Hotely si svévolně přidávají hvězdičky

Řada hotelů a penzionů se pyšní větším počtem hvězdiček, než jim přísluší. Zjistili to obchodní inspektoři na západě Čech. Počtem hvězdiček, které mají vypovídat o kvalitě hotelových služeb, se přitom řídí většina zákazníků při výběru hotelu. Tím, že si hoteliér jednu nebo dvě hvězdičky v označení svého podniku neoprávněně přidá, uvádí hosty v omyl.

"Z dvaceti osmi hotelů, které jsme zkontrolovali, jich bylo jedenáct označeno nesprávně. Vždy nesly více hvězdiček, než na kolik měly nárok, ani jednou to nebylo naopak," konstatoval ředitel České obchodní inspekce v Plzni Václav Havlík.

Inspektoři vycházeli z vyhlášky, která stanoví, jaká stavební a technická kritéria musí ubytovací zařízení splňovat, aby mělo nárok na určitý počet hvězd. "Vyhláška například uvádí, jaké by měly být rozměry pokojů, rozměry a dostupnost sociálních zařízení a podobně. Většina hotelů, kde počet hvězdiček neodpovídal, ztroskotala na těchto kritériích," řekl Havlík.

Hoteliéři ovšem namítají, že systém přidělování hvězdiček podle vyhlášky nevypovídá nic o skutečné úrovni hotelu a hotelových služeb. "Hostům je jedno, jestli má záchod plochu čtyři metry čtvereční nebo o dvacet centimetrů menší, ale zajímá je, jestli je v pokoji lednička, televize nebo klimatizace. To ale vyhláška nezohledňuje a na počet hvězdiček to nemá vliv," postěžoval si ředitel luxusního plzeňského hotelu, který však nechtěl zveřejnit jméno.

Ředitel inspekce Havlík připustil, že některé požadavky vyplývající z platné právní úpravy jsou velmi přísné a část hotelů, které si neoprávněně přidělily více hvězdiček, dělily od nároku na ně jen maličkosti. "Někde to byl třeba jen decimetr v rozměrech pokojů, přičemž jinak bylo vše perfektní," řekl. Proto také odmítl zveřejnit provinilce. "Výsledky kontroly předáme živnostenským úřadům a bude na nich, zda a jak je potrestají," uvedl.