náhledy
Zní to ohraně, ale je to tak: focení především znamená schopnost najít dobré světlo - zajímavě může dopadnou i jinak banální rodinná fotka pořízená v nudné chodbě.
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Pozoruhodné fotky mohou vzniknout na nečekaných místech – třeba v této jinak ošklivé chodbě. Klíčové je, že v ní je prostě fantastické světlo…
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Další fotka z “improvizovaného ateliéru” v hezky nasvícené chodbě starého domu…
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Pokud chcete mít zajímavé fotky z cest, foťte lidi. A pokuste se zachytit i atmosféru místa (snímek z Afghánistánu).
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Krajiny bez lidí má smysl fotit jen tehdy, pokud jsou tak výjimečné či zajímavé, že byste si výsledný obrázek pověsili na zeď (na snímku Kavkaz).
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Při focení v krajině (zde na Valašsku) pamatujte, že světlo rozhodne, zda fotka vůbec může vzniknout (i na vlastně tuctovém místě). Když není světlo dobré, nemá to moc smysl fotit, fotka bude nudná, nevýrazná a nikoho nebude bavit se na ni dívat…
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Fotky z cest musí být schopny “vyprávět příběhy”, jinak nebudou fungovat a ani vás nebudou bavit (zde mniši v Barmě).
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Portréty jsou na cestách docela těžkou disciplínou - buď jsou dokonalé, nebo nudné, obvykle nic mezi tím (Libye).
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
O to, co přesně je na fotce, vlastně často ani moc nejde - důležitá je celková emoce, tedy to, zda obrázek dokáže divákovi něco sdělit, nebo ne (Zakarpatská Ukrajina).
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Zátoka na Madeiře, kombinace mlhy a protislunce
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Lidé krajinu dokážou výrazně oživit - a často i zachránit… (Barma).
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Pokud z dovolené přivezete jen takového fotky, bude to trochu nuda - fotit se zoomem je sice pohodlné, ale do obrázku se dá jen těžko propašovat něco navíc: atmosféra, kontext, okolí, příběh.
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Bez lidí to při focení na cestách nejde - a nezapomeňte též, že kromě světla tvoří fotku také znalosti zákonitostí kompozice. Zde chlapík na Sahaře stojí v tzv. zlatém řezu, kdyby stál jinde, fotka by byla výrazně horší.
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Když fotíte lidi, zkuste se dostat co nejblíž a použít širokoúhlý objektiv, do scény před vámi se toho opravdu vejde překvapivě hodně. (Libye).
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Gejši v japonském Kjótu se fotí dobře mimo jiné proto, že mají barevné oděvy. A právě znalost takových malých detailů je vlastně podstatou fotografování.
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Ještě jednou připomeňme to banální a nejdůležitější: světlo rozhoduje. Pokud by tito chlapíci seděli na slunci, fotka prostě nemá moc šanci vzniknout. Ve stínu, to je jiná, tam je vždy světlo lepší (Libye).
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Pokud chcete, aby rozpohybované fotky z mobilu nebyly ve slabším světle rozmazané, musíte se naučit nastavovat vyšší hodnoty ISO - a foťák přinutit “cvakat rychleji”.
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Takto dopadá hodně fotek z chytrých telefonů, které zkrátka nejsou schopny odhadnout situaci a vše správně nastavit. Co s tím? Naučte se nastavovat ISO.
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz
Blesk je (k překvapení mnohých) hlavně k tomu, abychom jím prosvěcovali stíny ve slunných dnech. Pokud bych tady na dceru nebleskl, byla by z ní jen černá silueta.
Autor: Jan Rybář, Fotoguru.cz