Stroj Specialized S-Works Tarmac používají tři profesionální stáje mezinárodního pelotonu: Tinkoff – Saxo (Contador + Kreuziger), Astana (Nibali) a také Etixx – Quick Step (Štybar). A ačkoli nejedou vždy všichni cyklisté zmíněných stájí na tomto modelu (zejména sprinteři v rovinatých etapách používají „rychlejší“ model Venge), je tarmac nejuniverzálnější a tudíž nejpoužívanější. Jiné značky jsou zastoupeny v pelotonu maximálně u dvou stájí, konkrétně Scott (stáje Orica Greenedge a IAM) a Canyon (Movistar a Kaťuša).
Jako bombardér Stealth
Na tarmacu jsem najezdil asi 350 km v nejrůznějším terénu včetně Dolomit. Mé dojmy? Design stroje je minimalistický a ctí současný trend. Matová černá jen s lesklým černým nápisem S-Works a dokonce i černými omotávkami. Vzhled s nadsázkou připomíná neviditelný bombardér Stealth.
Kolo je také stavěné do rychla. Je to cítit od prvního šlápnutí. Hlavní podíl na tom mají tři základní prvky, které jsou dobře sladěné – pevný tuhý karbonový rám s výbornou geometrií, karbonová kola Roval 40 mm a špičkové komponenty Shimano Dura-Ace.
Tarmac model 2015 je ostré a přitom univerzální závodní kolo s jasnou charakteristikou. Vyznačuje se rychlostí, tuhostí, skvělým přenosem síly při šlapání, až extrémními manévrovacími schopnostmi a zároveň překvapivým pohodlím zejména v zadní části stavby. Když vjedu na nerovnost, dostanu na předním kole ránu do řídítek, ale zadek díky stavbě kola a špičkovému materiálu nerovnost pohltí.
Ve srovnání například se závodními lyžemi mě překvapilo, jak může na tak profesionálním kole bez obav a potíží jezdit i nezávodník, obyčejný sportovní cyklista. Na špičkový stroj jsem si zvykl překvapivě rychle a velmi rychle ho také dostatečně ovládl.
Jediný problém jsem zaznamenal v některých ostřejších sjezdech v Dolomitech, kde jsem cítil zejména v úsecích s ne zrovna rovným, hladkým povrchem citelnější vibrace. To však může způsobovat jednak moje nezkušenost z ostrých prudkých sjezdů v Alpách, tak i vyšší váha. Oproti mně jsou profesionální cyklisté přece jen o 15 až o 20 kg lehčí a to se může projevit právě v takových situacích.
Pohled odborníka...Je jen velmi málo kol, která se ženou za pedálem jako Tarmac. Nízká hmotnost ve spojení s nekompromisní tuhostí celku a lehoučkými koly rezultují v neuvěřitelný odpich a lehkost jízdy. Jestliže roviny a zrychlení způsobují radost, v kopci je z ní doslova jásot. Čtyřicetimilimetrové ráfky na zpomalení ani nepomyslí, pokud máte dostatek dynamitu v nohách, kolo vás jen podpoří. Není divu, že na takovém kole se koeficient hrozivosti řady kopců na známém testovacím okruhu výrazně sníží. Více není co dodat. …Výsledkem je agresivní a přitom pohodlná jízda. … Ovladatelnost se s inovacemi pocitově nijak nemění. Tarmac patří k živějším strojům, avšak ve vší slušnosti – není neklidný při vedení stopy, delší rychlé zatáčky opisuje příkladně, serpentinami se nechá protáhnout bez odporu. Jen je velmi citlivý na jakýkoliv impulz od řídítek. (Rudolf Hronza, časopis 53x11) |
Reaguje rychlostí blesku
Je třeba si zpočátku rovněž hlídat manévrování. Řídítka jsou citlivá na sebemenší pohyb. Kdybych to měl přirovnat k autu, tak bych řekl, že stroj má citlivý posilovač řízení. Na jakýkoli podnět reaguje rychlostí blesku. I na to je třeba si zvyknout.
A teď parametr rychlosti. Na testovacích 50 až 60 km okruzích byla má průměrná rychlost na S-Works Tarmacu o 1,5 až 2 km vyšší oproti „pohodlnému“, méně do rychlosti vyladěnému stroji Specialized Roubaix SL 4 Expert 2014.
Nejvíc jsem cítil rychlost na dlouhých rovinkách, kdy se mi dařilo držet vysoké tempo a karbonová kola nádherně odvalovala. Profesionální jezdci výhody vyšších karbonových ráfků navíc umí využít i ve sjezdech a ve stoupáních.
TechnologieU nejlepších verzí rámů Tarmac je použita také nejlepší technologie výroby FACT 11r operující s vysokopevnostními uhlíkovými vlákny pro dosažení požadované tuhosti při nízké hmotnosti. U dostupnějších variant Tarmacu jde o postup FACT 10r. Technologie FACT mimo jiné zahrnuje středové pouzdro a řetězové vzpěry vyrobené jako jeden kus – tedy přesné vyladění partie, která má obří podíl na tuhosti celku a je také nejvíce namáhána. (Rudolf Hronza, časopis 53x11) |
V sedmi velikostech
Specialized nabízí novou verzi v sedmi velikostech, z nichž každá byla vyvinuta do určité míry nezávisle na ostatních. Každá také má jiný úhel hlavové a sedlové trubky, jinak dlouhé jsou představce a kliky, liší se šíře řídítek. To proto, že při standardních postupech výroby rámu podává optimální výkon vlastně jen jedna velikost, u ostatních už mohou být vlastnosti v některých ohledech kompromisní.
Závěrem je nutné připomenout, že testované kolo Specialized S-Works Tarmac (Di2 Disc) nebylo z pochopitelných důvodů zcela identické se stroji Contadora, Kreuzigera nebo Štybara. Ze dvou důvodů.
Zaprvé bylo vybaveno diskovými hydraulickými brzdami. Ty sice komfortně a skvěle brzdí, ale v pelotonu Tour de France i dalších „Grand Tours“ z různých příčin dosud nejsou povoleny.
Zadruhé mají závodníci různé individuální úpravy. Jiná řídítka, sedlovky, sedla, často i testují komponenty, které se ještě nedostaly do prodeje.
A konečně cena takového kola, která laikovi může připadat závratná. U testovaného stroje je to 265 999 korun, což odpovídá novému menšímu autu.
Specifikace Specialized S-Works Tarmac Di2 DiscMateriál rámu karbon, S-Works FACT 11r / vidlice karbon, S-Works FACT / zapletená kola Roval Rapide CLX 40 SCS Disc / karbonové ráfky 40mm ráfky / pláště Specialized S-Works Turbo / brzdy Shimano 785 diskové hydraulika / sada Shimano Dura-Ace (11 rychlostí, kazeta 11−28 zubů) / kliky S-Works FACT Carbon (převodníky 52/36 zubů) / představec S-Works SL Alu / řídítka S-Works SL Carbon / sedlovka S-Works FACT Carbon / sedlo Specialized Toupé Pro (karbonové ližiny) |