107 mostů na 430 km Vltavy: které jsou nejzajímavější?

Naši nejdelší a nejznámější řeku jistě nemusíme nijak zevrubně představovat. Zamysleli jste se ale nad tím, kolik mostů přes ní vede? Podle Wikipedie napočteme na 430 km dlouhém toku 107 mostů, mostků, lávek a přehradních hrází.
Podolský most

Podolský most - Podolský most | foto: Jan Hocek

Přítomnost a všestrannou užitečnost mostů a lávek dnes bereme jako samozřejmost, těžko však spočítat, kolik úsilí, stavebnického umu, odvahy i uměleckých vloh bylo vynaloženo, abychom dnes po nich mohli přecházet pěšky, přejet je na kole nebo jen tak prosvištět v autě.

Na celém toku Vltavy najdeme bezpočet mostů, které i dnes stojí za naši pozornost. Vydejme se tedy po jejím proudu a zastavme se u některých z nich.

Kousek od pramene

Na svém horním toku vypadá matka našich řek jako obyčejný horský potůček. První most přes ni většina lidí ani nezaregistruje – mostek přes Teplou Vltavu leží asi 3 km od pramene, kousek od soutoku s černohorským potokem a leží na turistické trase Kvilda – Prameny Vltavy. V zimě přes něj uhánějí běžkaři, v létě slouží cykloturistům a pěším výletníkům.

Vltava je tady asi metr široká a její tmavě hnědá voda připomíná díky výluhům z rašeliny čaj. Tady je ještě absolutně čistá, ale už za několik kilometrů v obci Kvilda spolkne první příděl splašků... 

Vltava

Vltava u prvního mostu přes Vltavu

Rechle pod Lenorou

První pozoruhodný most najdeme pod obcí Lenora. Krytá dřevěná lávka se šindelovou střechou, lidově nazývaná "rechle“, pochází z roku 1870 a jejím posláním byla pomoc při splavování dřeva ze šumavských lesů.

Jak rechle fungovala? Za nízkého stavu vody se skrz otvory v podlaze rechle spustily kolmo dolů tyče. Ty pak splavované dříví zadržovaly až do doby, než z okolních jezírek dorazila vyšší vlna, která pak zadržené dřevo odnesla až do papíren ve Větřním nebo Loučovicích.

Zajímavý termín "rechle“ pochází z němčiny "der Rechen“ v překladu hrábě a označuje vlastně velmi trefně funkci "rechlí“. Dnes most znají zejména vodáci splouvající úsek Teplé Vltavy z Lenory na Soumarský most.

Krytá dřevená lávka pod Lenorou

Krytá dřevěná lávka pod Lenorou



Klikněte na mapu



VLTAVA
  • Plocha povodí: 28.090 km²
  • Délka toku: 430 km
  • Průměrný průtok u ústí: 150 m³/s
  • Výškový rozdíl mezi pramenem a ústím: 1.016m

Nejdelší krytá dřevěná lávka u nás

Pod Lipenskou přehradou svírá Vltavu hluboké balvanité údolí Čertových proudů, po většinu roku bohužel vyschlé. Tekoucí voda se opět objevuje pod hrází Lipno II v obci Vyšší Brod. Tady začíná jeden z nejhezčích úseků Vltavy, oblíbený zejména mezi vodáky a sportovními rybáři.

Řeka se klikatí zalesněným údolím k Českému Krumlovu, na jehož předměstí přes ni vede naše nejdelší krytá dřevěná lávka o délce přes 100 metrů se zajímavým půdorysem tvaru "L“. Je to opět již zmiňovaná rechle, tato je ale nejenom delší, ale ještě o pár desetiletí starší.

Následuje 10 mostů a lávek českokrumlovských, klenoucích se přes divoce kličkující řeku spoutanou kamennými nábřežími a středověkými budovami města.

Český Krumlov

Nejdelší krytá dřevěná lávka u nás na předměstí Českého Krumlova

Přehradní giganti

Když Vltava opustí České Budějovice a doputuje k Týnu nad Vltavou, má za sebou více než polovinu cesty ke svému ústí do Labe. Od tohoto místa až ku Praze pak tok kvůli kaskádě přehrad Orlík – Slapy zásadně mění svůj charakter a místy se rozlévá až do několikakilometrové šíře.

