Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hřeben Malé Fatry je krásný, ale nebezpečný

  15:00aktualizováno  15:00
Slovenský znak zdobí troje hory - Tatra, Fatra, Matra. To je výzva pro každého lyžaře na turistických lyžích. Vysoké Tatry jsou vhodné pro zkušené horolezce, přejezd Nízkých Tater trvá skialpinistům nejméně týden, Velká Fatra nabízí mírnější terény hlavně pro turisty na širších běžkách s kovovými hranami a maďarská Matra má sníh jen v kruté zimě. Na pár dní je tedy nejlepší vyrazit do Malé Fatry.

Ale pozor! Je to sice kapesní minipohoří dosahující výšky jen něco málo přes sedmnáct set metrů, ale nebezpečí při jeho přechodu číhá na každém kroku. Hlavní rizika představují úzký hřeben, převěje, laviny, rychlé zvraty počasí a obtížný návrat do údolí po případné nehodě. Za to ovšem Malá Fatra dokáže dát pohádkové putování vysoko nad strmými srázy s dalekými rozhledy na půlku Slovenska a dlouhé prašanové sjezdy.

Celý hřeben lze za dobrého počasí a po pevném sněhu na lyžích přejet za dva až tři dny. Většinou se však protáhne kvůli silnému větru, sněžení a mlze na dvojnásobek. Spát se dá na chatách, ale rozhodně s nimi nelze počítat, pokud si je neobjednáte dopředu. „Někdy se dá spát na zemi tady v restauraci, ale dnes tady máme hosty, kteří budou hrát a zpívat až do rána,“ omlouval se chatař Na Grúni, když v prosinci posílal žadatele o přespání ven před chatu. „Máme tady dětské zájezdy,“ říkala před třemi lety chatařka Pod Suchým vrchom, a ukazovala cestu dolů do údolí. „Máme plno, protože jsou bratislavské prázdniny,“ odháněla turisty ve stejnou dobu recepční hotelu Vrátna. Ve všech případech nezbývalo turistům nic jiného, než postavit stany, a přespat na sněhu.

Na co se tedy lyžaři-turisté mohou těšit?

1. den
Začíná se obvykle ve Štefanové, kam jezdí ze Žiliny autobus. Procházíme vesnicí a stoupáme do sedla Medziholie. Zde se dá dobře bivakovat, v lese jsme chránění před nejhorším větrem. Z jedné strany se nad námi vypíná rozervaný Rozsutec (kam se dá s cepínem v ruce a pomocí několika řetězů vyjít pěšky), na druhou stranu je vidět prudká lesnatá stráň Stohu.

2. den
Lesním průsekem se prodíráme hlubokým sněhem na hřeben, kde nás uchopí vítr a cloumá s námi až na Stoh. Své jméno nosí oprávněně, protože je to bezlesý a téměř dokonalý kužel. Po dalšího hřbetu prudce sjíždíme do Stohového sedla a zase nahoru na Poľudňový grúň. Sem dříve vedla sjezdovka, tak po ní sjíždíme nejprve dotvrda vyfoukaným svahem, poté po pás v prašanu a nakonec po urolbované sjezdovce k chatě Na Grúni. Dá se v případě potřeby sjet až do Vrátné a ráno se vrátit lanovkou zpět.

3. den
Vlekem se vyvážíme pod Poľudňový grúň a znovu se na něj škrábeme. Dlouhým hřebenem zvaným Steny se dostáváme na Hromové a na Chleb. Výhledy do prudkých srázů pod námi na obě strany jsou ohromující. V mlze nás bezpečně vedou tyče. V jednom místě mezi Hromovým a Chlebem však chybějí. Bohužel je to v místech, kde cesta na pár stovek metrů opouští hlavní hřeben, a turisté tady občas bloudí. Z Chlebu se pozvolna sjíždí do Snilovského sedla. Za dobrého počasí stojí za to se na chvilku zastavit a podívat se na obří stěny fatranského Kriváně. Kdo počítá s bivakem nebo chce stavět stan, ten to udělá pod sedlem u horní stanice lanovky z Vrátné, kdo hledá postel, sjede doleva do chaty Pod Chlebom.

4. den
Ze Snilovského sedla vedou tyče pod vrcholem Kriváně, ale turisté si jeho špičku obvykle nenechají ujít, protože je v Malé Fatře se 1709 metry nejvyšší. Přes Pekelník a sedlo Bublen v pohodě sjedeme pod hřeben Koniarky. Zde končí tyčové značení. Pokud tady není vyjetá hluboká stopa, je nutné hodit lyže na záda, vzít do ruky cepín a obezřetně vyrazit nafoukaným hřebenem šířky sotva dvou stop. Pomalu se tak propracujeme na Malý Kriváň. Z něho sjíždíme svahem, který bývá často sněhem a větrem vymodelovaný tak, že připomíná snowboardovou U-rampu. Poskytuje pěkné lyžařské zážitky, ale často se tu padá.

Míjíme široké sedlo Priehyb a víceméně po rovině se vezeme vlevo pod skalami Stratence. Stezka vede v létě přímo po vrcholech skal nad námi, ale na lyžích se držme raději pod nimi. Po chvíli se ocitneme v úzkém skalnatém sedélku před Suchým vrchem. Z něho pokračujeme namáhavě stále vlevo podél skal až na Suchý vrch a z něho prudce dolů k chatě Pod Suchým vrchom, nebo zkusím uhnout vpravo. Budeme-li mít v tomto případě štěstí, narazíme při sjezdu panenskou přírodou na vodorovnou vrstevnicovou cestu, která nás rychle a elegantně dovede k chatě. Za dobrého počasí je ze sedélka vidět lesní průsek, kterým prochází.

5. den
Na konci týdne už zbývá jen sjezd k Váhu. Pokud je hodně sněhu, je zajímavé vyrazit lesem po letní turistické značce přes zříceniny Starohradu. Ten prý plnil obranné úkoly na cestě podél řeky do té doby, než byl postaven větší, pohodlnější a níže umístěný hrad Strečno na protějším břehu. Od Starohradu nás čeká poslední prudký sjezd a několik desítek minut bruslení po loukách podél vody až na železniční zastávku ve Strečně. Pokud zvolíme obvyklejší variantu, sjedeme od chaty zásobovací cestou podél potoka. Počítejme však s tím, že na tvrdším nebo dokonce ledovatém sněhu budeme na úzké cestě z prudkého kopce těžko brzdit. A pokud se nám to podaří, budeme cítit dole ve Strečnu všechny svaly na nohou.    

Jak se tam dostat:
Nočním lehátkovým vlakem do Žiliny a autobusem do Štefanové nebo Vrátné. Zpět ze Strečna vlakem do Žiliny.

Co s sebou:
Skialpinistické nebo telemarkové lyžepřípadně sněžnice, teleskopické hůlky, zimní bivakovací výstroj, náhradní teplé oblečení, tmavé brýle. 

Kde se dají půjčit lyže či sněžnice:
Vrátna, Terchová, Žilina

Kde se sjezduje:
Vleky a sjezdovky jsou v Lučivné, Terchové, u chat Pod Chlebom, Pod Suchým a na Klačianskej Magure. Velký lyžařský areál s vleky a dvěma lanovkami je ve Vrátné dolině.

Ve vánici na poľudňovém grúni

Odpočinek ve stanu

sjezd lesem z Chlebu do Vrátné

sjezd lesem z Chlebu do Vrátné

zimní tábor v sedle Medziholie

Autor:




Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Další z rubriky

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Zdevastovaná zastávka Medzilaborce-město
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.