Při cestování vlakem nejde jen o to přepravit se z místa A do místa B. Svou roli hraje také způsob cestování a úroveň poskytovaných služeb. Tento fakt si uvědomují architekti na celém světě a předhánějí se v návrzích na unikátní nádražní projekty.
Berlin Hauptbahnhof, Berlín, Německo
Hlavní nádraží v Berlíně je největší železniční křižovatkou Starého kontinentu. Pětipodlažní budova působivě kombinuje moderní architekturu s dopravním zařízením 21. století. Slavnostně byla otevřena v roce 2006, nyní zde na 14 nástupištích a dvou podlažích denně odbaví na 1 100 regionálních, vnitrostátních i mezinárodních spojů. Na dalších třech poschodích cestujícím zpříjemní čekání nákupní centrum s 80 obchody či nedaleká pláž.
Kuala Lumpur Railway Station, Kuala Lumpur, Malajsie
Přestože připomíná spíše zámek z pohádky, slouží tato budova kombinující východní a západní styly železniční dopravě. Její stavba byla dokončena přesně před sto lety, později se dále rozšiřovala a upravovala.
Původní části interiéru si můžete prohlédnout v restauraci přilehlého Heritage Station Hotelu.
Innsbrucker Nordkettenbahnen, Innsbruck, Rakousko
Kladný vztah alpského národa k odvážnému designu a moderní architektuře je na této stavbě více než patrný. Čtyři stanice lanové dráhy v tyrolské metropoli je dílem světoznámého studia Zaha Hadid. Jeho architekti se inspirovali okolní horskou krajinou a vytvořili organicky vyhlížející stavby podobné ledovcovým útvarům.
La Gare de Strasbourg, Štrasburk, Francie
Stavba pocházející z roku 1883 se před třemi lety se dočkala rozsáhlé renovace a vybudování nového skleněného průčelí. Sto dvacet metrů dlouhá konstrukce citlivě 'přiklápí' historickou železniční budovu a chrání ji před nepříznivými vlivy počasí. Nově vytvořený prostor teď slouží především k odbavení a občerstvení cestujících.
Kanazawa Station, Kanazawa, Japonsko
Úžasné spojení futuristické architektury a ikonické japonské dřevěné konstrukce představuje nádraží Kanazawa v prefektuře Išikawa. Hlavní vchod tvoří čtrnáctimetrová brána nesoucí jméno bubnu tsuzumi, jehož tvar připomíná. Na výrobu skleněného tunelu, který spojuje východní a západní stranu nádraží, se použilo na 3 000 skleněných tabulí.
Southern Cross Station, Melbourne, Austrálie
Vlnící se střecha je charakteristickým znakem nádraží Southern Cross v Melbourne. Stavba dokončená v roce 2006 slouží patnácti milionům cestujících ročně.
Tento unikátní architektonický projekt získal od Královského institutu britských architektů prestižní Lubetkinovu cenu za nejvýznamnější novostavbu zrealizovanou mimo EU.
Estación de Atocha, Madrid, Španělsko
Původní železniční budova vyrostla ve španělském hlavním městě v polovině 19. století. V roce 1985 se známý architekt Rafael Moneo rozhodl přeměnit fádní stavbu v exotický ráj. Od roku 1992 slouží vlakové přepravě nový terminál a původní budova je domovem botanické zahrady lemované obchody a kavárnami, nechybí ani noční klub. Tropická džungle o rozloze 4 000 m² poskytuje útočiště více než 500 rostlinných i živočišných druhů. Cestou z místní diskotéky proto pozor na masožravé rostliny a želvy.
Chhatrapati Shivaji, Mumbaí, Indie
Hlavní mumbajské nádraží nesoucí jméno slavného maharádži představuje jednu z nejrušnějších dopravních křižovatek v celé Indii. Impozantní budova pochází z konce 19. století, kdy byla pojmenována po královně Viktorii. Od roku 2004 je jakožto jedinečná kombinace viktoriánské neogotiky a tradiční indické architektury součástí světového kulturního dědictví UNESCO.
Antwerp Central Station, Antverpy, Belgie
Hlavní nádraží, přezdívané "železniční katedrála", opravdu připomíná spíše náboženský svatostánek než železniční stanici. Vybudováno bylo na přelomu 19. a 20. století ve stylu vlámské novogotiky. Dodnes zde cestující z celého světa mohou obdivovat monumentální kupoli nad čekárnou či pozoruhodnou konstrukci viaduktu. V jeho prostorách se nachází diamantová galerie a více než tři desítky obchodů.
V roce 2009 označil americký magazín Newsweek antverpské nádraží čtvrtým nejhezčím na světě.
St. Pancras Station, Londýn, Velká Británie
Tato unikátní ukázka viktoriánské architektury vyrostla v londýnské čtvrti St. Pancras v letech 1864 až 1868. V roce 1960 byla historicky cenná stavba zachráněna před demolicí, o dalších 40 let později se celá renovovala a v roce 2007 se konečně znovu slavnostně otevřela.
V budově jsou k vidění dvě významná umělecká díla - socha básníka Johna Betjemana a devítimetrová skulptura nazvaná Místo setkání. Netrpěliví cestující si mohou v místní restauraci svlažit hrdlo sklenkou perlivého moku, ideálně u nejdelšího evropského baru určeného k popíjení šampaňského.
vaše nádražíPokud se rádi touláte po světě vlakem a viděli jste nějaké zajímavé nádraží, které není v našem seznamu, dejte na něj tip ostatním čtenářům v diskuzi. |