Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hurá na Eiffelovku!

  13:13aktualizováno  13:13
Básník Paul Verlaine objížděl Eiffelovu věž obloukem, aby se na ní nemusel dívat. Takový odpor mezi některými "pravověrnými" Francouzy tato stavba z roku 1889. Dnes je však na věž pyšný každý pařížský občan. Není snad jediný turista, který navštíví hlavní město Paříže, aby se na věž nepřišel aspoň podívat. Ale většina si nenechá ujít návštěvu aspoň nejspodnějšího patra Eiffelovky. Chcete také nahoru? Chcete se pokochat pohledem na Paříž z ptačí perspektivy? Prosím, račte vstoupit!
Prohlédněte si fotogalerii.

Nemáte-li příliš času, vyplatí se vstát dříve. V létě se vchody na Eiffelovu věž otevírají v devět rán, od podzimu do jara je vstup od půl desáté. V tuhle dobu je ovšem pod Eiffelovkou už slušná fronta, takže čím dříve dorazíte, tím lépe. Své kouzlo má ale i návštvěva v noci.

Technické zajímavosti

* Včetně antény je Eiffelovka vysoká 320 metrů

* V létě je vyšší o 15 centimetrů díky rozpínavosti kovu

* Do třetího patra vede 1652 schodů

* Konstrukci spojuje 2,5 milionu nýtů

* Vítr stavbu vychýlí maximálně o 12 centimetrů

* Každé čtyři roky se natírá 40 tunami barvy

V létě je věž otevřena až do půlnoci, přičemž posledního návštěvníka pustí personál v jedenáct v noci. Na podzim, v zimě a na jaře začíná poslední prohlídka v půl jedenácté. Pokud se rozhodnete pro návštěvu odpoledne či večer, musíte ale počítat s tím, že budete čekat třeba víc než hodinu.

Čeká vás ale ještě jedna volba. Pojedete nahoru výtahem, anebo pošlapete pěšky? Pojedete až na horu, anebo zůstanete v nižších podlažích. Obě možnosti mají své výhody a nevýhody.

Jízda výtahem je rychlá, zhruba za dvacet minut můžete být až nahoře. Ale je to samozřejmě dražší. Do nejvyššího patra vyjde lístek pro dospělého v přepočtu zhruba na 340 korun, do nejnižší přibližně 130 korun a do prostředního zhruba 230 korun.

To pěšky je to výrazně levnější. Lístek vyjde asi na stokorunu a je jedno jestli jdete do prvního nebo druhého patra. Jenže: Do prvního patra vede 360 schodů, do druhého 700 schodů. A úplně nahoru je možné jet pouze výtahem. Netřeba samozřejmě příliš zdůrazňovat, že nejlepší výhled na Paříž je z nejvyššího patra...

Z historie stavby
Věž navrhnul inženýr Gustave Eiffel, stavba se měla stát chloubou Světové výstavy v roce 1889. Místo toho ji spousta známých osobností odsoudila. Eiffel byl i tak v roce 1889 oceněn Řádem čestné legie. Od roku 1930 je pod věží Eiffelova busta. Dnes je věž obdivovanou dominantou a patrně nejtypičtějším symbolem Paříže. Do roku 1931, kdy byla v New Yorku dokončena Empire State Building, byla Eiffelovka největší stavbou světa.

Nenechte si ujít

Cinemax: Malé muzeum přibližuje v krátném filmu historii stavby. Snímek přibližuje i historické osobnosti, které věž navštívily. Například Carlieho Chaplina nebo Adolfa Hitlera.
Strojovna hydraulického výtahu: Pochází z roku 1889 a vyváží výtah z druhého patra na vrchol věže.
Vyhlídková plošina: Vyhlídková plošina: Za jasného počasí je vidět až do vzdálenosti zhruba sedmdesáti kilometrů a spatřit katedrálu v Chartres.



 

 

Seznamte se: Eiffelovka

Výhled na Paříž je impozantní.

Kdo má ruce a nohy, fotografuje.

Pohled z prvního patra na "nohy" věže.

Eiffelovka je symbolem Paříže, i jako stín...

Konstrukce věže je dokonalé technické dílo.

Autoři:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.