Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Jak a proč kompozitová kola zrychlují peloton Tour de France

aktualizováno 
Kompozitová kola jsou už několik let jedním z hlavních technických trendů světové proficyklistiky. Jsou nesmírně pevná, lehčí než kola hliníková a v určitých pasážích etap jedou i rychleji. Pojďme se podívat na jejich detaily.

Kompozitová kola jsou dnes absolutní samozřejmostí i v pelotonu Tour de France. Jezdci si jen vybírají podle profilu etapy výšku ráfků. Tato kola ale zřetelně zrychlí i amatéra. Při týdenním testu kompozitových kol Zipp 303 jsem měl na kopcovitém okruhu kolem Prahy dlouhém cca 40 km průměrnou rychlost vyšší až o 2 km/hod.

Fotogalerie

Kompozitové kolo je lehčí, pevnější, ale hlavně nejvyšší roli hraje aerodynamika. Zejména ve větších rychlost tak ušetří cyklista významně tlak na pedál.

Jak upozorňuje odborník a dovozce špičkových kol Zipp do ČR Robert Kleiner, v kopcovitých alpských nebo pyrenejských etapách volí zejména skvělí vrchaři ráfky nižší, kolem tří centimetrů. Taková kola se pak rychleji do kopce rozjíždějí při změnách tempa.

Čím rovinatější etapy, tím se používají ráfky vyšší, nejčastěji od cca čtyř centimetrů (to jsou ty nejuniverzálnější) do šesti centimetrů. Ty nejvyšší, kolem osmi centimetrů, pak volí jezdci hlavně jako přední kola na časovky, případně sprinteři jako zadní kolo.

Zajímavým trendem je velká šířka moderních kompozitových ráfků, od dvou do tří centimetrů. Taková kola jsou pevná a dobře přejíždějí i nerovnosti, například cesty s kočičími hlavami. Aerodynamiku pak zlepšuje speciální povrch, který je podobně jako golfový míček posetý malými důlky neboli dimply. Ty zlepšují aerodynamiku kola. Podle odborníků tento detail zvyšuje výkon kola o další dva až tři watty.

Kvalitní sada karbonových kol nicméně pořádně provětrá peněženku. Takový set stojí od 40 000 korun výš, někdy i přes 100 000 korun. K dalším oblíbeným značkám v profipelotonu patří například kola Mavick, Leightweight, Easton, Enve, Campagnolo, Corima...

Autor:




Nejčtenější

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.