Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


I cesta může být cíl. Prohlédněte si nejpůsobivější nádražní budovy světa

aktualizováno 
Oprýskané lavičky, špinavé toalety nebo nefunkční automat na kávu tady nenajdete. Toto jsou nádraží, kde cenné historické budovy doplňuje odvážný futuristický design, nádražní pláž, džungle či luxusní šampaňský bar. Zveme vás na výjimečná nádraží v Evropě, Japonsku i Austrálii.

Innsbrucker Nordkettenbahnen, Innsbruck, Rakousko | foto: Profimedia.cz

Při cestování vlakem nejde jen o to přepravit se z místa A do místa B. Svou roli hraje také způsob cestování a úroveň poskytovaných služeb. Tento fakt si uvědomují architekti na celém světě a předhánějí se v návrzích na unikátní nádražní projekty.

Berlin Hauptbahnhof, Berlín, Německo

Hlavní nádraží v Berlíně je největší železniční křižovatkou Starého kontinentu. Pětipodlažní budova působivě kombinuje moderní architekturu s dopravním zařízením 21. století. Slavnostně byla otevřena v roce 2006, nyní zde na 14 nástupištích a dvou podlažích denně odbaví na 1 100 regionálních, vnitrostátních i mezinárodních spojů. Na dalších třech poschodích cestujícím zpříjemní čekání nákupní centrum s 80 obchody či nedaleká pláž.

Berlin Hauptbahnhof, Berlín, NěmeckoBerlin Hauptbahnhof, Berlín, Německo

Berlin Hauptbahnhof, Berlín, Německo

Kuala Lumpur Railway Station, Kuala Lumpur, Malajsie

Přestože připomíná spíše zámek z pohádky, slouží tato budova kombinující východní a západní styly železniční dopravě. Její stavba byla dokončena přesně před sto lety, později se dále rozšiřovala a upravovala.

Původní části interiéru si můžete prohlédnout v restauraci přilehlého Heritage Station Hotelu.

Kuala Lumpur Railway Station, Kuala Lumpur, Malajsie

Innsbrucker Nordkettenbahnen, Innsbruck, Rakousko

Kladný vztah alpského národa k odvážnému designu a moderní architektuře je na této stavbě více než patrný. Čtyři stanice lanové dráhy v tyrolské metropoli je dílem světoznámého studia Zaha Hadid. Jeho architekti se inspirovali okolní horskou krajinou a vytvořili organicky vyhlížející stavby podobné ledovcovým útvarům.

Nordpark Cable Railway, Innsbruck, Rakousko

La Gare de Strasbourg, Štrasburk, Francie

Stavba pocházející z roku 1883 se před třemi lety se dočkala rozsáhlé renovace a vybudování nového skleněného průčelí. Sto dvacet metrů dlouhá konstrukce citlivě 'přiklápí' historickou železniční budovu a chrání ji před nepříznivými vlivy počasí. Nově vytvořený prostor teď slouží především k odbavení a občerstvení cestujících.

La Gare de Strasbourg, Štrasburk, FrancieLa Gare de Strasbourg, Štrasburk, Francie

Kanazawa Station, Kanazawa, Japonsko

Úžasné spojení futuristické architektury a ikonické japonské dřevěné konstrukce představuje nádraží Kanazawa v prefektuře Išikawa. Hlavní vchod tvoří čtrnáctimetrová brána nesoucí jméno bubnu tsuzumi, jehož tvar připomíná. Na výrobu skleněného tunelu, který spojuje východní a západní stranu nádraží, se použilo na 3 000 skleněných tabulí.

Kanazawa Station, Kanazawa, Japonsko

Southern Cross Station, Melbourne, Austrálie

Vlnící se střecha je charakteristickým znakem nádraží Southern Cross v Melbourne. Stavba dokončená v roce 2006 slouží patnácti milionům cestujících ročně.

Tento unikátní architektonický projekt získal od Královského institutu britských architektů prestižní Lubetkinovu cenu za nejvýznamnější novostavbu zrealizovanou mimo EU.

Southern Cross Station, Melbourne, Austrálie

Estación de Atocha, Madrid, Španělsko

Původní železniční budova vyrostla ve španělském hlavním městě v polovině 19. století. V roce 1985 se známý architekt Rafael Moneo rozhodl přeměnit fádní stavbu v exotický ráj. Od roku 1992 slouží vlakové přepravě nový terminál a původní budova je domovem botanické zahrady lemované obchody a kavárnami, nechybí ani noční klub. Tropická džungle o rozloze 4 000 m² poskytuje útočiště více než 500 rostlinných i živočišných druhů. Cestou z místní diskotéky proto pozor na masožravé rostliny a želvy.

Estación de Atocha, Madrid, Španělsko

Chhatrapati Shivaji, Mumbaí, Indie

Hlavní mumbajské nádraží nesoucí jméno slavného maharádži představuje jednu z nejrušnějších dopravních křižovatek v celé Indii. Impozantní budova pochází z konce 19. století, kdy byla pojmenována po královně Viktorii. Od roku 2004 je jakožto jedinečná kombinace viktoriánské neogotiky a tradiční indické architektury součástí světového kulturního dědictví UNESCO.

Chhatrapati Shivaji, Mumbaí, Indie

Antwerp Central Station, Antverpy, Belgie

Hlavní nádraží, přezdívané "železniční katedrála", opravdu připomíná spíše náboženský svatostánek než železniční stanici. Vybudováno bylo na přelomu 19. a 20. století ve stylu vlámské novogotiky. Dodnes zde cestující z celého světa mohou obdivovat monumentální kupoli nad čekárnou či pozoruhodnou konstrukci viaduktu. V jeho prostorách se nachází diamantová galerie a více než tři desítky obchodů.

V roce 2009 označil americký magazín Newsweek antverpské nádraží čtvrtým nejhezčím na světě.

Antwerp Central Station, Antverpy, Belgie

St. Pancras Station, Londýn, Velká Británie

Tato unikátní ukázka viktoriánské architektury vyrostla v londýnské čtvrti St. Pancras v letech 1864 až 1868. V roce 1960 byla historicky cenná stavba zachráněna před demolicí, o dalších 40 let později se celá renovovala a v roce 2007 se konečně znovu slavnostně otevřela.

V budově jsou k vidění dvě významná umělecká díla - socha básníka Johna Betjemana a devítimetrová skulptura nazvaná Místo setkání. Netrpěliví cestující si mohou v místní restauraci svlažit hrdlo sklenkou perlivého moku, ideálně u nejdelšího evropského baru určeného k popíjení šampaňského.

St. Pancras Station, Londýn, Velká Británie

vaše nádraží

Pokud se rádi touláte po světě vlakem a viděli jste nějaké zajímavé nádraží, které není v našem seznamu, dejte na něj tip ostatním čtenářům v diskuzi.

Autoři:




Nejčtenější

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.