Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyzkoušeli jsme: rok s elektrickým řazením na kole

aktualizováno 
Otestovali jsme dlouhodobě tolik probírané a diskutované elektrické řazení na silničním kole. Výsledek po téměř celé sezoně ježdění nás uspokojil. Je to opravdu dobrá moderní vychytávka, která zlepšuje komfort jízdy.

Nejprve nedostatky. Objevili jsme dva, jestli se to tak dá vůbec nazvat, a jsou snadno řešitelné. Baterii, která napájí elektrické řazení, je třeba dobíjet. Téměř nás ale šokovalo jak často, lépe řečeno, jak málo. Nás to čekalo za sezonu jen jednou. Ano, čtete dobře, skutečně jen jednou. Kdo si to pohlídá a bude dobíjet řekněme jednou za dva měsíce, bude absolutně bez obtíží. Kdo se nechá překvapit jako my (vyzkoušeli jsme schválně), ten musí počítat s tím, že řazení z ničeho nic za jízdy vypadne.

Fotogalerie

Funguje to tak, že nejprve se ohlásí přesmykač na převodnících. Z velkého tácu se automaticky přehodí na malý a tam řetěz zůstane. Přehazovačka funguje o něco déle, takže se dá klidnou jízdou dojet domů i v kopcovitém terénu. Kdo „vyždímá“ i přehazovačku, přehodí se automaticky na prostřední kolečko a opět se tak dá nouzově dojet domů.

Druhým „nedostatkem“ je, že se o baterii, která je umístěna na spodku rámu pod šlapáním, musí jezdec trochu starat. V praxi to vypadá tak, že jednou za čas baterii vyjme, trochu očistí kartáčkem a hadrem a zase zasune.

A teď plusy. S elektrickým řazením je jízda jednodušší, klidnější, prostě příjemnější. Na přehození stačí mnohem méně energie a soustředění než u manuálního řazení. Jen ťuknout do páčky nahoru nebo dolů a je přehozeno. Systém běží jako po másle a zcela spolehlivě.

Čím jsou složitější podmínky - déšť, zima, vítr, tím víc to člověk ocení. Systém se zároveň automaticky „doštelovává“, jezdce tak nečeká žádné dolaďování. Prostě jen jezdí a jezdí.

Názor odborníka

Dokud jsem nevyzkoušel, nevěřil jsem, že může elektronické řazení znamenat takový posun v jistotě i rychlosti řazení. Na elektronické řazení si člověk zvykne raz dva a vrnění motorku si doslova zamiluje. Elektronické řazení bych doporučil fajnšmekrům, milovníkům techniky a hi-tech, ale i těm, kdo chtějí mít s údržbou a seřizováním kola co nejméně starostí (i řazení se samo „došteluje“).

Martin Raufer, šéfredaktor časopisu Velo

(Testovali jsme systém elektrického řazení Shimano Ultegra DI2 na kole Specialized Roubaix SL 4 Expert Disc. Pro sezonu 2015 je touto sadou vybaveno kolo Tarmac. Elektrické řazení dnes zavádějí na některé modely silničních kol i další hlavní výrobci.)

Autor:


Témata: zima


Nejčtenější

Pověrčivá Číňanka hodila do motoru letadla mince, zastavila tím odlet. (27.6....
Čínská stařenka hodila do motoru mince pro štěstí, letadlo evakuovali

Pověrčivá stará paní zabránila v úterý odpoledne v Šanghaji startu letadla společnosti China Southern Airlines, když cestou na palubu hodila do motoru hrst...  celý článek

Orla Perć v plné kráse od Swinice (Zawratu) po Krzyzne
Trek v Tatrách jen pro hodně odvážné: čtyři kilometry za osm hodin

Nejnáročnější, nejvzdušnější, nejexponovanější, nejnebezpečnější. A jistě ještě mnoha dalšími NEJ by se mohla pochlubit Orla Perć, česky Orlí stezka, které se...  celý článek

Termosnímek letadla (ilustrační foto)
V Americe kvůli vedrům rušili lety. Vzduch byl pro letadla moc řídký

Extrémní teploty v americké Arizoně si vyžádaly zrušení či odložení desítek pravidelných letů, především menších linkových letadel. Událost rozproudila debatu...  celý článek

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcií na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

Hrad Svojanov
Kde končí Morava a začínají Čechy. Cyklovýlet kolem Svojanova

Jedno z nejhezčích míst naší domoviny se ukrývá stranou hlavních silnic a velkých měst v hlubokém údolí říčky Křetínky. Kdysi frekventovanou středověkou cestu...  celý článek

Air Free Concept Bridgestone
Za dva roky bez pumpičky. Propracovaný cyklo koncept přijde v roce 2019

Už za dva roky by se měla na trhu objevit propracovaná koncepce bezvzduchových pneumatik pro jízdní kola, které nevyžadují žádné huštění. Projekt Air Free...  celý článek

„Prosím vstupte!“ - historická brána Plzeňského Prazdroje
Cyklotoulky: do Plzně za pivem, architekturou, Hurvínkem i vědou

Plzni se nejčastěji říká „město piva“ nebo „město čtyř řek“ . My vám ji však chceme představit coby město jako stvořené pro jízdu na kole. V následujících...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.