Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyzkoušeli jsme: rok s elektrickým řazením na kole

aktualizováno 
Otestovali jsme dlouhodobě tolik probírané a diskutované elektrické řazení na silničním kole. Výsledek po téměř celé sezoně ježdění nás uspokojil. Je to opravdu dobrá moderní vychytávka, která zlepšuje komfort jízdy.

Nejprve nedostatky. Objevili jsme dva, jestli se to tak dá vůbec nazvat, a jsou snadno řešitelné. Baterii, která napájí elektrické řazení, je třeba dobíjet. Téměř nás ale šokovalo jak často, lépe řečeno, jak málo. Nás to čekalo za sezonu jen jednou. Ano, čtete dobře, skutečně jen jednou. Kdo si to pohlídá a bude dobíjet řekněme jednou za dva měsíce, bude absolutně bez obtíží. Kdo se nechá překvapit jako my (vyzkoušeli jsme schválně), ten musí počítat s tím, že řazení z ničeho nic za jízdy vypadne.

Fotogalerie

Funguje to tak, že nejprve se ohlásí přesmykač na převodnících. Z velkého tácu se automaticky přehodí na malý a tam řetěz zůstane. Přehazovačka funguje o něco déle, takže se dá klidnou jízdou dojet domů i v kopcovitém terénu. Kdo „vyždímá“ i přehazovačku, přehodí se automaticky na prostřední kolečko a opět se tak dá nouzově dojet domů.

Druhým „nedostatkem“ je, že se o baterii, která je umístěna na spodku rámu pod šlapáním, musí jezdec trochu starat. V praxi to vypadá tak, že jednou za čas baterii vyjme, trochu očistí kartáčkem a hadrem a zase zasune.

A teď plusy. S elektrickým řazením je jízda jednodušší, klidnější, prostě příjemnější. Na přehození stačí mnohem méně energie a soustředění než u manuálního řazení. Jen ťuknout do páčky nahoru nebo dolů a je přehozeno. Systém běží jako po másle a zcela spolehlivě.

Čím jsou složitější podmínky - déšť, zima, vítr, tím víc to člověk ocení. Systém se zároveň automaticky „doštelovává“, jezdce tak nečeká žádné dolaďování. Prostě jen jezdí a jezdí.

Názor odborníka

Dokud jsem nevyzkoušel, nevěřil jsem, že může elektronické řazení znamenat takový posun v jistotě i rychlosti řazení. Na elektronické řazení si člověk zvykne raz dva a vrnění motorku si doslova zamiluje. Elektronické řazení bych doporučil fajnšmekrům, milovníkům techniky a hi-tech, ale i těm, kdo chtějí mít s údržbou a seřizováním kola co nejméně starostí (i řazení se samo „došteluje“).

Martin Raufer, šéfredaktor časopisu Velo

(Testovali jsme systém elektrického řazení Shimano Ultegra DI2 na kole Specialized Roubaix SL 4 Expert Disc. Pro sezonu 2015 je touto sadou vybaveno kolo Tarmac. Elektrické řazení dnes zavádějí na některé modely silničních kol i další hlavní výrobci.)

Autor:


Témata: zima


Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Další vodní plochou v kraji pod Bezdězem je Poselský rybník.
Romantika na kolech. Poezii Máchova jezera pomalu mění moderní atrakce

Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. Je to asi již trochu klišé, uvádět kraj okolo...  celý článek

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.