Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Jak se obejít bez rozbité přehazovačky

aktualizováno 
Když při jízdě v terénu urazíme přehazovačku, je to malér. Ale i taková patálie se dá vyřešit. Přehazovačku zcela vyřadíme z provozu, zkrátíme řetěz a z kola vytvoříme "singlespeed", s nímž krásně dojedeme zpět do civilizace. S návodem nám pomůže známý mtb mechanik Pavel Čábelický.

Zlomit, urazit přehazovačku? To se mi nikdy nestane, řeknete si. Třeba našemu úspěšnému mtb jezdci, bývalému olympionikovi Radimu Kořínkovi se to prý nepodařilo za celou jeho kariéru. "Já znám ale lidi, kterým se to stalo i dvakrát do roka," říká Pavel Čábelický. Záleží na stylu jízdy a na štěstí.

I taková situace se ale podle odborníka dá řešit a krátká mechanická "operace" nezabere víc než půl hodiny. "Z biku musíme udělat takzvaný singlespeed – tedy kolo s jediným převodem. Stačí k tomu mít imbus a nýtovačku řetězu," vysvětluje Pavel.

Fotogalerie

Nejprve roznýtujeme řetěz, a pak imbusem odmontujeme poškozenou přehazovačku. Poté nastává nejpracnější pasáž, odhadnutí délky zkráceného řetězu.

Začneme tím, že povolíme uchycení zadního kola a posuneme ho mírně dopředu. Pak se pokusíme odhadnout správnou délku zkráceného řetězu, roznýtujeme ho nýtovačkou. Zbylý kus si schováme a zkrácený řetěz znovu snýtujeme. Rozhýbáme snýtovanou část a nakonec posuneme kolo v patkách zadní stavby zpět na doraz, čímž napneme řetěz a dotáhneme rychloupínák. Přesně tak, jak vidíme na našem videu.

Na takto upraveném kole s jediným převodem pak můžeme dojet do civilizace, kde si v servisu necháme přehazovačku opravit a znovu nastavit u odborníků.

(http://youtu.be/G_QlSjL7wOg)

V dalším díle porovnáme kola 26" versus 29" a ukážeme si jejich výhody a nevýhody.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
A zase to Chorvatsko. I letos bude pro Čechy nejoblíbenější destinací

Chorvatsko bude letos podle Asociace cestovních kanceláří opět nejoblíbenější destinací českých turistů - stejně jako loni a spoustu předchozích let. Asociace...  celý článek

Další z rubriky

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Řeka, vodník, mořská panna, zlaté rybky, vrbička. Tak vypadá idylka na Ohři.
Slavný opilec, rybářský ráj a město piva. Lehký cyklovýlet okolím Žatce

Cyklotoulky v okolí Žatce, by se klidně mohly jmenovat chmelové či pivní. Ale nejen pivem živ je člověk, takže k němu přidáme ještě projížďku kolem řeky až k...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.