terénu včetně Dolomit. Mé dojmy? Design stroje je minimalistický a ctí současný trend. Matová černá jen s lesklým černým nápisem S-Works a dokonce i černými omotávkami. Vzhled s nadsázkou připomíná neviditelný bombardér Stealth.

Fotogalerie

Kolo je také stavěné do rychla. Je to cítit od prvního šlápnutí. Hlavní podíl na tom mají tři základní prvky, které jsou dobře sladěné – pevný tuhý karbonový rám s výbornou geometrií, karbonová kola Roval 40 mm a špičkové komponenty Shimano Dura-Ace.

Tarmac model 2015 je ostré a přitom univerzální závodní kolo s jasnou charakteristikou. Vyznačuje se rychlostí, tuhostí, skvělým přenosem síly při šlapání, až extrémními manévrovacími schopnostmi a zároveň překvapivým pohodlím zejména v zadní části stavby. Když vjedu na nerovnost, dostanu na předním kole ránu do řídítek, ale zadek díky stavbě kola a špičkovému materiálu nerovnost pohltí.

Ve srovnání například se závodními lyžemi mě překvapilo, jak může na tak profesionálním kole bez obav a potíží jezdit i nezávodník, obyčejný sportovní cyklista. Na špičkový stroj jsem si zvykl překvapivě rychle a velmi rychle ho také dostatečně ovládl.

Jediný problém jsem zaznamenal v některých ostřejších sjezdech v Dolomitech, kde jsem cítil zejména v úsecích s ne zrovna rovným, hladkým povrchem citelnější vibrace. To však může způsobovat jednak moje nezkušenost z ostrých prudkých sjezdů v Alpách, tak i vyšší váha. Oproti mně jsou profesionální cyklisté přece jen o 15 až o 20 kg lehčí a to se může projevit právě v takových situacích.

Pohled odborníka

...Je jen velmi málo kol, která se ženou za pedálem jako Tarmac. Nízká hmotnost ve spojení s nekompromisní tuhostí celku a lehoučkými koly rezultují v neuvěřitelný odpich a lehkost jízdy. Jestliže roviny a zrychlení způsobují radost, v kopci je z ní doslova jásot. Čtyřicetimilimetrové ráfky na zpomalení ani nepomyslí, pokud máte dostatek dynamitu v nohách, kolo vás jen podpoří. Není divu, že na takovém kole se koeficient hrozivosti řady kopců na známém testovacím okruhu výrazně sníží. Více není co dodat.

…Výsledkem je agresivní a přitom pohodlná jízda.

… Ovladatelnost se s inovacemi pocitově nijak nemění. Tarmac patří k živějším strojům, avšak ve vší slušnosti – není neklidný při vedení stopy, delší rychlé zatáčky opisuje příkladně, serpentinami se nechá protáhnout bez odporu. Jen je velmi citlivý na jakýkoliv impulz od řídítek.

(Rudolf Hronza, časopis 53x11)

Reaguje rychlostí blesku

Je třeba si zpočátku rovněž hlídat manévrování. Řídítka jsou citlivá na sebemenší pohyb. Kdybych to měl přirovnat k autu, tak bych řekl, že stroj má citlivý posilovač řízení. Na jakýkoli podnět reaguje rychlostí blesku. I na to je třeba si zvyknout.

A teď parametr rychlosti. Na testovacích 50 až 60 km okruzích byla má průměrná rychlost na S-Works Tarmacu o 1,5 až 2 km vyšší oproti „pohodlnému“, méně do rychlosti vyladěnému stroji Specialized Roubaix SL 4 Expert 2014.

Zadní disková brzda
Střed kola s klikou
Sedlo

Nejvíc jsem cítil rychlost na dlouhých rovinkách, kdy se mi dařilo držet vysoké tempo a karbonová kola nádherně odvalovala. Profesionální jezdci výhody vyšších karbonových ráfků navíc umí využít i ve sjezdech a ve stoupáních.

Technologie

U nejlepších verzí rámů Tarmac je použita také nejlepší technologie výroby FACT 11r operující s vysokopevnostními uhlíkovými vlákny pro dosažení požadované tuhosti při nízké hmotnosti. U dostupnějších variant Tarmacu jde o postup FACT 10r. Technologie FACT mimo jiné zahrnuje středové pouzdro a řetězové vzpěry vyrobené jako jeden kus – tedy přesné vyladění partie, která má obří podíl na tuhosti celku a je také nejvíce namáhána.

(Rudolf Hronza, časopis 53x11)

V sedmi velikostech

Specialized nabízí novou verzi v sedmi velikostech, z nichž každá byla vyvinuta do určité míry nezávisle na ostatních. Každá také má jiný úhel hlavové a sedlové trubky, jinak dlouhé jsou představce a kliky, liší se šíře řídítek. To proto, že při standardních postupech výroby rámu podává optimální výkon vlastně jen jedna velikost, u ostatních už mohou být vlastnosti v některých ohledech kompromisní.

Závěrem je nutné připomenout, že testované kolo Specialized S-Works Tarmac (Di2 Disc) nebylo z pochopitelných důvodů zcela identické se stroji Contadora, Kreuzigera nebo Štybara. Ze dvou důvodů.

Zaprvé bylo vybaveno diskovými hydraulickými brzdami. Ty sice komfortně a skvěle brzdí, ale v pelotonu Tour de France i dalších „Grand Tours“ z různých příčin dosud nejsou povoleny.

Zadruhé mají závodníci různé individuální úpravy. Jiná řídítka, sedlovky, sedla, často i testují komponenty, které se ještě nedostaly do prodeje.

A konečně cena takového kola, která laikovi může připadat závratná. U testovaného stroje je to 265 999 korun, což odpovídá novému menšímu autu.

Specifikace Specialized S-Works Tarmac Di2 Disc

Materiál rámu karbon, S-Works FACT 11r / vidlice karbon, S-Works FACT / zapletená kola Roval Rapide CLX 40 SCS Disc / karbonové ráfky 40mm ráfky / pláště Specialized S-Works Turbo / brzdy Shimano 785 diskové hydraulika / sada Shimano Dura-Ace (11 rychlostí, kazeta 11−28 zubů) / kliky S-Works FACT Carbon (převodníky 52/36 zubů) / představec S-Works SL Alu / řídítka S-Works SL Carbon / sedlovka S-Works FACT Carbon / sedlo Specialized Toupé Pro (karbonové ližiny)

Autor:




Nejčtenější

Mezi pláží Copacabanou a arénou Sambodrome se během karnevalu spotřebuje...
Jiný kraj, jiný mrav. Jak funguje erotika a seznamování na cestách

Seznamování, dohodnuté vztahy, randění ve skupinách, první sex, manželství i náruživé orgie. Pojďme se podívat, jak to se vztahy, erotikou a sexem funguje na...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Další z rubriky

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Hrad Svojanov
Kde končí Morava a začínají Čechy. Cyklovýlet kolem Svojanova

Jedno z nejhezčích míst naší domoviny se ukrývá stranou hlavních silnic a velkých měst v hlubokém údolí říčky Křetínky. Kdysi frekventovanou středověkou cestu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.