Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyzkoušeli jsme: rok s elektrickým řazením na kole

aktualizováno 
Otestovali jsme dlouhodobě tolik probírané a diskutované elektrické řazení na silničním kole. Výsledek po téměř celé sezoně ježdění nás uspokojil. Je to opravdu dobrá moderní vychytávka, která zlepšuje komfort jízdy.

Nejprve nedostatky. Objevili jsme dva, jestli se to tak dá vůbec nazvat, a jsou snadno řešitelné. Baterii, která napájí elektrické řazení, je třeba dobíjet. Téměř nás ale šokovalo jak často, lépe řečeno, jak málo. Nás to čekalo za sezonu jen jednou. Ano, čtete dobře, skutečně jen jednou. Kdo si to pohlídá a bude dobíjet řekněme jednou za dva měsíce, bude absolutně bez obtíží. Kdo se nechá překvapit jako my (vyzkoušeli jsme schválně), ten musí počítat s tím, že řazení z ničeho nic za jízdy vypadne.

Fotogalerie

Funguje to tak, že nejprve se ohlásí přesmykač na převodnících. Z velkého tácu se automaticky přehodí na malý a tam řetěz zůstane. Přehazovačka funguje o něco déle, takže se dá klidnou jízdou dojet domů i v kopcovitém terénu. Kdo „vyždímá“ i přehazovačku, přehodí se automaticky na prostřední kolečko a opět se tak dá nouzově dojet domů.

Druhým „nedostatkem“ je, že se o baterii, která je umístěna na spodku rámu pod šlapáním, musí jezdec trochu starat. V praxi to vypadá tak, že jednou za čas baterii vyjme, trochu očistí kartáčkem a hadrem a zase zasune.

A teď plusy. S elektrickým řazením je jízda jednodušší, klidnější, prostě příjemnější. Na přehození stačí mnohem méně energie a soustředění než u manuálního řazení. Jen ťuknout do páčky nahoru nebo dolů a je přehozeno. Systém běží jako po másle a zcela spolehlivě.

Čím jsou složitější podmínky - déšť, zima, vítr, tím víc to člověk ocení. Systém se zároveň automaticky „doštelovává“, jezdce tak nečeká žádné dolaďování. Prostě jen jezdí a jezdí.

Názor odborníka

Dokud jsem nevyzkoušel, nevěřil jsem, že může elektronické řazení znamenat takový posun v jistotě i rychlosti řazení. Na elektronické řazení si člověk zvykne raz dva a vrnění motorku si doslova zamiluje. Elektronické řazení bych doporučil fajnšmekrům, milovníkům techniky a hi-tech, ale i těm, kdo chtějí mít s údržbou a seřizováním kola co nejméně starostí (i řazení se samo „došteluje“).

Martin Raufer, šéfredaktor časopisu Velo

(Testovali jsme systém elektrického řazení Shimano Ultegra DI2 na kole Specialized Roubaix SL 4 Expert Disc. Pro sezonu 2015 je touto sadou vybaveno kolo Tarmac. Elektrické řazení dnes zavádějí na některé modely silničních kol i další hlavní výrobci.)

Autor:




Nejčtenější

Dolní část Modrého dolu se Studniční horou v pozadí.
Modrý důl není pro boty s hladkou podrážkou. Žily tam svérázné osobnosti

Uchovává si nezaměnitelné kouzlo a stále leží stranou masové turistiky. Krkonošský Modrý důl má dnes jednoho obyvatele s trvalým pobytem a pamatuje myšlenku...  celý článek

Ani u východu ze „strašidelného zámku“ nechybí obchod se suvenýry. Je libo...
Mozek na talíři a čirý strach. Do strašidelného zámku v Dubaji děti nesmí

Pocta akčním hrdinům z amerických velkofilmů, nejstrašidelnější zámek hrůzy široko daleko či brutální horská dráha. Před několika měsíci byl v Dubaji otevřen...  celý článek

Neslyšící Ir procestoval 82 států světa.
Neslyšící učitel procestoval 82 zemí, znakovou řečí se domluvil všude

Seán Herlihy od narození neslyší. Díky znakové řeči se ale domluví na celém světě a pořádný kus ho už procestoval. Poznávat cizí země ho nepřestalo bavit ani...  celý článek

Jantar Mantar v Džajpuru byl jeden z pěti astrologických areálů, které nechal...
Přinuťte hvězdy mluvit. Astrologický klenot indického mahárádži

Rádžasthánský vládce Džaj Singh II. byl jako náš Rudolf II. Bohatý mahárádža chtěl číst svůj osud ve hvězdách a nechal si vedle svého paláce v Džajpuru...  celý článek

keňa, horka, zvířata
OBRAZEM: Keňu trápí krutá sucha. Farmáři musí pálit mrtvá zvířata

Keňa se potýká s nejhoršími suchy za posledních sedm let. Farmářům umírají tisíce hospodářských zvířat. Ve strachu z nemocí pálí jejich těla. Vláda se snaží...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.