Zdejší mosty jsou tedy monumentální, o čemž se přesvědčíme hned u vesnice Podolsko, proslavené dvěma mosty. Původně zde sloužil empirový řetězový most postavený v letech 1847-1848, před zaplavením údolí byl ale v roce 1974 přenesený na řeku Lužnici k Stádlci, kde dodnes funguje jako unikátní technická památka.

Stádlecký most

Stádlecký most 

Brána do nebe

Moderní most u Podolska, postavený v letech 1938 - 1942, potom představuje vyvrcholení našeho předválečného stavitelství. Pro svou vznosnost a lehkost byl Podolský most někdy přezdívaný "Brána do nebe" a svým 150 metrů dlouhým hlavním obloukem patřil ve své době k největším v Evropě. V roce 1938 získal projekt na stavbu mostu dokonce zlatou medaili v Paříži  (most viz. hlavní foto článku).

Technický div světa

Také Žďákovský most, ležící o pouhých 22 km dále po proudu Vltavy, byl po dostavění nazýván technickým divem světa.

Ve své době největší jednoobloukový ocelový most překlenul na konci 60. let hladinu Orlické přehradní nádrže nedaleko Orlíka nad Vltavou a stal se jednou ze stavebních dominant celého středního Povltaví. Jeho délka je 540 m, hlavní oblouk má o rozpětí 330 m a podpírá konstrukci vedoucí ve výšce 50 m nad hladinou jezera.

Bez zajímavosti není ani to, že most nese jméno po osadě Žďákov u Chrástu, která byla přehradou zatopena a zmizela z povrchu zemského.

Žďákovský most

Žďákovský most

18 pražských mostů

Pod Štěchovickou přehradou opouští Vltava divoké údolí středního Povltaví a nezadržitelně směřuje ku Praze.

Každý z 18 pražských mostů a lávek je něčím zvláštní a unikátní. Ať už je to moderní Barrandovský most - největší, nejširší, nejšikmější a také nejrozsáhlejší mostní stavba v Praze; nejkratší Čechův most od architekta Kouly, patřící k nejkrásnějším secesním mostům v Evropě, nebo Negrelliho viadukt – druhý nejstarší pražský most a zároveň nejdelší most, který byl svou délkou 1110 metrů do roku 1910 i nejdelším mostem Evropy.

Pražské mosty

Král mostů

Králem pražských mostů je ale bezesporu proslulý Karlův most. Svědčí o tom i fakt, že ročně po jeho dláždění přejde mnoho milionů lidí. Není sice naším nejstarším mostem (tímto primátem se pyšní most přes Otavu v Písku), ale rozhodně patří k nejnavštěvovanějším památkám u nás.

Ačkoliv dnes přes Karlův most mohou přecházet výhradně pěší, o jeho nadčasovosti svědčí i fakt, že v minulosti tu mohly projet i čtyři kočáry vedle sebe.

Základní kámen slavnostně položil Karel IV. 9. července roku 1357 a stavba mostu se táhla téměř do konce 14. století. Most, úředně nazvaný mostem Karlovým teprve od roku 1870, byl vybudován poněkud jižněji od místa, kde předtím spojoval oba vltavské břehy starší most Juditin. Karlův most je 9,40 m široký, 515,7 m dlouhý, spočívá na šestnácti polokruhových obloucích a z obou stran jej ohraničují mohutné věže.

Praha, Karlův most

Až do roku 1841 byl Karlův most jediným přechodem přes Vltavu. Považujme si tedy současného "luxusu“ desítek novějších mostů, které nejenom, že nám usnadňují cestování, ale často jsou i něčím navíc – ukázkou řemeslného umu nebo ozdobou krajiny.

Text a foto: JAN HOCEK, www.hocek.cz

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Mnohem lepší než Thajsko. Kambodža vás okouzlí vstřícností i památkami

21. března 2024

Kambodža byla loni zvolena asijskou vedoucí kulturní destinací. My jsme si její návštěvu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla

28. března 2024

Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...

Láska na druhé sousto. Japonská kuchyně je plná nástrah i úžasných chutí

28. března 2024

Seriál Když jede člověk do Japonska, nevezme si s sebou zásobu paštik, to se rozumí tak nějak samo sebou....

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Výlet do thajského ráje. Některé ostrovy tu většina Čechů ještě neobjevila

27. března 2024

Premium Když se řekne dovolená v Thajsku, většina lidí si představí ruch a vřavu největšího z ostrovů...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...